Archief - Rare ster.....

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Blue-Bora

Legacy Member
Ik heb enkele weken geleden een ster gezien in het Westen die van kleur veranderde.

Ik was aan het werken met de nacht (sleepboten) en het was in de dokken va linkeroever waar er vrij weinig "lichtvervuiling" is.Ik heb die ster wel een uur geobserveerd en met de verrekijker naar gekeken.

Met de verrekijker was het dus enorm duidelijk dat ze van kleur veranderde.Namelijk rood, groen en blauw.
Ik heb dit ook gevraagd aan de loods die op het autoschip stond dat ik aan het slepen was, en die bevestigde mij dat hij het ook kon zien met een sterkere verrekijker dan ik had (ik had 4x50).

Ik heb er een filmpje van gemaakt met mijn Sony DSC-F717, maar het is niet simpel om in het pikkedonker een ster te filmen. Als er niet metee een verklaring voor is zal ik proberen het filmpje online te zetten.

De kleuren flikkerde ongeveer 2x per sec. Dus 2 kleuren per sec.

Heeft er hier iemand een logische uitleg voor?

Gentille

Legacy Member
Ik heb ook al ooit zo een sterren gezien die veranderen van kleur. Ik weet er ook niet direct een verklaring voor. Mess kan je het filmpje eens online zetten? Ik zou het graag eens zien :).

Jond3

Legacy Member
dacht da t normaal was da sterren van kleur veranderder/flikkerden, mss was dees aant imploderen, veel weetk der nie van eig :)

iemand die toevallig weet of der ne planeet zichtbaar was voorbije maand en welke dan,der was zo een overdreven felle/dikke ster....

jan1978

Legacy Member
Ja ik heb nog al gehoord van het fenomeen. Als ik mij goed herinner had het iets te maken met bepaalde gassen ofzo? Tis in elk geval niks unieks.

whatever9

Legacy Member
Dat heeft te maken met drijvende gassen in de atmosfeer waarvan de densiteit veranderd naarmate ze voorbij drijven (op bepaalde tijdstippen kijk je dus door ander gas). De verkleuring komt dan voor door lichtbreking (zoals bij regenbogen).

Of zo herinner ik het mij toch van in de les...

Dirty_Col

Legacy Member
whatever9 zei:
Dat heeft te maken met drijvende gassen in de atmosfeer waarvan de densiteit veranderd naarmate ze voorbij drijven (op bepaalde tijdstippen kijk je dus door ander gas). De verkleuring komt dan voor door lichtbreking (zoals bij regenbogen).

Of zo herinner ik het mij toch van in de les...

Da was ook mijn gedacht, ligt gewoon aan de atmosfeer. Misschien veel industrie in de buurt? :unsure:

viewer

Legacy Member
Ik zou denken dat het aan de atmosfeer ligt, maar dan meer in de zin van "door welk stuk van de atmosfeer zie ik de ster", dus niet dat er gassen in de atmosfeer van sterren verwisselen, maar dat er op verschillende ogenblikken verschillende gassen zijn waardoor je de ster ziet.

maar dit zou dan mss wel niet verklaren dat de ster zo snel van kleur verandert.

Fighting Hobbit

Legacy Member
In elk geval denk ik dat een soort implosie van de ster wel uit te sluiten valt, zoiets zie je normaal niet met het blote oog zo drastisch veranderen dacht ik.

De atmosfeer-uitleg lijkt me de meest aannemelijke...

Goldrusher

Legacy Member
http://www.abovetopsecret.com/forum/uploads/ats17796_circa_11.15_pm_(no._3).jpg

Foto van Sirius die (genomen gedurende enkele seconden, met opzettelijke beweging zodat er een duidelijker beeld wordt gecreeërd van de kleurverandering).

Van een forum waar ooit een gelijkaardige discussie stond. ("ik zag een ster die verkleurde in groen, rood, blauw, etc....wat is het")

Waardoor het komt ? Atmosfeer van de aarde die het licht breekt en jij ziet niet de volledige bundel lichtstralen.

Hostage

Legacy Member
Sterspectra
Het licht dat we van sterren ontvangen is een mengsel van verschillende kleuren. Met behulp van een prisma of een tralie kan het licht worden ontleed in zijn samenstellende delen. Het resulterende beeld, of de intensiteitsverdeling die ermee overeenkomt, noemen we het spectrum van de ster.

Om de precieze verdeling van de kleuren in het sterrenlicht te begrijpen, moeten we de natuurkunde kennen van drie verschillende interacties tussen licht en materie:

licht uitgestraald door een gloeiend ijl gas (emissiespectrum)
licht uitgestraald door een gloeiende vloeistof of vaste stof (continu spectrum)
veranderingen die het licht ondergaat als het doorheen een koel gas passeert (absorptiespectrum)

Lospeed

Legacy Member
Heeft dat niks te maken met diffusie ?
Heb iets geleerd dat elke kleur een verschillende brekingsindex heeft en dat je daardoor verschillende kleuren kan waarnemen...

Die ster stond waarschijnlijk niet recht boven je hoofd ?
De atmosfeer wordt alsmaar dichter, dus het licht wordt constant gebroken, elke kleur met een verschillende brekingsindex, is het niet daardoor dat je verschillende kleuren kan waarnemen ?

HavaLinka

Legacy Member
Sterren worden ouder en doven uit na een tijd, bij het uitdoven worden ze ook altijd minder warm, de kleur van een ster toont aan hoe warm ze zijn (wit, blauw, geel, oranje, rood), wanneer ze dus aan het doven zijn veranderen ze van kleur.

Fighting Hobbit

Legacy Member
HavaLinka zei:
Sterren worden ouder en doven uit na een tijd, bij het uitdoven worden ze ook altijd minder warm, de kleur van een ster toont aan hoe warm ze zijn (wit, blauw, geel, oranje, rood), wanneer ze dus aan het doven zijn veranderen ze van kleur.

Zoiets is wel niet iets dat je met het blote oog ziet gebeuren...

D@SîR0

Legacy Member
Jond3 zei:
dacht da t normaal was da sterren van kleur veranderder/flikkerden, mss was dees aant imploderen, veel weetk der nie van eig :)

iemand die toevallig weet of der ne planeet zichtbaar was voorbije maand en welke dan,der was zo een overdreven felle/dikke ster....

als een ster implodeerd zie je een supernova, een heldere lichtflits en daarna nix meer

Fighting Hobbit

Legacy Member
D@SîR0 zei:
als een ster implodeerd zie je een supernova, een heldere lichtflits en daarna nix meer

Naarmate sterren groter worden worden ze meestal koeler en dus roder, dus je "ziet" ze wel echt van kleur veranderen, dat is wel een proces van miljoene jaren...

Phil

Legacy Member
D@SîR0 zei:
als een ster implodeerd zie je een supernova, een heldere lichtflits en daarna nix meer


Duurt die lichtflits niet een heel tijdje? (paar uren/dagen? Die explosie is toch wat groter dan de gemiddelde filmexplosie he :p )

(en er zijn er toch nog maar 1 of 2 geweest die waarneembaar waren met het blote oog, niet?)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan