Archief - Plasma = De vierde aggregatie-toestand

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

foo-pah

Legacy Member
Maikel.v zei:
plasma wordt ook gebruikt in TOKAMAK reactors (kernfusie) waarvan de grootste nu in Iter wordt gebouwd.
Het plasma moet in baan worden gehouden door magnetisme aangezien er geen materiaal is dat de temperatuur kan weerstaan. Buiten de ruimte waar het plasma zit wordt de temperatuur extreem laag gehouden.
2 extremen worden als het ware in 1 plaats verenigd.Mooi stukje fysica vind ik. :p

De temperatuur wordt alleen laag gehouden in de spoelen die dmv supergeleiding geen zware bekrachtiging nodig hebben om de enorme magnetische velden te onderhouden.

RandomHero

Legacy Member
98% universum plasma? lijkt me wel vreemd
heb al gehoord van een grote aanwezigheid van "darkmatter" in het universum, maar gezien de hoog energetische waarde van plasma lijkt het me vreemd dat dit 98% van het universum zou zijn. Ook de lage temp van het uni zou dit iet bevorderen, gezien bij lage temp meeste stoffen vast zijn.

wlibaers

Legacy Member
RandomHero zei:
98% universum plasma? lijkt me wel vreemd
heb al gehoord van een grote aanwezigheid van "darkmatter" in het universum, maar gezien de hoog energetische waarde van plasma lijkt het me vreemd dat dit 98% van het universum zou zijn. Ook de lage temp van het uni zou dit iet bevorderen, gezien bij lage temp meeste stoffen vast zijn.

Niet echt. Een groot deel van de bekende materie zit in sterren. Bovendien zijn de gaswolken ook vrij heet (de deeltjes bewegen snel) en geïoniseerd (zonnewind als voorbeeld). Men zegt wel dat de temperatuur laag is, maar dat is omdat men het dan over de achtergrondstraling heeft.

RandomHero

Legacy Member
Ma tog geen 98% van het uni zal materie/ plasma zijn zeker. En als je dan weer over achtergrond straling spreekt dan spreek je over microgolfstraling, resten van de "big-bang". Je hebt gelijk dat er dicht bij de vorming van sterren hogere energie heerst, maar grosomodo is de massa versprijt(denk ik).
*om even te antwoorden op de vraag*
Plasma snijden van metalen
Door een hoge spanning ioniseerd de lucht tussen de electrodes, waardoor er een electrische stroom ontstaat tussen de 2 werkstukken.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan