Archief - Pensioensparen bij Hamburg Manheimer?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Yo-Han

Legacy Member
ook ooit zo een verkoper bij me geweest..mijn buur :) toffe gast ,maar

1) ik heb de indruk dat zowat iedereen daar kan beginnen als verkoper..vind ik al niet zo positief,soms wat te jonge onervaren mensen

2)plan is niet slecht,maar je kan evengoed zelf een pensieonrekening openen bij je bank ,naargelang je inkomen stort je dan,want inkomenszkerheid kan nogal eens omslaan vandaag...scheiding,werk verliezen..dan heb je alles wat je stort zelf in de hand en doe je wat je wil

ComputerVISTA

Legacy Member
Yo-Han zei:
ook ooit zo een verkoper bij me geweest..mijn buur :) toffe gast ,maar

1) ik heb de indruk dat zowat iedereen daar kan beginnen als verkoper..vind ik al niet zo positief,soms wat te jonge onervaren mensen

2)plan is niet slecht,maar je kan evengoed zelf een pensieonrekening openen bij je bank ,naargelang je inkomen stort je dan,want inkomenszkerheid kan nogal eens omslaan vandaag...scheiding,werk verliezen..dan heb je alles wat je stort zelf in de hand en doe je wat je wil

Bij ons was het ook een goede kennis maar volgens mij leiden ze die mensen wel goed op want die gast kon het formidabel goed uitleggen, op al mijn vragen wist hij een deftig gefundeerd antwoord te geven.

Die gast is ook maar 20 jaar.

Mr zappa

Legacy Member
ABCDEFGHIJKLMNO zei:
:ironic:
Gelukkig hebben hier posters al bewezen dat ze over meer inzicht beschikken ....

Wie zou er nu in godsnaam 100 000€ op zijn 20ste in zijn pensioenspaarfonds steken? Wat zou het voordeel daarvan zijn?

Iedere goede belegger weet dat je de kracht van samengestelde interest nooit mag onderschatten. Leg ik 100000€ opzij voor 40 jaar aan een interest van 5%; dan geeft dit mij 704000€ afgerond!

Pensioensparen = vorm van beleggen

Zelf zou ik aanraden om een pensioenspaarfonds te kiezen met een variabel rendement op zo'n jonge leeftijd. Iets meer risico, maar de véél langere termijn maakt dit ruimschoots goed.

Ik denk dat u een probleem hebt met het word BIJVOORBEELD goed te verstaan.... :ironic:

Mijn punt was niet om die 100 000 te doen, nogmaals het is een VOORBEELD... enkel maar om aan te tonen dat binnen 40 jaar verder, wannneer je BIJVOORBEELD nu 20 jaar oud bent je geld misschien maar een derde meer waard is....

"Gelukkig hebben hier posters al bewezen dat ze over meer inzicht beschikken ...."
Denk dat mijn pa na 40 jaar op de kbc te werken wel iets van inzicht heeft...

Emerxill

Legacy Member
Tuurlijk wordt dat geindexeerd...

@Mr Zappa
Zolang er gene serieuse crash plaatsvindt zal pensioensparen een goed id blijven.
Als ge tijd genoeg hebt en ge zit in het financieel milieuke kunde beter beleggen dan sparen ja. Maar pensioensparen is ook een vorm van beleggen.

KoenDK

Legacy Member
dat is geen bewijs
sparen
beleggen
al uw geld opdoen
...

het is altijd een risico


vroeger koste een pint 25BEF, nu 2€

wie weet kost het 20€ binnen 20jaar en wie weet kost het 1€


over zulke zaken mag je niet nadenken

idem voor IMMO en dergelijke



to save or not to save
that's the question :lol:


en no offence maar zelfs iemand met 40jaar ervaring in een bank kan daar weinig over oordelen
want niemand weet toch wat de toekomst zal brengen, toch niet als we spreken over 40jaar later...

ABCDEFGHIJKLMNO

Legacy Member
Mr zappa zei:
Ik denk dat u een probleem hebt met het word BIJVOORBEELD goed te verstaan.... :ironic:

Mijn punt was niet om die 100 000 te doen, nogmaals het is een VOORBEELD... enkel maar om aan te tonen dat binnen 40 jaar verder, wannneer je BIJVOORBEELD nu 20 jaar oud bent je geld misschien maar een derde meer waard is....

"Gelukkig hebben hier posters al bewezen dat ze over meer inzicht beschikken ...."

Ik heb het hier niet over je pa; maar jouw eigenste bewering is zoals ze gepost is. Ik ben ervan overtuigd dat je pa tegen zijn klanten in de bank allesbehalve zou zeggen dat pensioensparen kull zou zijn.

Wat wil je dan verduidelijken? Dat de interest met pensioensparen veel te laag is?

Hou je wel rekening met de hogere interest dan een spaarboekje; het belastingsvoordeel ieder jaar? Pensioensparen is zeker en vast aan te raden voor iedereen. Een veilige manier van een renderende belegging die voor iedereen geschikt is.

Mr zappa

Legacy Member
klopt... maar ie kan wel zien wat er gebeurd is van 40 jaar terug naar nu he...

En daaruit een stuk conclusies trekken...

En nu stop ik met mijzelf te verbeteren, volg wel gewoon mijn pa met mijn centen

Yo-Han

Legacy Member
.och ja indexering..20 jaar geleden was 30000 fr/persoon genoeg om te leven..nu ook nog ..net

hamvraag is..zal er nog wel pensioen zijn van vadertje staat binnen 40 jaar!!!??? vandaar dat de staat zo graag belastingsvermindering geeft op pensioensparen rentes en intresten..laat de mensen er maar zelf voor zorgen voor hun pensioen ...want als er ooit probs zijn met ons kas binnen x aantal jaren!

de essentie van pensioen sparen is uw eigen ouwe dag verzekeren ;en aangezien je het zelf doet, her en der wat belastingsvoordelen genieten op dat sparen ..dat kan je dus zonder een bedrijf die het voor jou doet ook

TippedTerox

Legacy Member
Mr zappa zei:
AL dat pensioen sparen is bullocks, heb je al eens nagedacht als je bijvoorbeeld op je twintigste 100 000 euro hebt aan de kant gezet hoeveel die 100 000 nog waard gaat zijt binnen 40 jaar??!!

Hopelijk nog iets... :unsure:

Mijn pa heeft bijna 40 jaar op de kbc gewerkt en al heel vroeg aan pensioen sparen begonnen en toch heeft ie nu iedere maand niet te vet veel over om "extras" te doen!!

Ie zegt zelf mocht ie nu opneiuw de kans krijgen dat ie eerder zijn geld zou beleggen dan nog aan enige vorm van sparen te doen.
Pensioensparen = rendement, als ge het op een gewoon alledaags spaarboekje zet, al eens nagedacht hoeveel dat nog waard is als je het 40 jaar laat staan? Rekening houdend met de inflatie zelfs minder! (te zien bij welke bank je bent natuurlijk). Ik dacht dat ING Star Fund één van de sterkste pensioenfondsen was vorig jaar, en dat rendement is wel behoorlijk. Blijkbaar heb je ook een verkeerde kijk op pensioensparen, want dat is niet éénmalig 100.000 € maar per schijven per jaar dat je stort.

ABCDEFGHIJKLMNO

Legacy Member
TippedTerox zei:
Pensioensparen = rendement, als ge het op een gewoon alledaags spaarboekje zet, al eens nagedacht hoeveel dat nog waard is als je het 40 jaar laat staan? Rekening houdend met de inflatie zelfs minder! (te zien bij welke bank je bent natuurlijk). .

Daarom kiezen voor een bank die de hoogste basisintrest geeft. 3% bv.
En je geen blaasjes laten wijsmaken met een formule à la 1.5% + 1.5% (basis + aangroei) ;)

J3rry

Legacy Member
die kerel is hier bij mij ook aan de deur geweest, em wou mij een levensverzekering aansmeren + pensioen sparen

ik zou zeggen, laat u nie vangen aan de verkoops techniek
vertegenwoordigers zullen altijd hier & daar wat tussenliegen en niet alles vertellen

ne maat van mij is vertegenwoordiger en heeft al voor verzekeringen, bouwbedrijven etc... gewerkt
op papier ziet alles er goed uit, tot ge uw contract tekent dan is er geen tijd meer om de kleine letterkes te lezen

Spliffsnatcher

Legacy Member
pensioensparen is inderdaad onzin.
Spreek daar elke DEFTIGE boekhouder of financieel expert over aan en die zeggen u hetzelfde.

De winst weegt amper op tegen de index-stijging.

Je belegt je geld beter in andere dingen en op nummer 1 staat uiteraard grond. Dat komt er niet bij en dat is er meer en meer tekort.
Op korte tijd heb je dan nog forex, wat dan weer 10 maal beter is dan op de beurs spelen

ABCDEFGHIJKLMNO

Legacy Member
Spliffsnatcher zei:
pensioensparen is inderdaad onzin.
Spreek daar elke DEFTIGE boekhouder of financieel expert over aan en die zeggen u hetzelfde.

De winst weegt amper op tegen de index-stijging.

Je belegt je geld beter in andere dingen en op nummer 1 staat uiteraard grond. Dat komt er niet bij en dat is er meer en meer tekort.
Op korte tijd heb je dan nog forex, wat dan weer 10 maal beter is dan op de beurs spelen

Op nr. 1 staat nog altijd de beurs. Die steeg telkens meer dan de prijzen van vastgoed.

Emu

Legacy Member
Ik ben vrij goed thuis in de financiële wereld, en ik raad zo ie zo de meeste mensen (niet iedereen) aan om voor je 25 jaar geen pensioensparen te doen.

Waarom?

- Meestal heb je een redelijk laag loon, en haal je er relatief weinig belastingsvoordeel uit.

- Je kan aan dat geld de komende jaren niet meer aan, tenzij je er (veel) belasting gaat over betalen en een eventuele boete verbonden aan uw contract.

- Je zal nog veel kosten maken in de toekomst waarschijnlijk, bv een auto of een huis. Aangezien uw geld in het pensioenfonds zit, moet je misschien (meer) lenen, en dat kost u waarschijnlijk meer dan de intresten of meerwaarde die je krijgt van het pensioenfonds.

- Stel je word dodelijk ziek, en je hebt 10.000€ op het pensioensparen staan, zelfs dan kun je er niet aan om bv een dure operatie te betalen, tenzij je er belasting op gaat betalen.

De beste leeftijd om aan pensioensparen te beginnen is +25jaar. Onder die leeftijd is het totaal af te raden.

Emerxill

Legacy Member
Ik ben gisteren ens langs geweest bij de bank (fortis). En die kantoor directeur raadde in mijn geval pensioensparen ook af. Niet dat pensioensparen iets slechts is, hij had zelfs niet veel slechts te vertellen over de instelling HMI. Alleen dat hun kennis vooral in het vakje verzekeren zit en daarbij komt nog dat bij wijze van spreken uwe facteur da in bijberoep kan doen. Dus slecht advies is rap gegeven. Het ook is niet moeilijk dat het Osiris fonds het goed doet als bijna alle fondsen het goed doen :)

Soit, voor mij raadde hij eerder lange termijnsparen aan. Zeker omdat ik met bouw/koopplannen zit. Op die manier kan ik ook genieten van hetzelfde fiscaal voordeel. En kan ik, op het moment dat ik een lening aanga, dit contract laten omzetten naar een schuldsaldoverzekering, mja dan moet dat wel een ssv zijn van de fortis vermoed ik :s. Om zo verder optimaal te kunnen genieten van het fiscaal voordeel. Over rendementen had em niet echt gesproken behalve dat ze vergelijkbaar zijn met die van pensioensparen en hij vertelde mij ook dat niemand zulk rendement kan beloven gelijk HMI (wat ik ook al dacht) want ook HMI heeft geen glazen bol.
Nadeel aan dat lange termijnsparen bij Fortis is dat ge instap- en beheerskosten moet betalen en ook dat ge voor 1,1% belast wordt daarop (hier volg ik niet helemaal, ik word belast en krijg belastingsvoordeel tegelijk).
Maar eigenlijk zitten die instap- en beheerskosten ook verdoken verwerkt bij pensioensparen.

Wat hij mij ook vertelde is, dat pensioensparen (onder de vorm van levensverzekeringen) in het zelfde "potje", dat je kan opvullen voor uw fiscaal voordeel, zit als dat van uw lening. Meestal gaat dat potje met lening alleen al vol zitten. Dus als ge aan pensioensparen doet gaat dat fiscaal voordeel toch "verloren" want uw "potje" zit al vol... Verbeter/vul mij hier aan als ik hier iets foutief of onvolledigs zeg aub :)

Op dit moment ben ik iets meer gewonnen voor dat lange termijnsparen. Maar daar moet ik eerst nog ens een paar banken voor aflopen om daar te horen wat ze te vertellen hebben.

Pff, centen, tzijn ingewikkelde zakes :)

Reacties/bedenkingen?

Mr zappa

Legacy Member
TippedTerox zei:
Pensioensparen = rendement, als ge het op een gewoon alledaags spaarboekje zet, al eens nagedacht hoeveel dat nog waard is als je het 40 jaar laat staan? Rekening houdend met de inflatie zelfs minder! (te zien bij welke bank je bent natuurlijk). Ik dacht dat ING Star Fund één van de sterkste pensioenfondsen was vorig jaar, en dat rendement is wel behoorlijk. Blijkbaar heb je ook een verkeerde kijk op pensioensparen, want dat is niet éénmalig 100.000 € maar per schijven per jaar dat je stort.

Serieus wilde nu eerst eens alles lezen godverdomme toch, ik gaf gewoon een VOORBEELD, ik weet ook wel dat ge niet 100 000 aan de kant gaat gaat zetten....man man man

Tha Soul

Legacy Member
Ik ben een tijdje geleden ook naar Fortis geweest om wa info te vragen over pensioensparen, aangezien ik nu al 2 jaar werk en toch al een aardig spaarpotje verdiend heb (waar ik al lang en veel belastingen op betaald heb imo).
Vriendelijke man (allemaal wrs wel) die mij redelijk veel uitleg gegeven heeft over de verschillende opties, enkel van fortis dan. En ik heb uiteindelijk gekozen voor "Home Investment Plan" (zo geloof ik toch da het heet); das ongeveer hetzelfde als pensioensparen, met het kleine verschil da ge hier meer moogt storten op een jaar dan het gewone pensioensparen van fortis. Ge moogt ongeveer ieder jaar een maandloon storten. En aangezien ik van plan ben in de nabije toekomst (binne jaarke of 4-5 denk ik zo) een huis te zetten, kan ik het geld wa ik dan gespaard heb, integraal omzetten naar mijn schuldsaldo verzekering.
Het grote voordeel hierbij is da ik dan al die jaren belastingsvoordeel gehad heb EN da geld dan ook kan gebruiken voor mijn lening (waar ge het anders moet laten vaststaan en dus meer lenen).
Daarom vind ik dit wel tof voor jonge mensen die toch wa geld kunnen missen.
Ik heb binne een jaarke of 5 dan iets van een 10.000€ waar ik belastingsvoordeel op gehad heb en die ik dan gewoon mee gebruik in mijn lening.
Als ik dan gebouwd heb en terug wa kan beginne spare, begin ik met een andere vorm van pensioensparen, waar uw geld vast staat tot uw 60 of 65 jaar.
Als ik dan daar mijn groepsverzekering op het werk nog een bijtel, heb ik een mooi pensioentje als ik 65 wordt.:)

TippedTerox

Legacy Member
Mr zappa zei:
Serieus wilde nu eerst eens alles lezen godverdomme toch, ik gaf gewoon een VOORBEELD, ik weet ook wel dat ge niet 100 000 aan de kant gaat gaat zetten....man man man

Ik begrijp uw frustraties in de huidige leefwereld, al die stress ... Speel dus aub niet op de man ... Ik heb trouwens niet gezegd € 100.000 in 1 keer, maar in schijven. Als je voor inkomstenjaar 2006 €800 in pensioensparen steekt (maximum bedrag dat aftrekbaar is op fiscaal vlak), dan geniet je van een fiscaal voordeel (tussen de 240 en 320 euro) en de opbrengst op pensioengerechtigde leeftijd of later (na betaling van de anticipatieve heffing = 16.5% op het totaalbedrag op je 60e).
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan