Archief - onterven van eigen ouders ?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

opblaasbare WC

Legacy Member
russian zei:
Je bent hier niet op café :p, opblaasbare WC. Onzin natuurlijk.

Indien er bij het overlijden van een persoon geen testament aanwezig is, legt de wet regelingen op wie recht heeft op het nagelaten vermogen. Je kan van de wet afwijken door wel een testament op te stellen, en bijvoorbeeld één of meer van de standaarderfgenamen uitsluiten (of voorwaarden/beperkingen opleggen).

Je kan enkel geen kinderen en echtgenoot volledig onterven (die hebben recht op een wettelijk minimum).

Waarom je schrijft dat een testament niets uitmaakt, is mij dan ook volledig onduidelijk. Graag een woordje uitleg :p.


hehe, lezen my friend

Het testament maakt niets uit voor de RESERVATAIRE erfgenamen.

Ja, natuurlijk heeft het een impact voor de algemene legaat en de bijzondere legaten aangesteld in je testament. dat is wel vrij logisch duh.

De vraag ging hier over de ouders/kinderen. Vandaar. je weet wel dat de reservataire erfgenamen een bepaald deel van de erfenis steeds zullen krijgen. die formule is iets van 1/aantal kinderen + 1 dacht ik. :)

Een testament heeft dus wel degelijk nut (heb ik nooit ontkend) maar met een testament ga je nooit de reservataire erfgenamen kunnen onterven.


1 uitzondering hierop is wanneer ze een 'aanslag op je leven plegen'. dan kan die persoon automatisch nooit meer erven.

VergeX

Legacy Member
ComputerVISTA zei:
Yep dat gaat, mijn oma heeft dat gedaan met mijn moeder. En maar best ook.

Was het dan zo slecht bij je ouders? Want jij woont nu toch bij je grootmoeder voor zover ik het begrepen heb.

Als dit te persoonlijk is zeg het dan maar, dat respecteer ik even zeer.

ComputerVISTA

Legacy Member
VergeX zei:
Was het dan zo slecht bij je ouders? Want jij woont nu toch bij je grootmoeder voor zover ik het begrepen heb.

Als dit te persoonlijk is zeg het dan maar, dat respecteer ik even zeer.

Oh nee, dat geneert niet hoor :)

Mijn ma vond het nodig te vertrekken met de noorderzon... Samenhokken met nen bankdirekteur was intressanter dan haar nog studerende kinderen onderhouden.

Vandaar.

(vader is al even dood en die heeft met deze affaire gelukkig niks te maken)

VergeX

Legacy Member
ComputerVISTA zei:
Oh nee, dat geneert niet hoor :)

Mijn ma vond het nodig te vertrekken met de noorderzon... Samenhokken met nen bankdirekteur was intressanter dan haar nog studerende kinderen onderhouden.

Vandaar.

(vader is al even dood en die heeft met deze affaire gelukkig niks te maken)

En uw ma hebt ge sindsdien nooit meer gezien?

ComputerVISTA

Legacy Member
Nope... wel van gehoord toen ze ons uit het huis zette, of per advocaat.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan