Archief - Oor kuisen ~ Hoesten

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

TiZon

Legacy Member
Hey,

Gisteren stapte ik uit mijn douche en kuiste daarna mijn oren uit, telkens als ik dat doe moet ik eens goed doorhoesten...

Vandaag vertel ik dat op school, blijkt dat er nog veeel mensen hiermee te maken hebben :p...

Weet iemand soms hoe dit komt ?

Thx!
Bart

chosen1

Legacy Member
moet ge hoesten als gevolg of om uw oor beter te kunnen kuisen?

uw oor staat trouwens in verbinding met uw keel door de buis van Eustachius (naam kan verkeerd geschreven zijn)!

dat zal wel de oorzaak zijn van uw hoesten

Jos_Albatros

Legacy Member
Heb daar ook last van, ik moet altijd hoesten als ik te diep ga met een oorstokske :)

ZoidBerg

Legacy Member
ik ook maar enkel alsk men rechteroor kuis, kuisek mijn linker oor dan hebk daar geen last van :s

Gentille

Legacy Member
chosen1 zei:
moet ge hoesten als gevolg of om uw oor beter te kunnen kuisen?

uw oor staat trouwens in verbinding met uw keel door de buis van Eustachius (naam kan verkeerd geschreven zijn)!

dat zal wel de oorzaak zijn van uw hoesten

Dit komt waarschijnlijk door de buis van Eustachius die oor-neus- en keel verbindt met elkaar. Dus als je te diep steekt kan er een prikkeling ontstaan die je doet hoesten. Lijkt me de meest logische verklaring :)
Persoonlijk heb ik het wel nog nooit meegemaakt of toch niet dat ik me kan herinneren. Het valt dus niet elke keer voor bij mij :p

Pred

Legacy Member
gek, ik krijg altijd tranen in mijn ogen, maar hoesten nooit eigenlijk

cool_boy_ke

Legacy Member
Als ik te diep steek krijg ik lichtjes tranen in m'n ogen en zo'n kietel gevoel in m'n keel :)

black eyed peas

Legacy Member
haha, hier had ik nog nooit van gehoord...

Moet wel komisch zicht zijn :p

on topic: ja, buis van eustachius lijkt mij ook logische verklaring...

sneax

Legacy Member
ja als ik diep ga in mijn oor voel ik het ook zo half in mijn keel maar hoesten moet ik er niet van

trouwens normaalgezien zijn oorstokjes niet nodig (en ze kunnen ook gevaarlijk zijn) - gewoon onder den douche is oor is scheef houden dat er zo water inloopt en dan met uw vinger is in koteren das voldoende voor propere oren

EternalSilence

Legacy Member
TiZon zei:
Hey,

Gisteren stapte ik uit mijn douche en kuiste daarna mijn oren uit, telkens als ik dat doe moet ik eens goed doorhoesten...

Vandaag vertel ik dat op school, blijkt dat er nog veeel mensen hiermee te maken hebben :p...

Weet iemand soms hoe dit komt ?

Thx!
Bart

O_O
ik heb da nu nog nooit in mijn 20Jarig bestaan tegengekomen :p
zelf geen last van

wel als ik zo eens naar de zon kijken, zonder mijn wenkbrauwen te fronzen.. dan nies ik altijd =p

maar schijnt dat dit normaal is

TiZon

Legacy Member
Ik heb het gevonden :-D

Het is allemaal de schuld van 'Hoofdzenuw Nummer Tien' (alle zenuwen blijken een nummertje te hebben :p ). Deze zenuw mogen de fans ook Nervus Vagus noemen. Deze zenuw staat ondermeer in voor de controle van je longen. Het toeval wil nu dat deze zenuw net onder je oor passeert op weg naar je hersenen. De zenuw loopt aan de onderkant van je gehoorgang, aan het begin. Als je daar wat zit te porren/peuteren, geeft dit dus een prikkel aan deze zenuw. Je hersenen kunnen niet weten of dat komt door een probleem in je long of door iemand die aan het knoeien is in zijn oor. Daarom gevens ze als commando 'Hoesten verdommel' :D.

Zo een prikkel heet voor de vrienden een 'gerefereerde sensatie', een prikkeling op een bepaalde plaats met gevolgen op een ander niveau...
IMO een beetje zoals 'Trek eens aan mijn vinger ^^'

En eigenlijk is het feit dat die Hoofdzenuw Nr. 10 daar passeert nu ook weer niet zo toevallig, het heeft alles te maken met de ontwikkeling als foetus. Bij een foetus moet alles lekker dicht op elkaar plakken.

Deze zenuw is op dezelfde plaats aanwezig bij alle mensen, alleen de gevoeligheid van de gehoorgang durft al eens verschillen van mens tot mens...

Het komt er op neer dat ongeveer 1 op 5 mensen er last van heeft...

Alweer een misterie opgelost :D

Bedankt! :)

Bontus

Legacy Member
Dit staat in één van de boeken van jongens en wetenschap.
sommige mensen hebben hier blijkbaar last van het zou iets te maken hebben met een verkeerde reflex net zoals veel mensen moeten niezen van in de zon te kijken.

edit: dat hierboven is het juiste.

TiZon

Legacy Member
reteiP zei:
Dit staat in één van de boeken van jongens en wetenschap.
sommige mensen hebben hier blijkbaar last van het zou iets te maken hebben met een verkeerde reflex net zoals veel mensen moeten niezen van in de zon te kijken.

edit: dat hierboven is het juiste.

lang leven mijn ma haar boek wetenschap ^^

Babs

Legacy Member
Hier heb ik dus nog nooit eerder van gehoord :eek: Als ik de titel al zag fronste ik mijn wenkbrauwen, ma nu ist eerder omdat er nog zoveel mensen het hebben.

Bon, weer iets bijgeleerd :p

Killstick

Legacy Member
Kheb het ook maar das nog niks. Telkens als ik nies krijg ik kramp aan men gooch 0_à

Boukreev

Legacy Member
BaBsie zei:
Hier heb ik dus nog nooit eerder van gehoord :eek: Als ik de titel al zag fronste ik mijn wenkbrauwen, ma nu ist eerder omdat er nog zoveel mensen het hebben.

Bon, weer iets bijgeleerd :p

same, net als dat nieze naar de zon :wtf:
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan