Archief - Rsi

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

GhO$T

Legacy Member
Ik gebruik enkel nog z'n muismatten met gelkussen en ben daar toch tevreden over. Zal wat van persoon tot persoon afhangen zeker.

Als het echt beter is dan een gewone mat durf ik niet te zeggen. Had vroeger alleszinds dikwijls last van m'n pols en nu nooit meer, maar ik zit ook veel minder op de pc tegenwoordig.

Maar om van de pijn af te geraken die je nu hebt, gaan al zo'n middeltjes niet meer helpen hoor, daarvoor moet je gewoon naar de dokter.
Eens dat beter is, zou ik zeker die tip van zaffah eens uitproberen, de belasting moet toch enorm verminderen als je even goed met links als met rechts kan werken met u muis.

Messias.

Legacy Member
Ik ben redelijk ambidextreus, en ik wissel ook regelmatig af tussen links en rechts voor m'n muis. Ik denk dat dat de beste methode is om op lange termijn problemen zoveel mogelijk te vermijden, maar het is en blijft natuurlijk alleen maar een methode om rsi te voorkomen, niet om het te genezen. ;)

En als je het niet gewend bent om met links je muis te gebruiken, dan ga je volgens mij toch wel even sukkelen ze. :p

[F6]_Z_

Legacy Member
Zo een gelkussens hangt af van persoon tot persoon, veel mensen vinden dat extreem ambetant, anderen vinden dit dan terug het beste.

Ik zou gewoon een hobby zoeken lijk squashen of iets. En eens langs gaan bij de dokter.

dresse

Legacy Member
rsi... it's a pain in the ass...
ik heb er heel erg last van gehad en heb er nog steeds last van. En dat is vrij frustrerend aangezien ik net afgestudeerd ben in animatiefilm en dus wss hier niet in verder kan gaan.

tips:
*pas heel erg op met rsi. Als ge pijn krijgt, ga weg van de pc. Doe zeker niet verder als ge pijn hebt, ge wilt echt niet dat het erger wordt. Ik ken mensen die het chronisch hebben en dan gaat het nooit meer weg en hebt ge er constant last van (ook als ge niet achter de pc zit.)
*koop een wacom. rsi wordt veroorzaakt door kleine herhaaldelijke bewegingen en een onnatuurlijke draaiing van uw arm waardoor afvalstoffen niet door het bloed kunnen worden afgevoerd... zorg dus dat bij het pc- werken uw handpalmen niet naar beneden wijzen, maar naar uw toetsenbord toe! Dit kunt ge bekomen door een wacom of een speciale horizontale muis. Als ge een wacom neemt, ga dan voor een vrij grote. (a5 of a4) hoe groter uw armbewegingen, hoe minder kans op rsi (hoe minder dat ge de bewegingen vanuit uw pols gaat doen..).
* er zijn geen wondermiddelen. Als ge geen pauzes neemt af en toe kunt ge rsi krijgen van alles. ook van wacomgebruik. Neem dus voldoende pauzes. installeer misschien software die u eraan doet denken pauzes te nemen. (alhoewel meningen daarover verdeelt zijn, omdat rsi ook veroorzaakt wordt door stress. dus als ge constant eraan herinnerd wordt dat ge rsi hebt veroorzaakt dat meer stress en zal het er ni op verbeteren :-). probeer er dus gewoon een gewoonte van te maken om af en toe wat te stoppen met pc. beter veel kleine pauzes, dan een paar lange.)
* zet de verwarming wat hoger. Heb gemerkt dat hoe kouder het is in men kamer, hoe meer last ik heb. Logisch, want hoe warmer het is hoe beter de bloedsomloop...)
* vergeet gelkussenjes enzo, die zorgen alleen voor een andere houding effe waardoor ge denkt dat het over is tot ge ook die houding niet meer aankunt... gelkussentjes verminderen trouwens de bloedsomloop. ge kunt beter een heel lage muis kopen...
*powerball is wel iets goed maar is ook geen wondermiddel. Het handige eraan is dat ge dat naast u kunt leggen bij het computeren. ge wordt eraan herinnerd om pauzes te nemen, en bij gebruik van de powerball kunt ge op korte tijd veel bloeddoorstroming krijgen in uw onderarmen, wat positief is. Doe wel ni te hard de eerste keren, want daar gaat ge pijn van krijgen. Gewoon zachtjes draaien, geen snelheidsrecords proberen te halen :-)
*zoek misschien een ergonomisch toetsenbord waar ge uw polsen ook opzij kunt laten wijzen. heb het zelf nog niet, maar heb het wel al gezien. Toetsenbord staat dus schuin in een tentje...

Als ge er veel last van hebt is het misschien goed om even een paar maand het computergebruik te laten rusten en enkel het absoluut noodzakelijke te doen... Zodat uw zenuwen even de kans hebben te herstellen. En daarna gebruikt ge enkel nog wacom om het niet terug te laten komen.

hope this helps...
greetz

btw: dokter helpt geen zak... mijn dokter kende het nog niet eens en heeft me een zalfke voorgeschreven tegen spierpijn ofzo...
er is nog altijd geen remedie voor rsi, dus dokters kunnen u ook niet helpen. verspil er geen geld aan. kunt altijd wel is accupunctuur ofzo proberen :-) laat me dan weten of het geholpen heeft!

ThunderHorn

Legacy Member
Cyc1oon zei:
Iemand die 8 uur achter z'n PC zit voor het werk gaat nog zelden z'n muis gebruiken (of zou dat toch zelden moeten doen). Mensen die last hebben van rsi moeten maar eens vaker hun toetsenbord gebruiken om te navigeren. Gaat minstens even snel na een beetje oefening.

Wa voor ne comment is dat nu?

Ik ben nu reeds 3jaar actief als programmeur (40u/week) en gebruik nog steeds liever mijn muis dan mijn toetsenbord om te navigeren.

Cycloon

Legacy Member
ThunderHorn zei:
Wa voor ne comment is dat nu?

Ik ben nu reeds 3jaar actief als programmeur (40u/week) en gebruik nog steeds liever mijn muis dan mijn toetsenbord om te navigeren.

Iemand die zelden met een muis werkt gaat bv elk veldje in een formulier aanklikken met z'n muis. Iemand die gewend is van met computers om te gaan zal gewoon tabben naar dat veldje. Surfen doe ik natuurlijk ook met de muis, maar er zijn zo nog legio voorbeelden te noemen waar ik een toetsencombinatie verkies boven het aanklikken met de muis.

Anyway my point: Navigeer meer met uw toetsenbord als ge RSI wilt voorkomen!

Jezeke

Legacy Member
als ge uw muis op heel hoge snelheid zet, zou da ook nie kunnen helpen? dan moet ge kleinere afstanden doen me uw muis, kweet nie he, ik denk da maar :)

SMa

Legacy Member
Jezeke zei:
als ge uw muis op heel hoge snelheid zet, zou da ook nie kunnen helpen? dan moet ge kleinere afstanden doen me uw muis, kweet nie he, ik denk da maar :)
mijn muis staat al een dik jaar op de hoogste sensitiviteit [op een cm zit ik al 1000px verder], volgens mij zit net daar het probleem, naar't schijnt moet je net zo'n groot mogelijke bewegingen uitvoeren

@Dresse
thx voor je raad [same comment voor iedere andere reply ;)]

"Als ge er veel last van hebt is het misschien goed om even een paar maand het computergebruik te laten rusten en enkel het absoluut noodzakelijke te doen..." --> ik doe nu al het absolute minimum, en zit nog snel minimaal 4u/dag aan de pc en gemmideld 6u/dag... op langere termijn kan ik wel enkele (niet schoolse) projecten laten vallen maar voorlopig moet het er toch nog door :sad:

een wacom heb ik al, maar ik werk er niet graag mee (het is slechts een A5...) mss best toch eens proberen :)

en mss dat ik eens naar een kinesist zal gaan fzo, ipv een dokter
als """oplossing""" gebruik ik nu een ondersteunend verband voor mijn pols, en dat helpt wel redelijk



en ivm "zo weinig mogelijk met de muis werken"
daar zijn ook limieten aan he ;) ik gebruik nu al zo veel mogelijk mijn toetsenbord
maar als je door lange blokken code moet navigeren is een muis echt wel veel sneller

dresse

Legacy Member
een toetsenbord is trouwens even slecht. Ik krijg evenveel pijn van typen als van de muis te gebruiken... Bij een standaard toetsenbord liggen uw polsen ook naar beneden, en als ge blind typt blijven uw armen ook statisch liggen, en zijt ge constant kleine herhaaldelijke bewegingen aant doen met u vingers... zorgt voor andere pijnen, maar is zeker geen 'beter' alternatief voor de muis...

wat die sensitivity betreft... hoe hoger hoe slechter. Hoe hoger uw sensitivity, hoe meer 'kracht' ge moet uitoefenen om uw muis op dezelfde plaats te houden en nauwkeurig te bewegen... het beste zou zijn een lage sensitivity en vooral armbewegingen maken ipv polsbewegingen...

SideShow

Legacy Member
ik heb verleden jaar rsi gehad aan mijn schouder door warcraft te spelen van smorgens tot savonds

heeft maanden geduurd tegen dat het geen pijn meer deed, en ook nu moet ik nog opletten en voel ik er nog steeds iets van. Gelukkig speel ik geen wow meer, en bestuur ik nu al een half jaar de muis met de linkerhand

en idd, rsi is echt gevaarlijk... ik heb geluk dat het aan de betere hand is nu

dresse

Legacy Member
toch blijven uitkijken... bij mij is het ook begonnen met een korte periode van pijn, dan zeker twee jaar niks meer gehad, en nu 2.5 jaar geleden is het terug opgekomen... dit keer precies om te blijven, want het is nooit echt meer weggegaan...

sypro9000

Legacy Member
Als he de kans hebt beweeg u pols ? Niet blijven zitten als een lamzak :p. Ik bedoel, ik game alleen op een pc dus als ik bijvoorbeeld "respawn time" of iets gelijk heb, zit ik hier als een halve zot, maar dat ligt dan meschien meer aan mijn actieve lichaam dan iets anders.

Repetitive Strain Injury (RSI) is een verzamelnaam voor allerlei klachten die te maken lijken hebben met het gedurende lange tijd herhaaldelijk uitvoeren van dezelfde, soms kleine, en op zich niet inspannend lijkende bewegingen.

Ik kan ook moeilijk verstaan dat een "powerball" kan helpen ? Dit doet toch wat je niet moet doen, je gewrichten het zelfde laten doen voor een bepaalde tijd maar met meer kracht en zo meer te belasten ?

dresse

Legacy Member
powerball helpt wel. Rsi komt net voor bij een combinatie van kleine bewegingen met weinig bloeddoorstroming. met powerball beweegt ge niet echt met u pols maar probeert ge de midelpuntvliedende kracht juist tegen te houden. en da zorgt echt wel voor op korte tijd veel bloeddoorstroming waardoor al uw afvalstoffen afgevoerd kunnen worden...

en idd, niet blijven zitten als ne lamzak... probeer eraan te denken om minstens elk half uur wat rond te lopen... mss touwtje srpingen :-) al is het maar voor 5min... ik ben van nature ook geen lamzak (heb meerdere sporten in competitie gedaan en nog bezig...) maar alsk achter de pc werk (3D vooral)ga ik daar zo in op da ik de tijd volledig vergeet. ik vergeet pauzes te pakken, ik vergeet te eten... :-) En das natuurlijk ni gezond eh...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan