Archief - Namen van leerkrachten

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Ali_

Legacy Member
GaMe® zei:
Aha, ik heet yannick en ze noemen mij niet bij mijn achternaam :p

Aha, maar alle yannicks die ik ken worden bij hun achternaam genoemd :p

mss ook iets dat streekgebonden is :unsure:

Bose

Legacy Member
de k*t
de t**f
...
er zijn zo wel wat woorden ja, die eigenlijk vrouwelijk zijn maar toch "de "hebben :)

Timmos

Legacy Member
Wij zeggen gewoon de achternaam van onze leerkracht of een bijnaam :love:

Xylo

Legacy Member
Meestal "Wijf" en "Kerel". Makkelijk om te onthouden en toepasbaar op meeste leerkrachten... (ik zit op Heilig Hart, daar lopen nonnen met baarden rond)

Ali_

Legacy Member
Timmos zei:
Wij zeggen gewoon de achternaam van onze leerkracht of een bijnaam :love:

Wij noemden onze leerkrachten liever bij de voornaam:

ons goele
de freddy
ons rita
de pol
hahha, het middelbaar, soms toch een klein beetje nostalgie

Rivers

Legacy Member
Wij zetten er ook geen 'de' voor, gewoon de achternaam van de leerkracht ;) of de bijnamen van de leerkracht. Zo is er een leerkracht die met haar voornaam Philemain heet.. We noemen die dus nooit met haar achternaam, maar zeggen altijd Fifi :p.

SimonL

Legacy Member
los van het feit of dit nu dialect is of niet, wordt de vraag van de ts niet beantwoord. Het sluit elkaar niet uit, hoor.

Boris Barowski

Legacy Member
hier in vlaams brabant is dat inderdaad ook wel zo :)

idem met het onderscheid in geslacht tussen "een knappe" en "ne knappen"

Massis

Legacy Member
Ali_ zei:
Wij noemden onze leerkrachten liever bij de voornaam:

ons goele
de freddy
ons rita
de pol
hahha, het middelbaar, soms toch een klein beetje nostalgie

da doen wij eigenlijk voornamelijk sinds'k in't hoger zit...

in't middelbaar was da meneer en mevrouw als ze derbij waren en gwn den achternaam als ze der nie bijwaren (nie da we het dan vaak over leerkrachten hadden:p)

nu is da Rita, Tristan, Willems (die hare voornaam gebruiken we dan weer nie :s)

Schralen Barrie

Legacy Member
Ik kan het me niet voorstellen dat ik over een jongen zou praten zonder 'de' erbij.

'Kijk daar, de Cedric is er!'

'Kijk daar, Cedric is er!'
-> Akebah, klinkt echt niet.

Avilowca

Legacy Member
Hier in Leuven zeggen ze voor mannelijke leerkrachten ook

De Verheage, Den Oli etc...

Voor vrouwelijke leerkrachten gewoon de achternaam.

Hier zeggen ze voor meisjes en vriendinnen wel "ons".

Dus bv. Ons Leentje, ons Sarah.

precies of ze zijn publiek bezit :p

joriske18

Legacy Member
Ali_ zei:
Wij noemden onze leerkrachten liever bij de voornaam:

ons goele
de freddy
ons rita
de pol
hahha, het middelbaar, soms toch een klein beetje nostalgie

we spreken zelfs met andere leerkrachten over 'de freddy'...:rofl:

GTM

Legacy Member
ChfZ | Hanky zei:
Ga toch ook bij vrouwen?

De zaag, de trut, de slet... :|
Nu haal je wel 2 dingen door elkaar. Jij werkt gewoon met lidwoorden. Voor elk mannelijk en vrouwelijk (dus niet onzijdig, dan wordt het 'het') substantief kan je 'de' zetten.

Maar probeer bijvoorbeeld maar een 'ne zaag', 'ne trut', 'ne slet', etc... Dan zie je wel degelijk dat het vrouwelijke substantieven zijn.

Xevven

Legacy Member
dien van geschiedenis
die van wiskunde
dien van fysica
die geit van frans

etc :)

GaMe®

Legacy Member
Schralen Barrie zei:
Ik kan het me niet voorstellen dat ik over een jongen zou praten zonder 'de' erbij.

'Kijk daar, de Cedric is er!'

'Kijk daar, Cedric is er!'
-> Akebah, klinkt echt niet.
Wij praten hier zo.
Ik vind trouwens dat bv:

'Kijk daar, de Kristof is er!'

'Kijk daar, Kristof is er!'

Het laatste het best klinkt. :)

Defees

Legacy Member
is mijn trukske voor duits, 9/10 gevallen, als ne ni klinkt is't vrouwelijk :p

Waldorf

Legacy Member
Heeft vermoedelijk met de geslachten uit het Germaans te maken. Docent Duits heeft dat ooit eens uitgelegd bij de Duitse naamvallen van der, die, das. Als je bv. het geslacht van een woord niet wist, kan je er ne voor plaatsen. Ne jongen klinkt nog ok, ne paard niet. Jongen in het Duits is dus mannelijk en paard niet. Het gaat in veel gevallen niet op, maar het was dan ook bedoeld als laatste redmiddel :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan