Blue-Bora
Legacy Member
Ik heb enkele weken geleden een ster gezien in het Westen die van kleur veranderde.
Ik was aan het werken met de nacht (sleepboten) en het was in de dokken va linkeroever waar er vrij weinig "lichtvervuiling" is.Ik heb die ster wel een uur geobserveerd en met de verrekijker naar gekeken.
Met de verrekijker was het dus enorm duidelijk dat ze van kleur veranderde.Namelijk rood, groen en blauw.
Ik heb dit ook gevraagd aan de loods die op het autoschip stond dat ik aan het slepen was, en die bevestigde mij dat hij het ook kon zien met een sterkere verrekijker dan ik had (ik had 4x50).
Ik heb er een filmpje van gemaakt met mijn Sony DSC-F717, maar het is niet simpel om in het pikkedonker een ster te filmen. Als er niet metee een verklaring voor is zal ik proberen het filmpje online te zetten.
De kleuren flikkerde ongeveer 2x per sec. Dus 2 kleuren per sec.
Heeft er hier iemand een logische uitleg voor?
Ik was aan het werken met de nacht (sleepboten) en het was in de dokken va linkeroever waar er vrij weinig "lichtvervuiling" is.Ik heb die ster wel een uur geobserveerd en met de verrekijker naar gekeken.
Met de verrekijker was het dus enorm duidelijk dat ze van kleur veranderde.Namelijk rood, groen en blauw.
Ik heb dit ook gevraagd aan de loods die op het autoschip stond dat ik aan het slepen was, en die bevestigde mij dat hij het ook kon zien met een sterkere verrekijker dan ik had (ik had 4x50).
Ik heb er een filmpje van gemaakt met mijn Sony DSC-F717, maar het is niet simpel om in het pikkedonker een ster te filmen. Als er niet metee een verklaring voor is zal ik proberen het filmpje online te zetten.
De kleuren flikkerde ongeveer 2x per sec. Dus 2 kleuren per sec.
Heeft er hier iemand een logische uitleg voor?
.

