Archief - onterven van eigen ouders ?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

ll cool j

Legacy Member
khem een vraag aangezien de vele problemen die al gehad heb met mijn ouders.
Hoe je moet te werk gaan om dus afstand te doen van alles zodat ge bv nooit zelf moet betalen later als kind waneer ze in een rusthuis gaan en hun pensioen kan het niet aan of als er bijvoorbeeld openstaande schulden zijn enz.

grtz

Gentille

Legacy Member
Ik denk dat een kind hoe dan ook niet meer moet opdraaien voor de schulden van zijn of haar ouders. Tenzij je akkoord gaat en de schulden op je neemt natuurlijk.

moemi

Legacy Member
Na wat zoeken op inet vond ik iemand die hetzelfde deed.

Ik citeer:

"Ik heb het twee jaar geleden gedaan,u zou je moeten informeren bij
een notaris,ik had 15 jaar van mijn moeder niks meer gehoord ,tot we
bericht kregen dat ze zwaar ziek was ,en zwaar in de schulden zat
Dan hebben we (mijn broer en mijn zus) samen naar een notaris geweest
en een akte laten opstellen voor onterving,read 2003
Nu geldt deze wet nog altijd,heb me onlangs mog geinformeerd voor
iemand die bijna in het zelfde schuitje zat,en die persoon heeft juist
hezelfde gedaan zonder problemen
"

Ervoor vertelde die dat dit wel een 200€ heeft gekost maarja.. Als je op voorhand weet dat ze schulden hebben, zul je wss. wel meer moeten betalen als 200€..

Dus een akte van onterving aanvragen bij de notaris. (Weet ik niet zeker he, is maar wat ik hier uit afleid..)
zie hier : http://forums.telenet.be/breedband/showthread.php?t=103697&page=3

Je leest het best mss allemaal eens want de een zegt zo, de ander anders.

ll cool j

Legacy Member
200euro :s en ze zijn dan nog gescheiden is da dan dubbel betalen ofzo?

Time

Legacy Member
Als gij uw ouders nooit ziet en niks meer met hen te maken hebt, kunnen ze echt niet zomaar uw bezittingen beginnen aanslaan om hun schulden te vereffenen hoor.

Als ze overlijden krijg je daar bericht van en heb je de keuze om de erfenis al dan niet te verwerpen. Daarvoor moet je bij de rechtbank een officieel document afhalen, meer dan dat document zal gans dat gedoe je niet kosten.

Als uw moeder op haar 80ste in een rusthuis wilt, maar ze kan dat niet betalen, is dat nog altijd uw eigen keuze of gij haar daarin helpt of niet. Exact hetzelfde voor schulden, zolang gij u niet laat overhalen om mee te tekenen voor leningen of schulden, kunnen ze u niks maken.

En zucht @ 'onterfenen'. :[


Wat je wel niet kan verhinderen is dat je ouders gaan erven van jou. Als jij op je 40ste sterft en een kapitaal nalaat, gaan zij een serieus stuk van de koek meepikken. En tenzij ze zware misdaden tov jouw persoon hebben begaan, kan je daar niks aan veranderen.

aXl_

Legacy Member
Time^- zei:
Wat je wel niet kan verhinderen is dat je ouders gaan erven van jou. Als jij op je 40ste sterft en een kapitaal nalaat, gaan zij een serieus stuk van de koek meepikken. En tenzij ze zware misdaden tov jouw persoon hebben begaan, kan je daar niks aan veranderen.

toch niet als je bij de notaris een testament laat opmaken waarin jij bepaalt wat er met je geld gebeurt? alé, waarvoor dient een testament anders? :)

gerco

Legacy Member
Ik denk dat er velen zijn die op hun 40e nog geen testament hebben :)

Time

Legacy Member
aXl_ zei:
toch niet als je bij de notaris een testament laat opmaken waarin jij bepaalt wat er met je geld gebeurt? alé, waarvoor dient een testament anders? :)
Oh jawel.:) De wet beschermt de naaste familie. Als je 20k euro nalaat, kan je die onmogelijk volledig aan 1 persoon buiten de familie (bv een goede vriend) nalaten.

Hangt er natuurlijk vanaf of je kinderen hebt eh. Maar zonder kinderen delen je ouders altijd in je erfenis. Testament of geen testament.

snake880

Legacy Member
Time^- zei:
Oh jawel.:) De wet beschermt de naaste familie. Als je 20k euro nalaat, kan je die onmogelijk volledig aan 1 persoon buiten de familie (bv een goede vriend) nalaten.

Hangt er natuurlijk vanaf of je kinderen hebt eh. Maar zonder kinderen delen je ouders altijd in je erfenis. Testament of geen testament.
En wat als je getrouwd bent? Gaat alles dan niet naar de partner, genomen dat je natuurlijk geen kinderen hebt.

ll cool j

Legacy Member
als zij zouden erven is nog tlaatste van me zorgen voorlopig, maar toch het feit van die situatie rusthuis enzo dak niks wil gaan betalen en geen schulden wil erven want als ge ouders ebt gehad die nooit naar u omkeken en stommiteiten ebben gedaan met geld dan is da wel begrijpelijk waarschijnlijk dage ni voor hun stommiteiten en eten en woon enzo wilt betalen denkek.

DieselPower

Legacy Member
gerdcornelis zei:
Ik denk dat er velen zijn die op hun 40e nog geen testament hebben :)
Testamenten kosten geld, kdenk dat er een minderheid is die dat laat opmaken en er zijn dus velen die op hun 70ste nog steeds geen testament hebben ;)

Time

Legacy Member
DieselPower™ zei:
Testamenten kosten geld, kdenk dat er een minderheid is die dat laat opmaken en er zijn dus velen die op hun 70ste nog steeds geen testament hebben ;)
Een eigenhandig testament kost helemaal niks en is rechtsgeldig als het met de hand geschreven, ondertekent en gedateerd is. Je moet dan wel het geluk hebben dat degene die het vindt na je overlijden, het niet verscheurt.

Het fabeltje dat testamenten bij een notaris móeten worden bewaard is redelijk sterk blijkbaar.

ll cool j zei:
en geen schulden wil erven
In België kan je daartoe niet verplicht worden, iedereen heeft het recht om een ergenis te verwerpen.

Het is wel verstandiger om de erfenis eerst te aanvaardn onder het voorrecht van boedelbeschrijving. Op die manier krijg je de tijd om de volledige financiële situatie te checken en ben je zeker wat de erfenis precies inhoudt. Vooral handig bij bejaarden die behoorlijk arm leven, maar ergens een vergeten spaarpot hebben waar niemand van weet.:p

DieselPower

Legacy Member
Time^- zei:
Een eigenhandig testament kost helemaal niks en is rechtsgeldig als het met de hand geschreven, ondertekent en gedateerd is. Je moet dan wel het geluk hebben dat degene die het vindt na je overlijden, het niet verscheurt.

Het fabeltje dat testamenten bij een notaris móeten worden bewaard is redelijk sterk blijkbaar.
Nenee, ik bedoelde geen kosten om het te laten maken (en zelfs als ge het laat maken kan een honorium toch ni zoveel zijn?) Khad het eerder over successierechten enzo :p

opblaasbare WC

Legacy Member
zucht, om alle café-praat van de topic stop te zetten

- als ze ooit sterven, heb je de keuze:
de erfenis aanvaarden of verwerpen. verwerpen kost je niets. dan zal je nooit iets krijgen, maar ook nooit schulden moeten betalen

- testament maakt de ballen uit. bepaalde personen zullen ALTIJD van je erven, dat zijn namelijk de reservataire erfgenamen zoals je kinden

- Schulden/kosten tijdens leven ivb rusthuis
wel, wettelijk gezien ben je verplicht tot levensonderhoud van iedereen uit je familie in rechte lijn, dus ouders-kinderen-grootouders enz ...
hieraan ontsnappen? dunno. als je niets betaalt kan je ook proberen, dan moeten ze eerst nog een rechtzaak enz opzetten

Elk van deze dingen zijn apparte zaken. Dit regel je trouwens bij een advocaat of notaris, of iemand die kennis heeft van het recht en niet op een forum of het internet.

Exxos

Legacy Member
opblaasbare WC zei:
zucht, om alle café-praat van de topic stop te zetten

- als ze ooit sterven, heb je de keuze:
de erfenis aanvaarden of verwerpen. verwerpen kost je niets. dan zal je nooit iets krijgen, maar ook nooit schulden moeten betalen

- testament maakt de ballen uit. bepaalde personen zullen ALTIJD van je erven, dat zijn namelijk de reservataire erfgenamen zoals je kinden

- Schulden/kosten tijdens leven ivb rusthuis
wel, wettelijk gezien ben je verplicht tot levensonderhoud van iedereen uit je familie in rechte lijn, dus ouders-kinderen-grootouders enz ...
hieraan ontsnappen? dunno. als je niets betaalt kan je ook proberen, dan moeten ze eerst nog een rechtzaak enz opzetten

Elk van deze dingen zijn apparte zaken. Dit regel je trouwens bij een advocaat of notaris, of iemand die kennis heeft van het recht en niet op een forum of het internet.

Allemaal heel juist opblaasbare WC!

Als ouders komen te sterven, en je wil geen schulden erven, dan moet je gewoon een schriftelijke verklaring ondertekenen op de griffie van de rechtbank van eerste aanleg. Op dat moment zal een goede notaris je ook bijstaan, want je mag geen enkele daad van aanvaarding verrichten. Dit kunnen diverse zaken zijn...

Je kan de aanvaarding of verwerping laten uitstellen tot de boedelbeschrijving, deze inventaris wordt opgemaakt binnen de 3 maanden na overlijden. Maar dus goed opletten dat er ondertussen geen daden van aanvaarding gesteld worden.

Wat de onderhoudsplicht betreft: daar kan je in principe niet aan onderuit. De wet voorziet dit. Maar er zijn, naar ik heb gelezen, gevallen bekend waardoor men onder die zorgplicht uit geraakt is, oa. doordat de kinderen in onvrede met de ouders leefden en al ettelijke jaren geen enkel contact meer hadden.

ComputerVISTA

Legacy Member
Yep dat gaat, mijn oma heeft dat gedaan met mijn moeder. En maar best ook.

russian

Legacy Member
opblaasbare WC zei:
- testament maakt de ballen uit. bepaalde personen zullen ALTIJD van je erven, dat zijn namelijk de reservataire erfgenamen zoals je kinden

Je bent hier niet op café :p, opblaasbare WC. Onzin natuurlijk.

Indien er bij het overlijden van een persoon geen testament aanwezig is, legt de wet regelingen op wie recht heeft op het nagelaten vermogen. Je kan van de wet afwijken door wel een testament op te stellen, en bijvoorbeeld één of meer van de standaarderfgenamen uitsluiten (of voorwaarden/beperkingen opleggen).

Je kan enkel geen kinderen en echtgenoot volledig onterven (die hebben recht op een wettelijk minimum).

Waarom je schrijft dat een testament niets uitmaakt, is mij dan ook volledig onduidelijk. Graag een woordje uitleg :p.

Grayfox

Legacy Member
russian zei:
Je bent hier niet op café :p, opblaasbare WC. Onzin natuurlijk.

Indien er bij het overlijden van een persoon geen testament aanwezig is, legt de wet regelingen op wie recht heeft op het nagelaten vermogen. Je kan van de wet afwijken door wel een testament op te stellen, en bijvoorbeeld één of meer van de standaarderfgenamen uitsluiten (of voorwaarden/beperkingen opleggen).

Je kan enkel geen kinderen en echtgenoot volledig onterven (die hebben recht op een wettelijk minimum).

Waarom je schrijft dat een testament niets uitmaakt, is mij dan ook volledig onduidelijk. Graag een woordje uitleg :p.
Denkt dat die gewoon da gebruikte om zn punt te benadrukken dat kinderen en echtgenoten nooit volledig onterft kunnen worden omdat ze altijd recht hebben op een wettelijk minimum.. dusja, je zei het antwoord zelf al :p

stoomboot

Legacy Member
Was het niet zo dat het kind (boven de 18) zichzelf kan onterven, integenstelling tot de ouders die het kind nooit kunnen onterven? :unsure:

Dirkxke

Legacy Member
wilt ge zeker zijn, een afspraakske maken met een notaris en die man/vrouw zal het u allemaal haarfijn uitleggen hoe of wat te doen.

mijn zusje en ikzelf zijn hiermee bezig om de ploert genaamd mijn "vader" te laten opdraaien voor alles wat hij nog uitsteekt.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan