als je geen ervaring hebt, zacht wrijven, altijd naar boven toe behalve op de voeten, op de voeten (onderkant wel te verstaan) van hiel naar teen.
Naar het hart toe is een beetje jah... raar gezegd, sommige bloedbanen lopen naar boven, sommige naar beneden, als je bijvoorbeeld de schouders masseert masseer je ook naar boven toe, terwijl je daar dan infeite "weg" van het hart masseert.
Beste manier om te beginnen is oefenen op de schouders / schouderbladen, daar kan je niet veel verkeerd doen als je niet teveel druk oplegt.
Het laatste wat je best oefent is de onderkant van de voet, of de binnenkant van de dijbenen, aangezien als je het niet correct uitvoert, je de persoon juist gaat kittelen, en deze raakt zijn ontspannen fase kwijt, waardoor je massage geen effect meer heeft.
Druk oefen je op de grote vlakken vooral uit met de achterkant van je handpalm (hoe je je hand plaatst voor een hartmassage bijvoorbeeld) op de benen gebruik je vooral zachte "strelende" bewegingen en volg je de contouren van de spieren met je duim, op die contouren oefen je dan wat druk uit.
Altijd met 2 handen tegelijk werken, anders verliest je massage ook veel effect. voor bijvoorbeeld een voet, leg je je vingers op de bovenkant en doe je dezelfde beweging met je beide duimen maar dan tegenovergesteld. Altijd ook zorgen als je een bepaald lichaamsdeel masseert dat je het ondersteuning geeft.
Als je schouderbladen wilt loswerken of schouderspieren, ligt de persoon op zijn buik, hou je die persoon zijn/haar arm 45° naar boven en ga je vanaf de elleboog lichte druk uitvoeren en naar beneden duwen met de achterkant van je handpalm tot je een kleine verschuiving voelt van de beenderen, als het heel erg vastzit kan dit ook tot een krakend geluid leiden. Ma doe dit pas als je al het gevoel en wat ervaring hebt, te harde druk kan letsels opleveren, of zelfs een schouder dislocaten
