Archief - Liegen en Bedriegen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

prutseke

Legacy Member
TheFallen zei:
Dat valt volledig te nuanceren..

Als mensen liegen voor de redenen waarin ik zou liegen en in diezelfde mate, astemblieft, doe da zouk zo zeggen...

Sommigen mensen zijn te eerlijk in de mate dat het overgaat naar tactloos zijn, onbeschoft zijn, ronduit gemeen zijn, ...
Je moet niet altijd je gedacht zeggen.( En als iemand je een vraag stelt en je weigert te antwoorden gaan ze er automatisch vanuit dat het een negatief antwoord is. Dit kan dan zeer kwetsend overkomen, dus zou liegen een beter alternatief zijn.).

Je moet weten wanneer het kan en wanneer niet.


Oja, moest niemand meer liegen zou niemand te vertrouwen zijn. Want dan is geen enkel geheim meer veilig, denk daar maar eens over na.

Enja, de mens is over het algemeen niet te vertrouwen, je moet daar zeker voor oppassen;)



ge moet et natuurlijk subtiel naar voor kunnen brengen de waarheid!
ge kunt natuurlijk zeggen dat het privé is! en een normaal persoon zou dit dan verstaan!

killgore

Legacy Member
Ge moet gewoon weten wanneer te liegen en wanneer niet. Uzelf ergens proberen opwerken door grove leugens is vrij achterlijk, want grote leugens komen vaak wel uit & dan ben je zeer snel de pineut. Maar ergens gaan overdrijven bij een sollicitatie is vrij normaal :p.

Zelfde geld eigenlijk in persoonlijk leven imho. Over bepaalde dingen kan je al wel eens liegen, maar over belangrijke zaken lieg je imho beter niet, ook al is dit de moeilijkere keuze, het is des te erger als je leugen uitkomt.

En je moet vooral weten tegen wie je bezig bent & natuurlijk ook durven toegeven als je betrapt wordt ergens dat je dik gelogen hebt.

boogje

Legacy Member
Virz zei:
Ik vond het vorig keer mooier. of, Ik ben momenteel druk bezig met iets.


Er zijn genoeg mensen die dan zelfs kwaad worden...


kijk :

sommigen mensen worden om het minste kwaad, als je als een persoon goed wilt doen ben je genoodzaakt af en toe te liegen. Liegen =/= iets slechts doen perse.

Homer`

Legacy Member
Liege, ik haat mense die liege, zelf kan ik heel gemakkelijk liege (zo dat men niet merkt dat ik lieg) dat kan handig zijn voor as je een taak vergeten bent fzo, maar tegen vrienden lieg ik nooit, alleen as het voor de grap is ;)
(Dingen verstoppen en zegge dat ze aan de andere kant vant school ligge en van die belachelijke toestaden)

prutseke

Legacy Member
BlaDe zei:
een onderwerp waar ik persoonlijk heel lang mee overhoop gelegen heb.. door mijn strenge opvoeding (tot aan men puberjaren, want dan heb ik zo hard gerebelleerd dat ze achteraf mij pakke meer toelieten) heb ik goed leren liegen. Uiteraard ben ik een paar keer hard op mijn gezicht gevallen, maar dat heeft er alleen maar voor gezorgd dat ik leugens nog beter kan inpakken.
spijtig genoeg heeft dit zijn sporen nagelaten, liegen was zowat een 2de natuur geworden, en ik heb heel veel moeite gestoken in "niet-liegen".
ik ben vrij tevreden met het resultaat nu, ik ga niet zeggen dat ik altijd eerlijk ben, moest ik dat zijn zou ik men eigen meer als 1x in de voet schieten..

meer personen zouden beter aan hem een voorbeeld nemen! de wereld zou er al heel wat schoner uit zien!

boogje

Legacy Member
Homer` zei:
(Dingen verstoppen en zegge dat ze aan de andere kant vant school ligge en van die belachelijke toestaden)

Je liegt hierin, maar het is niet liegen op zich. Da's gewoonweg dom iemand kloten en of ie nu zou liegen of ni, hij nog steeds een domme "grap" met u uithalen.

is totaal iets anders.

GMotha

Legacy Member
Iedereen liegt. Degenen die van zichzelf beweren dat ze eerlijk zijn, liegen misschien iets minder of juist het hardste.

Kwestie te weten wanneer ge't u kunt veroorloven of niet.

Terrorist_Hell

Legacy Member
prutseke zei:
Liegen en bedriegen is in een hiërarchische sociale orde van cruciaal belang: het laat je toe stiekem te bereiken wat je door de regels van de groep verboden is en het laat toe te vermijden dat de spanningen en concurrentie in de gorep niet constant tot conflicten leidt. de ander kunnen laten twijfelen over je bedoelingen en anderzijds hetleren inschatten van bluf en bedrog, het zijn sociale vaardigheden ... (die we dleen met alle mensapen) zo spreekt mijn cursus van Ethiek :(
Het is niet omdat de maatschappij tot liegen aanzet dat de mens in z'n inborst effectief zo is. Ik merk bij mezelf vaak op dat ik een leugentje om bestwil kan gebruiken, gewoon omdat een ander iets van mij verlangt of verwachting stelt, en om een discussie te vermijden en om de ander niet te ontgoochelen, ga ik misschien liegen. Maar dat bekent niet rechtstreeks dat ik zo'n attitude wil hanteren, aangezien het indruist tegen mijn gevoel. Als 'n ander je een vraag stelt en je wilt er niet op antwoorden en/of je zit met iets dwars, weldan zeg je dat gewoon (bv. als het persoonlijk is of iemands klein geheimpje). Ge kunt een hele reeks aan boeken omtrent ethiek, normen en waarden teniet doen door te zeggen 'hou van elkander, en dat weet je automatisch wat goed en fout is', dit zit bij iedereen ingebakken. Alleen zit 't bij velen achter slot en grendel door de façade die ze in hun leven opbouwen, mede door de maatschappij.

prutseke

Legacy Member
Terrorist_Hell zei:
Ge kunt een hele reeks aan boeken omtrent ethiek, normen en waarden teniet doen door te zeggen 'hou van elkander, en dat weet je automatisch wat goed en fout is', dit zit bij iedereen ingebakken. Alleen zit 't bij velen achter slot en grendel door de façade die ze in hun leven opbouwen, mede door de maatschappij.

deze moet ik onthouden :D


mooi mooi ;)

Dakantochnie

Legacy Member
Ik denk niet dat hier nog veel zinnigs kan over gezegd worden.

@prutseke: ik smeek je om eens voor een keer een punt te gebruiken i.p.v. altijd maar uitroeptekens, ik word gek van altijd zo te lezen.
Als je dan toch bezig bent gelieve niet at random hoofdletters te gebruiken (maar ze dan wel te zetten op de plaats waar ze horen, namelijk vooraan in een zin). Anders ga je hier niet lang serieus genomen worden.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan