Ik ben gisteren ens langs geweest bij de bank (fortis). En die kantoor directeur raadde in mijn geval pensioensparen ook af. Niet dat pensioensparen iets slechts is, hij had zelfs niet veel slechts te vertellen over de instelling HMI. Alleen dat hun kennis vooral in het vakje verzekeren zit en daarbij komt nog dat bij wijze van spreken uwe facteur da in bijberoep kan doen. Dus slecht advies is rap gegeven. Het ook is niet moeilijk dat het Osiris fonds het goed doet als bijna alle fondsen het goed doen
Soit, voor mij raadde hij eerder lange termijnsparen aan. Zeker omdat ik met bouw/koopplannen zit. Op die manier kan ik ook genieten van hetzelfde fiscaal voordeel. En kan ik, op het moment dat ik een lening aanga, dit contract laten omzetten naar een schuldsaldoverzekering, mja dan moet dat wel een ssv zijn van de fortis vermoed ik

. Om zo verder optimaal te kunnen genieten van het fiscaal voordeel. Over rendementen had em niet echt gesproken behalve dat ze vergelijkbaar zijn met die van pensioensparen en hij vertelde mij ook dat niemand zulk rendement kan beloven gelijk HMI (wat ik ook al dacht) want ook HMI heeft geen glazen bol.
Nadeel aan dat lange termijnsparen bij Fortis is dat ge instap- en beheerskosten moet betalen en ook dat ge voor 1,1% belast wordt daarop (hier volg ik niet helemaal, ik word belast en krijg belastingsvoordeel tegelijk).
Maar eigenlijk zitten die instap- en beheerskosten ook verdoken verwerkt bij pensioensparen.
Wat hij mij ook vertelde is, dat pensioensparen (onder de vorm van levensverzekeringen) in het zelfde "potje", dat je kan opvullen voor uw fiscaal voordeel, zit als dat van uw lening. Meestal gaat dat potje met lening alleen al vol zitten. Dus als ge aan pensioensparen doet gaat dat fiscaal voordeel toch "verloren" want uw "potje" zit al vol... Verbeter/vul mij hier aan als ik hier iets foutief of onvolledigs zeg aub
Op dit moment ben ik iets meer gewonnen voor dat lange termijnsparen. Maar daar moet ik eerst nog ens een paar banken voor aflopen om daar te horen wat ze te vertellen hebben.
Pff, centen, tzijn ingewikkelde zakes
Reacties/bedenkingen?