opblaasbare WC
Legacy Member
russian zei:Je bent hier niet op café, opblaasbare WC. Onzin natuurlijk.
Indien er bij het overlijden van een persoon geen testament aanwezig is, legt de wet regelingen op wie recht heeft op het nagelaten vermogen. Je kan van de wet afwijken door wel een testament op te stellen, en bijvoorbeeld één of meer van de standaarderfgenamen uitsluiten (of voorwaarden/beperkingen opleggen).
Je kan enkel geen kinderen en echtgenoot volledig onterven (die hebben recht op een wettelijk minimum).
Waarom je schrijft dat een testament niets uitmaakt, is mij dan ook volledig onduidelijk. Graag een woordje uitleg.
hehe, lezen my friend
Het testament maakt niets uit voor de RESERVATAIRE erfgenamen.
Ja, natuurlijk heeft het een impact voor de algemene legaat en de bijzondere legaten aangesteld in je testament. dat is wel vrij logisch duh.
De vraag ging hier over de ouders/kinderen. Vandaar. je weet wel dat de reservataire erfgenamen een bepaald deel van de erfenis steeds zullen krijgen. die formule is iets van 1/aantal kinderen + 1 dacht ik.

Een testament heeft dus wel degelijk nut (heb ik nooit ontkend) maar met een testament ga je nooit de reservataire erfgenamen kunnen onterven.
1 uitzondering hierop is wanneer ze een 'aanslag op je leven plegen'. dan kan die persoon automatisch nooit meer erven.
, opblaasbare WC. Onzin natuurlijk.