Epyon zei:
Het rookverbod uitgaande van de overheid is een mooi voorbeeld van hypocriet gedrag. Met de ene hand wijst ze de rokers terecht, met de andere neemt ze dankbaar accijnzengeld in ontvangst. Het opleggen van de minimumprijs voor sigaretten is daar een vertegenwoordiging vast. In Europa is het opleggen van een dergelijke minimumprijs verboden en Belgie heeft onlangs van Europa de dwingende eis ontvangen dit zo snel mogelijk af te schaffen.
En wat is er hypocriet aan.
De roker heeft nog steeds de vrijheid om te roken, de overheid raadt het enkel af en verbiedt het enkel in situaties waar men anderen ermee kan schaden, wat uiteindelijk maar normaal is.
Zelf zal ik altijd eerst vragen aan mijn gezelschap of het stoort als ik rook, wat ik ook maar normaal vind. Overdreven vind ik dan weer de eis dat cafés en dergelijke compleet rookvrij moeten worden. Blijkbaar kan er niet aanvaard worden dat roken nu eenmaal een ingeburgerd fenomeen is bij dergelijke activiteiten.
Het is best aanvaard dat roken een ingeburgerd fenomeen is, de vraag is of dat ingeburgerd zijn van een bepaald gedrag reden is om het gedrag dan ook maar te houden. In de tijden waarin het ingeburgerd raakte had men niet altijd voldoende kennis om in te schatten of iets schadelijk was of niet, zo was het vroeger ook de gewoonte om alles in de rivieren te lozen, dat was ook ingeburgerd, maar eveneens betekent het daar niet dat het nodig is om het te behouden.
Daarnaast heeft ook het horeca-personeel recht op een rookvrije werkomgeving.
Als er dan zo'n groot publiek is dat tegen roken gekant is, waarom zijn er dan zo weinig etablissementen die enkel voor niet-rokers zijn? Of zijn deze niet 'hip' genoeg dan?
Dat is een foute redenering, het is niet omdat er een groot publiek is dat tegen rokers gekant is dat er daaruit automatisch etablissementen voor niet-rokers zouden volgen. Want niet-rokers hebben rokende vrienden, die bijvoorbeeld niet naar niet-rokers-etablissementen willen gaan, de horeca is zo al een moeilijke en risicovolle sector, daar nog een extra risico bovenop nemen zou lastig zijn, ...
De getrachte conclusie dat er geen groot publiek tegen roken zou gekant zijn omdat er geen etablissementen zijn valt niet af te leiden.
Verder zijn er ook zaken die veel ongezonder zijn dan roken. Moest je weten wat een auto allemaal uitstoot... En ironisch genoeg wordt dit op sommige vlakken alleen maar erger met stijgende milieunormen ...
Dat argument is ook al zo oud als de straat dat het al vijfduizend keer is ontkracht.
Door naar een ander schadelijk ding te wijzen verhelp je de schadelijkheid van het roken niet. Alles wat schadelijk is voor de mens en wat de mens niet zichzelf aandoet is bijgevolg iets wat moet aangepakt worden en wat men dan ook aanpakt, zo is de uitstoot van een wagen nu al veel minder, probeert men het openbaar vervoer te promoten, etc, etc.
Daarnaast rijdt een auto in de open lucht, wat dus alweer een heel andere zaak dan roken in een café-ruimte of andere gesloten ruimte oplevert.
En dan is er nog het feit dat onze economie niet meer zonder wagens kan, maar dat mensen wel zonder sigaret kunnen in een omgeving waar er niet-rokers zijn.
Hostage zei:
Ik vind het ergens een soort discriminatie omdat je nog altijd zelf beslist als je rookt of niet.
Het is of in plaats van als.
Discriminatie is enkel op basis van geslacht, geloof, "ras" mogelijk, andere zaken zijn geen discriminatie.
En daarbij in acht genomen dat je met roken anderen schaadt is het al zeker geen discriminatie ten opzichte van de roker om het ergens te verbieden, maar discriminatie ten opzichte van de niet-roker om daar wel roken toe te staan.
Maar goed, voor jouw specifieke situatie kan ik best begrijpen dat het nogal ridicuul is om naar buiten te moeten gaan als je al die hele tijd in dat stof staat, net zoals het nogal ridicuul is voor mensen die buiten werken, ..., maar hoe definieer je dan waar het wel kan en waar het niet kan in het algemeen is dan natuurlijk weer de vraag.