Archief - prijs berekenen uit Watt

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

LSDsmurf

Legacy Member
Voor een PC voeding zou je dan ook nog rekening moeten houden met de efficiëntie van je voeding. Als die bv 75% is dan verbruikt je voeding theoretisch gezien 400W om aan de rest van je systeem 300W te leveren.

TheAntropoid

Legacy Member
btw
aan mijn computer heb ik hier heel wat zever hangen

een bakske van digitale tv, bakske van telenet zelf, bakske voor routing, boxen, scherm van 20 inch, en pc

Wat zou dat kosten als ik dat s avonds allemaal op stand by laat staan?
Stand by meaning alles af maar niet uit contact ..
enkel dus de pc die ik volledig afzet.

De rekingen zijn hier nogal hoog dus heb je een stekkendoos gekocht die ik kan aan en af zetten.. Gaat misschien wel wat snoeien in de rekening .

Matt.

Legacy Member
Ik geloof ergens eens gelezen te hebben dat het een gezin gemiddeld €50 (per jaar was 't dacht ik) kost aan apparaten die op standby staan... Zou eens moeten zoeken, 'k heb het van de week nog gelezen.

SMa

Legacy Member
Hier werkt alles met stekkerdozen die aan en af kunnen,
adapters worden ook altijd uit het stopcontact gelaten.
Enkel horloges blijven constant aan.

toch een beetje besparing he :)

TheAntropoid

Legacy Member
vanaf nou steken we hier ook alles van stekkerdozen met nen switch op..
beetje milieubewust zijn é een beter woord voor gierigheid ;)

EagleEye

Legacy Member
ja ik heb er ook al aan gedacht, bij ons blijft ALLES op standby staan... Tv, digibox, 2 dvd spelers, mijne computer inc. 2 scherme, adapters blijve zowa het hele jaar insteke

als ge der aan denkt :/ en da allemaal omdat ik te lui ben om die knopjes savonds af te zette

TheAntropoid

Legacy Member
je kunt evengoed de stekkerdoos uittrekken é
maar ik heb al gevonden dat je er mee na verloop van tijd het hele contact mee uit de muur trekt ;)

dus daarom investeer je beter in stekkerdozen met aan en off switch

btw zin die stekkerdozen wel volledig veilig? want kheb er al verhalen van gehoord

greets

_DKsissor_

Legacy Member
als ik mijn pc s'avonds laat draaien om bv iets te downloaden ofzo maar boxen,scherm,enzo af , hoeveel zou zoiets dan verbruiek?

EagleEye

Legacy Member
TheAntropoid zei:
je kunt evengoed de stekkerdoos uittrekken é
maar ik heb al gevonden dat je er mee na verloop van tijd het hele contact mee uit de muur trekt ;)

dus daarom investeer je beter in stekkerdozen met aan en off switch

btw zin die stekkerdozen wel volledig veilig? want kheb er al verhalen van gehoord

greets
ni te veel aanhange... op LAN's mogen ze alleszins niet gebruikt worden, maar ik weet niet waarom (en heb geen zin om op te zoeken)

EagleEye

Legacy Member
rammsein zei:
als ik mijn pc s'avonds laat draaien om bv iets te downloaden ofzo maar boxen,scherm,enzo af , hoeveel zou zoiets dan verbruiek?
minder dan als ge overdag download

en voor de rest, als ge wilt dat em afsluit na den download (of na een paar uur), gebruik intelligentshutdown of een gelijkaardig tooltje.

DBK

Legacy Member
Math'ke zei:
Omdat een bedrijf zoals electrabel helemaal niet het schijnbaar vermogen aanrekent maar het actief vermogen. Dat is het probleem. :)
ow, wist ik niet, dus hier meet men de watts? ik dacht dat ze in sommige landen de VA's meten ipv de Watts, zou toch logischer zijn?

TheAntropoid

Legacy Member
op lans mag het niet gebruikt worden omdat het schijnt iets te maken heeft met piekspanningen..
Stel je zet alles af op stekkerdoos..
een hele hoop mensen doet dat..
Zetten alles weer aan en er komt een grote piek ..
Slecht voor stuff daar?

Das mn totaal ondeskundige mening maar zal zowel iets zijn denk k

PineMangoes

Legacy Member
EagleEye zei:
minder dan als ge overdag download

en voor de rest, als ge wilt dat em afsluit na den download (of na een paar uur), gebruik intelligentshutdown of een gelijkaardig tooltje.

't Verbruik is niet afhankelijk van 't tijdstip dacht ik :p

Een "gemiddelde pc", dus geen ueberrig of htpc ofzo, verbruikt iets van een 100-130 Watt in idle. Vermenigvuldig dat met 1.25 (veronderstellende dat je een deftige voeding hebt met efficientie boven de 80%) en je komt aan 125W.

Maal 3600 s/h -> 450kJ = 0.13 KWh -> maal 0.15€/h -> een slordige eurocent per uur. Een volle nacht kost je dus tiental cent. Verbruik van je monitor is zo'n 60W, maar die laat je dan wel af denk ik :)

Over schijnbaar/actief vermogen kan ik niet meespreken, heb dat vorig jaar wel es allemaal in één of andere cursus gezien maar da's allang vergeten.

Ook als je pc afstaat verbruikt ie trouwens nog een 5W, dit kan je vermijden door je schakelaar op 0 te zetten. Op zich is 5W niks, maar op jaarbasis komt dit toch op:

5*3600*24*365 = 43,8kWh -> zo'n 6 euro. Hm, misschat blijkbaar :s

^MystiQ

Legacy Member
matthi_182 zei:
Ik geloof ergens eens gelezen te hebben dat het een gezin gemiddeld €50 (per jaar was 't dacht ik) kost aan apparaten die op standby staan... Zou eens moeten zoeken, 'k heb het van de week nog gelezen.

Bij mijn weten kwam dat neer op een goeie 100 euro per jaar als je echt van alles op stand by laat staan, radio's, tv's, computer's, noem zo maar op ..
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan