Archief - prijs berekenen uit Watt

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

El_L4mor

Legacy Member
Als er op een toestel staat dat het 450 Watt verbruikt, hoe kan je dan berekenen hoeveel geld je betaalt aan elektriciteit als het toestel 1 uur draait? Kheb dat ooit eens gezien op school, maar ik kan me niet exact meer herinneren hoe je dat doet :)

Annun

Legacy Member
450W aan 1 uur is 450Wh. Dat is dus 0,450kWh en dat maal de prijs per killowattuur.

grey-turtle

Legacy Member
Zo kan je ook het klassieke verhaaltje van hoeveel het kost als je lamp op je kamer de hele nacht laat branden.

Ongeveer een kleine halve euro.

^MystiQ

Legacy Member
Annun zei:
450W aan 1 uur is 450Wh. Dat is dus 0,450kWh en dat maal de prijs per killowattuur.

Nu zijde wel met het schijnbaar vermogen aan't rekenen maar soit, what ever é :p

DBK

Legacy Member
Math'ke zei:
Nu zijde wel met het schijnbaar vermogen aan't rekenen maar soit, what ever é :p
ge betaalt toch wat ge verbruikt aan schijnbaar vermogen, kzie het probleem niet in

crazyman2

Legacy Member
Integendeel, "de maatschappij" rekent enkel actief vermogen aan, dus niet het reactief of het schijnbaar.

Lim@

Legacy Member
beetje off topic:

idd, dus alsde een dikke vette spoel in serie zet op u hoofdleiding, dan verbruikte veel minder. Alsde een echte zotte spoel maakt dan hebde maar de helft van u verbruik!
Maar ik zou het wel niet doen. Zo een spoel moet je ergens goed verbergen, en als de maatschappij je door heeft (en ja dat kan) dan komen ze overal in je straat aanbellen met de vrolijke boodschap:" meneer binnen 1 uur sturen we een enorme stroomstoot voor de ganse straat, dus gelieve uw hoofdplon af te leggen"
Alsde tegen dan uw spoel nie op tijd kunt deraf doen, dan ebdet zitten en is al uwen electrieken boel deraan :p

Dit is wat een leraar me eens zei, maar ik betwijfel of dit niet te omzeilen valt.
En het heeft ook zeer veel nadelen, zoals de verlaagde spanning waar al je apparaten moeten op werken, en als je veel verbruikt, dan zakt de spanning nog meer. (U=R.I)
Dus je zou een super dikke draad nodig hebben, dus kost veel, is lomp, en het geheel wordt weeral groter.
Ook heb je een zeer dure automaat nodig want zomaar een dikke spoel afleggen, de trekt nogal vonken en de gewone automaat kan daar nie echt tegen.

Rider

Legacy Member
Lim@ zei:
beetje off topic:

idd, dus alsde een dikke vette spoel in serie zet op u hoofdleiding, dan verbruikte veel minder. Alsde een echte zotte spoel maakt dan hebde maar de helft van u verbruik!
Maar ik zou het wel niet doen. Zo een spoel moet je ergens goed verbergen, en als de maatschappij je door heeft (en ja dat kan) dan komen ze overal in je straat aanbellen met de vrolijke boodschap:" meneer binnen 1 uur sturen we een enorme stroomstoot voor de ganse straat, dus gelieve uw hoofdplon af te leggen"
Alsde tegen dan uw spoel nie op tijd kunt deraf doen, dan ebdet zitten en is al uwen electrieken boel deraan :p

Dit is wat een leraar me eens zei, maar ik betwijfel of dit niet te omzeilen valt.
En het heeft ook zeer veel nadelen, zoals de verlaagde spanning waar al je apparaten moeten op werken, en als je veel verbruikt, dan zakt de spanning nog meer. (U=R.I)
Dus je zou een super dikke draad nodig hebben, dus kost veel, is lomp, en het geheel wordt weeral groter.
Ook heb je een zeer dure automaat nodig want zomaar een dikke spoel afleggen, de trekt nogal vonken en de gewone automaat kan daar nie echt tegen.

1] Als particulier zo'n spoelen installeren, met als doel uwe cosinus phi te verhogen, is dwaas.
2] Bedrijven moeten er voor zorgen dat hun cos(phi) groter is dan een bepaalde waarde, anders moeten die zware boetes betalen aan de elektriciteitsmaatschappij.
Daarom moeten bedrijven die veel motoren hebben staan vaak batterijen condensatoren voorzien, om zo hun schijnbaar vermogen terug een beetje te laten overeenstemmen met hun reeel vermogen, condensatoren zorgen er immers voor dat uw stroom terug meer gaat vooreilen op uw spanning, de hoek tussen uw stroom&spanningsvector zal dan terug verkleinen, en daarmee ook het aandeel 'blind vermogen'
3] een grote hoeveelheid blind vermogen, is slecht voor u installaties, en geeft u over 't algemeen ne meerkost bij het dimensioneren van uw kabels en veiligheidsschakelaars :) dat blind vermogen moet immers ook door uw kabels gaan.

Bontus

Legacy Member
Annun zei:
450W aan 1 uur is 450Wh. Dat is dus 0,450kWh en dat maal de prijs per killowattuur.

Reken voor het gemak €0.16 per kWh dagtarief. Nachttarief ongeveer de helft.


spliffrider zei:
1] Als particulier zo'n spoelen installeren, met als doel uwe cosinus phi te verhogen, is dwaas.
2] Bedrijven moeten er voor zorgen dat hun cos(phi) groter is dan een bepaalde waarde, anders moeten die zware boetes betalen aan de elektriciteitsmaatschappij.
Daarom moeten bedrijven die veel motoren hebben staan vaak batterijen condensatoren voorzien, om zo hun schijnbaar vermogen terug een beetje te laten overeenstemmen met hun reeel vermogen, condensatoren zorgen er immers voor dat uw stroom terug meer gaat vooreilen op uw spanning, de hoek tussen uw stroom&spanningsvector zal dan terug verkleinen, en daarmee ook het aandeel 'blind vermogen'
3] een grote hoeveelheid blind vermogen, is slecht voor u installaties, en geeft u over 't algemeen ne meerkost bij het dimensioneren van uw kabels en veiligheidsschakelaars :) dat blind vermogen moet immers ook door uw kabels gaan.

Dit beaam ik.

SMa

Legacy Member
Lim@ zei:
idd, dus alsde een dikke vette spoel in serie zet op u hoofdleiding, dan verbruikte veel minder. Alsde een echte zotte spoel maakt dan hebde maar de helft van u verbruik!
is het geen condensator in parallel die je nodig hebt... ook wel condensatorbatterij genoemd, dit om de slingerenergie te beperken (zodat de leverancier meer klanten kan voeden met 1 lijn)

:edit: foutje, tis toch juist ;)
spoel => hoger reactief vermogen & lager actief vermogen (waarvoor je betaald)
condensator => lager reactief vermogen & hoger actief vermogen (bedrijven krijgen dan kortingen)

Lim@

Legacy Member
SMa zei:
is het geen condensator in parallel die je nodig hebt... ook wel condensatorbatterij genoemd, dit om de slingerenergie te beperken

Je om ze te beperken, een condensatorbatterij wordt dus dikwijls gebruikt in bedrijven waar de arbeidsfactor niet onder een bepaalde waarde mag gaan.
Ze hebbe dikwijls een contract met de leverancier van hun energie dat hun arbeidsfactor niet onde de 0.8 mag zakken.
En met zo een batterij kunnen ze dit dan netjes regelen. Je vraagt je miss af wrm regelen, wel als ze de arbeidsfactor te hoog zouden regelen zou dit alleen maar ongunstig zijn voor hun rekening, hoe lager de arbeidsfactor hoe minder je moet betalen. Maar als hij te laag is zorgt de electriceitsmaatschappij voor een soort boete (voor bedrijven dan he)

(lap en ik da ier maar typen...:sad:)

TooChé

Legacy Member
maw : mijne pc een uur laten draaien overdag zou me ongeveer 7cent kosten ??

450w schijnbaar vermogen ,geen idee wat reeel is.

0.45 kw *0.16 = 0.072€

nie just ?

^MystiQ

Legacy Member
DBK zei:
ge betaalt toch wat ge verbruikt aan schijnbaar vermogen, kzie het probleem niet in

Omdat een bedrijf zoals electrabel helemaal niet het schijnbaar vermogen aanrekent maar het actief vermogen. Dat is het probleem. :)

SMa

Legacy Member
Wat ik me nog afvraag, hetgeen dat door de leidingen gaat:
kan je dat beschouwen als het schijnbaar vermogen? Of moet dit ontbonden worden naar actief en reactief vermogen?

^MystiQ

Legacy Member
SMa zei:
Wat ik me nog afvraag, hetgeen dat door de leidingen gaat:
kan je dat beschouwen als het schijnbaar vermogen? Of moet dit ontbonden worden naar actief en reactief vermogen?

Op uw leiding geldt bij mijn weten juist dezelfde redenering hoor ..

Bontus

Legacy Member
Lightke zei:
maw : mijne pc een uur laten draaien overdag zou me ongeveer 7cent kosten ??

450w schijnbaar vermogen ,geen idee wat reeel is.

0.45 kw *0.16 = 0.072€

nie just ?
Uw voeding kán 450W leveren maar zal dat bijlange niet de hele tijd moeten doen.
Dus het zal zeker de helft goedkoper zijn. (want je moet anderzijds wel ook je scherm laten draaien)
PC per uur zal maar iets van 3 eurocent zijn schat ik.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan