rsi... it's a pain in the ass...
ik heb er heel erg last van gehad en heb er nog steeds last van. En dat is vrij frustrerend aangezien ik net afgestudeerd ben in animatiefilm en dus wss hier niet in verder kan gaan.
tips:
*pas heel erg op met rsi. Als ge pijn krijgt, ga weg van de pc. Doe zeker niet verder als ge pijn hebt, ge wilt echt niet dat het erger wordt. Ik ken mensen die het chronisch hebben en dan gaat het nooit meer weg en hebt ge er constant last van (ook als ge niet achter de pc zit.)
*koop een wacom. rsi wordt veroorzaakt door kleine herhaaldelijke bewegingen en een onnatuurlijke draaiing van uw arm waardoor afvalstoffen niet door het bloed kunnen worden afgevoerd... zorg dus dat bij het pc- werken uw handpalmen niet naar beneden wijzen, maar naar uw toetsenbord toe! Dit kunt ge bekomen door een wacom of een speciale horizontale muis. Als ge een wacom neemt, ga dan voor een vrij grote. (a5 of a4) hoe groter uw armbewegingen, hoe minder kans op rsi (hoe minder dat ge de bewegingen vanuit uw pols gaat doen..).
* er zijn geen wondermiddelen. Als ge geen pauzes neemt af en toe kunt ge rsi krijgen van alles. ook van wacomgebruik. Neem dus voldoende pauzes. installeer misschien software die u eraan doet denken pauzes te nemen. (alhoewel meningen daarover verdeelt zijn, omdat rsi ook veroorzaakt wordt door stress. dus als ge constant eraan herinnerd wordt dat ge rsi hebt veroorzaakt dat meer stress en zal het er ni op verbeteren

. probeer er dus gewoon een gewoonte van te maken om af en toe wat te stoppen met pc. beter veel kleine pauzes, dan een paar lange.)
* zet de verwarming wat hoger. Heb gemerkt dat hoe kouder het is in men kamer, hoe meer last ik heb. Logisch, want hoe warmer het is hoe beter de bloedsomloop...)
* vergeet gelkussenjes enzo, die zorgen alleen voor een andere houding effe waardoor ge denkt dat het over is tot ge ook die houding niet meer aankunt... gelkussentjes verminderen trouwens de bloedsomloop. ge kunt beter een heel lage muis kopen...
*powerball is wel iets goed maar is ook geen wondermiddel. Het handige eraan is dat ge dat naast u kunt leggen bij het computeren. ge wordt eraan herinnerd om pauzes te nemen, en bij gebruik van de powerball kunt ge op korte tijd veel bloeddoorstroming krijgen in uw onderarmen, wat positief is. Doe wel ni te hard de eerste keren, want daar gaat ge pijn van krijgen. Gewoon zachtjes draaien, geen snelheidsrecords proberen te halen

*zoek misschien een ergonomisch toetsenbord waar ge uw polsen ook opzij kunt laten wijzen. heb het zelf nog niet, maar heb het wel al gezien. Toetsenbord staat dus schuin in een tentje...
Als ge er veel last van hebt is het misschien goed om even een paar maand het computergebruik te laten rusten en enkel het absoluut noodzakelijke te doen... Zodat uw zenuwen even de kans hebben te herstellen. En daarna gebruikt ge enkel nog wacom om het niet terug te laten komen.
hope this helps...
greetz
btw: dokter helpt geen zak... mijn dokter kende het nog niet eens en heeft me een zalfke voorgeschreven tegen spierpijn ofzo...
er is nog altijd geen remedie voor rsi, dus dokters kunnen u ook niet helpen. verspil er geen geld aan. kunt altijd wel is accupunctuur ofzo proberen

laat me dan weten of het geholpen heeft!