Archief - Roken op het werk...

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

YellinD

Legacy Member
Holy Paladin zei:
in uw geval zou het moeten mogen, maar in een kantoor ofzo zeker nie

waar legde de grens... er zullen altijd grijze zones zijn he
mij zou het ni storen dat roken overal verboden wordt

Het is toch cool tegenwoordig om te stoppen? dus waarom blijven verder doen ;)

Chickenlal

Legacy Member
mijn pa werkt op de haven en daar mogen ze ook nergens meer roken. Zelds de markeurs niet die in open lucht werken. Ook in zijn machine (pa is zo kraanchauffeur) mag hij ook nie roken, ookal zit hij daar alleen. Vind het maar erg da ze zelfs daar in openlucht nie mogen roken.

NapalmBenny.

Legacy Member
Opgeblazen bloel, ok dat ze roken afraden, maar soms durven ze dan ook weer zo hard overdrijven, en dit is zo een typisch punt waar de roker altijd verliest en nooit gelijk krijgt, want hij is de 'slechte', en omg 'wij willen geen kanker'. Zoals idd als je in zo'n 50m hoge kraan alleen zit, rookverbod...
Ik heb het ook niet op rokers, maar ik haat mensen die persoonlijk daar dan zo echt fanatiek durven op ingaan nog erger.

ComputerVISTA

Legacy Member
- In een gesloten ruimte waar geen speciale afzuiging is = niet roken
- In een geval zoals dat van de TS = als niemand anders er zich aan stoort, waarom niet?

Das dan een dikke IMO natuurlijk (@ threadstarter 'k ben zelf roker hoor)

Epyon

Legacy Member
Het rookverbod uitgaande van de overheid is een mooi voorbeeld van hypocriet gedrag. Met de ene hand wijst ze de rokers terecht, met de andere neemt ze dankbaar accijnzengeld in ontvangst. Het opleggen van de minimumprijs voor sigaretten is daar een vertegenwoordiging vast. In Europa is het opleggen van een dergelijke minimumprijs verboden en Belgie heeft onlangs van Europa de dwingende eis ontvangen dit zo snel mogelijk af te schaffen.
Zelf zal ik altijd eerst vragen aan mijn gezelschap of het stoort als ik rook, wat ik ook maar normaal vind. Overdreven vind ik dan weer de eis dat cafés en dergelijke compleet rookvrij moeten worden. Blijkbaar kan er niet aanvaard worden dat roken nu eenmaal een ingeburgerd fenomeen is bij dergelijke activiteiten. Als er dan zo'n groot publiek is dat tegen roken gekant is, waarom zijn er dan zo weinig etablissementen die enkel voor niet-rokers zijn? Of zijn deze niet 'hip' genoeg dan?
Verder zijn er ook zaken die veel ongezonder zijn dan roken. Moest je weten wat een auto allemaal uitstoot... En ironisch genoeg wordt dit op sommige vlakken alleen maar erger met stijgende milieunormen ...

Tha_nOn

Legacy Member
TheCrow7 zei:
Je kan zoveel volledig verbannen dan natuurlijk. Respect moet nog altijd van twee kanten komen.

Wat mij stoort zijn mensen die het vertikken van Deo te gebruiken omdat het ongezond is, maar wel de hele avond naast je staan te stinken.

Opinions are like assholes, everybody has one.

complete offtopic opmerking, sorry daarvoor als er iemand zich aanstoort

tis niet omdat ge geen deo gebruikt dat ge stinkt
ik ken er die deo gebruiken en nog altijd enorm stinken (nog erger dan, stank gemendg met deo)
ik gebruik zelf geen deo en ik heb er nog nooit een opmerking over gehad (en believe me ik heb vrienden die mij da gewoon zouden zeggen)

zweet betekent niet automatisch stinken

Hostage

Legacy Member
Ik had ergens gehoopt een lasser tegen te komen en achter de weet te komen hoe het daar opgevat zou worden over de reglementering van roken.
Ik wil jullie toch bedanken voor de reacties.:)

evil aardappel

Legacy Member
Hostage zei:
Wat vinden jullie hiervan...
Ik vind het ergens een soort discriminatie omdat je nog altijd zelf beslist als je rookt of niet.

Op wa slaat da nu?

tikketim

Legacy Member
feit is dat het eigelijk niet meer mag tenzij in afgesloten ruimtes

de reden hiervoor vind ik maar niets ( ongezond voor anderen )
wat wel betere redenen zijn is voor de brandveiligheid en bv het irriteren van andere mensen ( de geur of irritatie aan de ogen van de rook etc .. )

word er nu in die ruimte gerookt of niet gerookt , de lucht die je inademt zal even slecht blijven behalve bij diegene die zelf inhaleert denk ik

amdr

Legacy Member
Van de rook van lassen krijg je eveneens kanker hoor...
Ach ik zit nog op school maar wij mogen zelfs in ons laskotjes roken :sop:

Defkes

Legacy Member
computer xp zei:
- In een gesloten ruimte waar geen speciale afzuiging is = niet roken
- In een geval zoals dat van de TS = als niemand anders er zich aan stoort, waarom niet?

Das dan een dikke IMO natuurlijk (@ threadstarter 'k ben zelf roker hoor)

En bij die IMO zet ik een mooie ² :).

Emerxill

Legacy Member
computer xp zei:
- In een gesloten ruimte waar geen speciale afzuiging is = niet roken
- In een geval zoals dat van de TS = als niemand anders er zich aan stoort, waarom niet?

Das dan een dikke IMO natuurlijk (@ threadstarter 'k ben zelf roker hoor)
Gesloten ruimtes...
In grote ateliers ga ik akkoord met u.
Maar op kantoor, met of zonder afzuiging vind ik het niet kunnen dat er gerookt wordt.
Ne roker mag idd kiezen of hij al dan niet rookt, maar hij hoeft voor mij niet te kiezen of ik al dan niet passief wil meeroken.

Doet mij denken aan wat mijn ma een tijdje geleden aant vertellen was. 15j geleden was het de normaalste zaak dat er op kantoor gerookt werd. En bij haar op de bureau zaten ze met 3 kettingrokers. Mijn ma was een occasionele rookster. En daar moest ge toen bij wijze van spreken uw mistlampen opzetten om binnen te gaan.
Mijn ma kon daar ni tegen en na veel ruzie maken, omdat ze haar een 'flauwe' vonden dat ze niet tegen die rook kon en het hun goed 'recht' was om te roken enzoverder..., had mijn ma daar ni beter op gevonden dan extreem hard stinkende deo te kopen en daar wild mee in het rond te sproeien al de rook haar stoorde :D
Uiteindelijk zijn ze gezwicht en zouden ze nietmeer op de bureau roken op voorwaarde dat mijn ma die deo nooit meer zou gebruiken :D

Terrorist_Hell

Legacy Member
Mocht ik in zo'n grote ruimte werken, zou 't mij niet storen indien 'k geen, maar dan ook géén sigarettenrook in m'n richting kreeg. Sta je op 10m van me, en ik raak er geïrriteerd door, ga dan maar buiten staan imho.

Op 'n gewoon bedrijf is 't niet meer dan normaal dat je buiten gaat roken, dat stoort immens aan tafel.

QplQyer

Legacy Member
Epyon zei:
Het rookverbod uitgaande van de overheid is een mooi voorbeeld van hypocriet gedrag. Met de ene hand wijst ze de rokers terecht, met de andere neemt ze dankbaar accijnzengeld in ontvangst. Het opleggen van de minimumprijs voor sigaretten is daar een vertegenwoordiging vast. In Europa is het opleggen van een dergelijke minimumprijs verboden en Belgie heeft onlangs van Europa de dwingende eis ontvangen dit zo snel mogelijk af te schaffen.
En wat is er hypocriet aan.
De roker heeft nog steeds de vrijheid om te roken, de overheid raadt het enkel af en verbiedt het enkel in situaties waar men anderen ermee kan schaden, wat uiteindelijk maar normaal is.

Zelf zal ik altijd eerst vragen aan mijn gezelschap of het stoort als ik rook, wat ik ook maar normaal vind. Overdreven vind ik dan weer de eis dat cafés en dergelijke compleet rookvrij moeten worden. Blijkbaar kan er niet aanvaard worden dat roken nu eenmaal een ingeburgerd fenomeen is bij dergelijke activiteiten.
Het is best aanvaard dat roken een ingeburgerd fenomeen is, de vraag is of dat ingeburgerd zijn van een bepaald gedrag reden is om het gedrag dan ook maar te houden. In de tijden waarin het ingeburgerd raakte had men niet altijd voldoende kennis om in te schatten of iets schadelijk was of niet, zo was het vroeger ook de gewoonte om alles in de rivieren te lozen, dat was ook ingeburgerd, maar eveneens betekent het daar niet dat het nodig is om het te behouden.

Daarnaast heeft ook het horeca-personeel recht op een rookvrije werkomgeving.

Als er dan zo'n groot publiek is dat tegen roken gekant is, waarom zijn er dan zo weinig etablissementen die enkel voor niet-rokers zijn? Of zijn deze niet 'hip' genoeg dan?
Dat is een foute redenering, het is niet omdat er een groot publiek is dat tegen rokers gekant is dat er daaruit automatisch etablissementen voor niet-rokers zouden volgen. Want niet-rokers hebben rokende vrienden, die bijvoorbeeld niet naar niet-rokers-etablissementen willen gaan, de horeca is zo al een moeilijke en risicovolle sector, daar nog een extra risico bovenop nemen zou lastig zijn, ...
De getrachte conclusie dat er geen groot publiek tegen roken zou gekant zijn omdat er geen etablissementen zijn valt niet af te leiden.


Verder zijn er ook zaken die veel ongezonder zijn dan roken. Moest je weten wat een auto allemaal uitstoot... En ironisch genoeg wordt dit op sommige vlakken alleen maar erger met stijgende milieunormen ...
Dat argument is ook al zo oud als de straat dat het al vijfduizend keer is ontkracht.
Door naar een ander schadelijk ding te wijzen verhelp je de schadelijkheid van het roken niet. Alles wat schadelijk is voor de mens en wat de mens niet zichzelf aandoet is bijgevolg iets wat moet aangepakt worden en wat men dan ook aanpakt, zo is de uitstoot van een wagen nu al veel minder, probeert men het openbaar vervoer te promoten, etc, etc.
Daarnaast rijdt een auto in de open lucht, wat dus alweer een heel andere zaak dan roken in een café-ruimte of andere gesloten ruimte oplevert.
En dan is er nog het feit dat onze economie niet meer zonder wagens kan, maar dat mensen wel zonder sigaret kunnen in een omgeving waar er niet-rokers zijn.

Hostage zei:
Ik vind het ergens een soort discriminatie omdat je nog altijd zelf beslist als je rookt of niet.
Het is of in plaats van als.
Discriminatie is enkel op basis van geslacht, geloof, "ras" mogelijk, andere zaken zijn geen discriminatie.
En daarbij in acht genomen dat je met roken anderen schaadt is het al zeker geen discriminatie ten opzichte van de roker om het ergens te verbieden, maar discriminatie ten opzichte van de niet-roker om daar wel roken toe te staan.

Maar goed, voor jouw specifieke situatie kan ik best begrijpen dat het nogal ridicuul is om naar buiten te moeten gaan als je al die hele tijd in dat stof staat, net zoals het nogal ridicuul is voor mensen die buiten werken, ..., maar hoe definieer je dan waar het wel kan en waar het niet kan in het algemeen is dan natuurlijk weer de vraag.

-Helld0g-

Legacy Member
in uw geval (met afzuiging en al) is het belachelijk dat ge daar niet moogt roken hé, aangezien de andere stoffen die daar vrijkomen veel schadelijker zijn

maar er moet idd ergens een grens getrokken worden en dan scheer je best elke roker over dezelfde kam (anders komt het erop neer dat arbeiders mogen roken en bedienden niet of dergelijke...)

evil aardappel

Legacy Member
Hostage zei:
HTML:
Op wat slaat hetgeen wat je hier neerzet?
Zeg iets nuttig of anders negeerd ge deze post...

Discriminatie omdat je iets zelf beslist? Leg gewoon die zin es uit, want ik versta daaronder, als we je zelf iets wilt zou men dat moeten toelaten? En dat slaat nergens op.
Ja man.

russian

Legacy Member
Het probleem is eenvoudig te beoordelen: rokers zijn over het algemeen grote egoïsten, en het is schandalig te durven roken in het bijzijn van niet rokers. Ik erger mij er dood aan. Helemaal op restaurant, hoe durven veel rokers de avond van niet rokers te verpesten? Ik begrijp het een en het ander toch niet goed. Je kan thuis roken, of op andere plaatsen, maar a.u.b. niet in het bijzijn van niet rokers. Roken is niet enkel walgelijk, maar ook zeer ouderwets (vroeger was het de enige troost van de werkmensen). Gelukkig worden een aantal tavernes en restaurants rookvrij in aanloop van de wet die verbiedt te roken in restaurants in 2007. Ik erger mij er mateloos aan, en zeker vroeg op de avond wanneer nog niet het hele café stinkt: je riekt dan één sigaret enorm. Vies, vuil en ouderwets. Niet meer van deze tijd en af te voeren. En het is geen kwestie van verdraagzaamheid, het zijn de rokers die verdraagzamer moeten zijn. Is het normaal dat je na een uitstapje je je haar twee of drie keer moet wassen om niet naar de rook te stinken? Kleren hebben twee wasbeurten nodig, ... Ik haat het, en velen met mij. Gelukkig wordt men assertiever en zal het in de toekomst moeilijker en moeilijker worden om zo maar een sigaretje op te steken :).

moehaa!

Legacy Member
-Helld0g- zei:
in uw geval (met afzuiging en al) is het belachelijk dat ge daar niet moogt roken hé, aangezien de andere stoffen die daar vrijkomen veel schadelijker zijn

maar er moet idd ergens een grens getrokken worden en dan scheer je best elke roker over dezelfde kam (anders komt het erop neer dat arbeiders mogen roken en bedienden niet of dergelijke...)

Juiste conclusie, foute redenering.
Het is inderdaad belachelijk datem daar ni mag roken met die afzuig instalaties maar niet omdat er ook andere schadelijke stoffen aanwezig zijn, omdat er afzuigkappen zijn.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan