Archief - Meerfasig elektriciteitsnet?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

KULeest

Legacy Member
ik had tot nu toe ook altij internet via PLC, eeft altijd goed gewerkt tot ik voeding van men pc heb vervangen, dan macheerde het nog maar op een paar stopcontacten in ons huis :p, dan maar overgeschakeld op draadloos :p

normaal as ge een standaard huis hebt ist 1fasig, en ge moet dus zien dage me alles achter een en dezelfde teller zit

FORZA M

Legacy Member
Spliffsnatcher zei:
als je drie fasen hebt kun je er bijna zeker van zijn dat binnen u huis alles op dezelfde fase zit.

en als ge echt zeker wilt zijn, meet dan u verschuiving in elk stopcontact, zou normaal hetzelfde moeten zijn op die fase

Hoe kan je die verschuiving meten? Welke tools en hoe?

Anima

Legacy Member
Myst!Q zei:
Tzou mij vree verbazen da ge een 3 fasig net hebt thuis, het kan maar het lijkt mij onwaarschijnlijk :)

dit wou ik net ook zegge ! tenzij ge serieuze motoren thuis hebt

FORZA M

Legacy Member
Anima zei:
dit wou ik net ook zegge ! tenzij ge serieuze motoren thuis hebt

We hebben een driefasig net! Zowel voor elektrische verwarming, als voor een industriële hogedrukreiniger en halfautomaat.

vnz`

Legacy Member
Spliffsnatcher zei:
als je drie fasen hebt kun je er bijna zeker van zijn dat binnen u huis alles op dezelfde fase zit.

en als ge echt zeker wilt zijn, meet dan u verschuiving in elk stopcontact, zou normaal hetzelfde moeten zijn op die fase
Het zit zo: In een straat krijgt huis1 fase1 binnen, huis2 -> fase2, huis3 -> fase3, huis4 -> terug fase1, enz... Je hebt dan bij u thuis een enkelfasig net en door af te wisselen wordt alles evenveel belast.

3fasig net: Als je 3fasen in uw woning binnen krijgt wordt voor dezelfde reden alles verdeeld. (maar dan gebeurt dit in de woning zelf zoals ik zei in men vorige post.)

FORZA M zei:
Hoe kan je die verschuiving meten? Welke tools en hoe?
Faseverschuivingen kan je meten met een Cos-phi meter of met oscilloscoop. Maar dit doet eigenlijk niet ter zake.

Darth-Falcon

Legacy Member
ik denk dat bij nieuwe bouwwerven zowiezo altijd 3fase binnenkomt om de belasting beter te kunnen verdelen

stel nu dat (in het geval de huizen 1f binnen krijgen) huis 1 niets van electriciteit verbruikt, huis 2 heel veel en huis 3 half en half, dan gaat de neuter serieus wa stroom trekken.

en als ze echt slim zijn verdelen ze die in het huis ook zo dat de neuter stroom zo klein mogelijk is.

Zeta Reticula

Legacy Member
vnz` zei:
Probleem is dat bij 3fase netten een deel stopcontacten aangesloten zijn op fase1 + N, andere op fase2 + N, nog andere op fase3 + N en het daarom problemen kan geven met internet. Het is niet zo dat alles op dezelfde fase hangt.

Zie: http://www.diskidee.nl/internet/cursussen/index.htms/6142 Scroll naar stroomfases.


Misschien best toch maar zorgen dat je zeker bent voor je de rest zever noemt?
Ja hoor, je hebt hartstikke gelijk! Ik veronderstel dat men inderdaad tussen dezelfde fases aftapt binnen één huis. Ik vond dat zelfs zo triviaal dat ik er niet aangedacht heb. Dus je hebt me daar wel flink beet, hoor! Ik geef toe, ik ben verre van perfectie. Maar ja, praktijk daar weet ik niet zoveel van, ik ben een theoreticus. Maar dat sluit niet uit dat er hier toch veel te veel zever staat! :tongue:

vnz`

Legacy Member
Ik bedoelde het ook niet slecht hé, had er misschien beter een smiley achter gezet. Maar idd, hier staat wel redelijk wat zever. ;)

Myst!Q

Legacy Member
vnz` zei:
Faseverschuivingen kan je meten met een Cos-phi meter of met oscilloscoop. Maar dit doet eigenlijk niet ter zake.

Niet aan te raden voor een leek, zeker niet met een scoop, 230 V op een scoop kanaal zonder een verklein probe is niet echt aan te raden.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan