foo-pah
Legacy Member
Maikel.v zei:plasma wordt ook gebruikt in TOKAMAK reactors (kernfusie) waarvan de grootste nu in Iter wordt gebouwd.
Het plasma moet in baan worden gehouden door magnetisme aangezien er geen materiaal is dat de temperatuur kan weerstaan. Buiten de ruimte waar het plasma zit wordt de temperatuur extreem laag gehouden.
2 extremen worden als het ware in 1 plaats verenigd.Mooi stukje fysica vind ik.![]()
De temperatuur wordt alleen laag gehouden in de spoelen die dmv supergeleiding geen zware bekrachtiging nodig hebben om de enorme magnetische velden te onderhouden.