Archief - Liegen en Bedriegen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

prutseke

Legacy Member
Sommigen onder jullie zijn gered! ;)

Liegen en bedriegen is in een hiërarchische sociale orde van cruciaal belang: het laat je toe stiekem te bereiken wat je door de regels van de groep verboden is en het laat toe te vermijden dat de spanningen en concurrentie in de gorep niet constant tot conflicten leidt. de ander kunnen laten twijfelen over je bedoelingen en anderzijds hetleren inschatten van bluf en bedrog, het zijn sociale vaardigheden ... (die we dleen met alle mensapen) zo spreekt mijn cursus van Ethiek :(

Niet dat ik het goedkeur! :tongue: ZEKER NIET

Xevven

Legacy Member
prutseke zei:
vermijden dat de spanningen en concurrentie in de gorep niet constant tot conflicten leidt.

Waarom zou je anders liegen?
Denk dat conflict vermijden wel de nr1 reden is...

Virz

Legacy Member
ik haat het als mensen liegen! 'cruciaal belang' my ass.. zeg dan gewoon: Dat hou ik liever voor mezelf.

prutseke

Legacy Member
Virz zei:
ik haat het als mensen liegen! 'cruciaal belang' my ass.. zeg dan gewoon: Dat hou ik liever voor mezelf.

ik ook jong, maar ge hebt nu eenmaal mensen die heel gemakkelijk liegen over van alles en nog wat!

Xevven

Legacy Member
beeld u eens in hoe de wereld zou zijn moest iedereen altijd eerlijk zijn ...
think about it :niceone:

NotoriousP

Legacy Member
We zouden niet menselijk zijn moesten we het niet doen.

TheFallen

Legacy Member
"Any fool can tell the truth, but it requires a man of some sense to know how to lie well"

Liegen doet iedereen, je moet gewoon weten wnr het niet overdreven is ofzo..

bv:
Liegen om verantwoordelijkheid niet te hoeven nemen -> no go

Ik zal niet echt snel liegen. Ik slaag er dikwijls in gewoon de vragen te ontwijken waarin ik niet op wil antwoorden of ik doe zoals homer simpsons;) "Marge, i"m not going to lie to you" ... lange stilte...:lol:

Zo ook kan je van mij altijd een eerlijk antwoord verwachten als je mij expliciet vraagt wat ik van iets vind.

"Vind jij mijn haar mooi?"
"neen"

Moetet maar ni vragen he:ironic:

prutseke

Legacy Member
we zouden heel wat meer mensen kunnen vertrouwen! er zou zoveel misdaad niet zijn

dus volgens jullie gewoon liever de mens beliegen dan respect tonen voor de mens en eerlijk zijn tegen hem!

toffe vrienden zijn jullie!

?therapy?

Legacy Member
Tsjah, menselijk net zoals dat vooroordelen een deel is van de mensheid :)

Ge moet gewoon weten tegen wie ge moogt/kunt liegen en de gevolgen ervan weten & de verantwoordelijkheid durven nemen

En soms is het beter de vrede te behouden met een leugen dan iemand met de waarheid te kwetsen.

Xevven

Legacy Member
nog een reden waarom mensen liegen:
de waarheid kan soms (te) hard zijn...


edit:

dit komt toch tot een discussie dus ... iets niet zeggen, is dat dan ook liegen?

Daedie

Legacy Member
Ik kan persoonlijk totaal niet liegen, ge ziet dat direct bij mij :p. Dat heeft wel deels te maken dat ik niet "wil" liegen, dus voel ik me ongemakkelijk. Ben iemand die "eervol" handelen belangrijk vind enzo.

prutseke

Legacy Member
ik ga ervan uit mensen die liegen oké vinden, dat ze het leuk vinden als je tegen hen ook liegt! of ben ik verkeerd?

mij hebben ze altijd geleerd, behandel de mens gelijk ge wilt dat je zelf behandeld wordt!

-Helld0g-

Legacy Member
xev zei:
nog een reden waarom mensen liegen:
de waarheid kan soms (te) hard zijn...

Inderdaad, als je een klein kind niet kan vertellen dat er bvb iemand overleden is of dergelijke, is dat dan ook een vorm van liegen. Wanneer is een leugen een leugen??
ik vind dingen achterhouden ook liegen, ookal wordt er niet expliciet naar gevraagd :s

alsook een leugentje om bestwil
*kuch vind je mijn borsten niet te klein* of *vind je x-lichaamsonderdeel niet te dik?*, wat moet je dan gaan antwoorden als man?? :p

ik denk dat er hier niemand kan zeggen dat hij nog nooit gelogen heeft of iets verzwegen (al is het maar voor even). Iedereen voor de gek houden en achter hun rug praten is iets anders natuurlijk :)

Xevven

Legacy Member
-Helld0g- zei:
een leugentje om bestwil

*kuch vind je mijn borsten niet te klein* of *vind je x-lichaamsonderdeel niet te dik?*, wat moet je dan gaan antwoorden als man?? :p

i'm not gonna lie to you ... *stilte* :p

edit: editer :p


boogje zei:
sjeez,

in een wereld zonder liegen zouden er constant ruzies zijn. Waarsschijnlijk meer oorlogen etc.

"eerlijk zijn." is écht overrated. Als iemand vraagt tegen mij " vind je mijn haar mooi?" en ik ben druk bezig zeg ik " ja,sjiek! :)" ook al vind ik dat niet zo. Ik zeg dat om dan gezaag te vermijden, want het zou wat zijn moest ik "nee" zeggen. Mensen verwachten ook dat je liegt over bepaalde zaken, want door liegen voor bestwil ( zoals bovenstaand voorbeeldje) geef je mensen een goed( maar wel vals) gevoel. Beter dat, dan ambras.

QFT

boogje

Legacy Member
prutseke zei:
we zouden heel wat meer mensen kunnen vertrouwen! er zou zoveel misdaad niet zijn

dus volgens jullie gewoon liever de mens beliegen dan respect tonen voor de mens en eerlijk zijn tegen hem!

toffe vrienden zijn jullie!

sjeez,

in een wereld zonder liegen zouden er constant ruzies zijn. Waarsschijnlijk meer oorlogen etc.

"eerlijk zijn." is écht overrated. Als iemand vraagt tegen mij " vind je mijn haar mooi?" en ik ben druk bezig zeg ik " ja,sjiek! :)" ook al vind ik dat niet zo. Ik zeg dat om dan gezaag te vermijden, want het zou wat zijn moest ik "nee" zeggen. Mensen verwachten ook dat je liegt over bepaalde zaken, want door liegen voor bestwil ( zoals bovenstaand voorbeeldje) geef je mensen een goed( maar wel vals) gevoel. Beter dat, dan ambras.

?therapy?

Legacy Member
prutseke zei:
ik ga ervan uit mensen die liegen oké vinden, dat ze het leuk vinden als je tegen hen ook liegt! of ben ik verkeerd?

mij hebben ze altijd geleerd, behandel de mens gelijk ge wilt dat je zelf behandeld wordt!
Gedeeltelijk waar ja.
Je moet gewoon weten over wat je kan liegen & wat niet. En dat kan wel verschillen van persoon tot persoon en welke persoon liegt.

BlaDe

Legacy Member
een onderwerp waar ik persoonlijk heel lang mee overhoop gelegen heb.. door mijn strenge opvoeding (tot aan men puberjaren, want dan heb ik zo hard gerebelleerd dat ze achteraf mij pakke meer toelieten) heb ik goed leren liegen. Uiteraard ben ik een paar keer hard op mijn gezicht gevallen, maar dat heeft er alleen maar voor gezorgd dat ik leugens nog beter kan inpakken.
spijtig genoeg heeft dit zijn sporen nagelaten, liegen was zowat een 2de natuur geworden, en ik heb heel veel moeite gestoken in "niet-liegen".
ik ben vrij tevreden met het resultaat nu, ik ga niet zeggen dat ik altijd eerlijk ben, moest ik dat zijn zou ik men eigen meer als 1x in de voet schieten..

Virz

Legacy Member
boogje zei:
sjeez,

in een wereld zonder liegen zouden er constant ruzies zijn. Waarsschijnlijk meer oorlogen etc.

"eerlijk zijn." is écht overrated. Als iemand vraagt tegen mij " vind je mijn haar mooi?" en ik ben druk bezig zeg ik " ja,sjiek! :)" ook al vind ik dat niet zo. Ik zeg dat om dan gezaag te vermijden, want het zou wat zijn moest ik "nee" zeggen. Mensen verwachten ook dat je liegt over bepaalde zaken, want door liegen voor bestwil ( zoals bovenstaand voorbeeldje) geef je mensen een goed( maar wel vals) gevoel. Beter dat, dan ambras.

Ik vond het vorig keer mooier. of, Ik ben momenteel druk bezig met iets.

TheFallen

Legacy Member
prutseke zei:
ik ga ervan uit mensen die liegen oké vinden, dat ze het leuk vinden als je tegen hen ook liegt! of ben ik verkeerd?

mij hebben ze altijd geleerd, behandel de mens gelijk ge wilt dat je zelf behandeld wordt!

Dat valt volledig te nuanceren..

Als mensen liegen voor de redenen waarin ik zou liegen en in diezelfde mate, astemblieft, doe da zouk zo zeggen...

Sommigen mensen zijn te eerlijk in de mate dat het overgaat naar tactloos zijn, onbeschoft zijn, ronduit gemeen zijn, ...
Je moet niet altijd je gedacht zeggen.( En als iemand je een vraag stelt en je weigert te antwoorden gaan ze er automatisch vanuit dat het een negatief antwoord is. Dit kan dan zeer kwetsend overkomen, dus zou liegen een beter alternatief zijn.).

Je moet weten wanneer het kan en wanneer niet.


Oja, moest niemand meer liegen zou niemand te vertrouwen zijn. Want dan is geen enkel geheim meer veilig, denk daar maar eens over na.

Enja, de mens is over het algemeen niet te vertrouwen, je moet daar zeker voor oppassen;)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan