Archief - Koper solderen?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

ComputerVISTA

Legacy Member
Het heeft niet echt iets met auto's te maken maar omdat hier toch veel bricoleurs zitten dacht ik het even hier te vragen.

Ik ben een +- 200 jaar oud klokje aan het repareren en in m'n zoektoch naar de fout (hij belde niet meer tussen 01:00, 01:30 en 02:00) merkte ik dat er 1 miniscul topje van een tandwiel was afgebroken.

Nu het is echt miniscul (+- 2 mm breed en 5 mm hoog) en is gemaakt uit koper.

Ik wil dat natuurlijk repareren maar kan ik dat stukje koper solderen op koper?


Zoniet: hoe wel?

Alvast bedankt.

SoliD

Legacy Member
Imo wel hoor, soldeersel pakt op metaal, dus wss ook op koper hé :)

ComputerVISTA

Legacy Member
Maar ik ben best zeker eerst dat deeltje van dat koper volledig te kuisen? Want daar zit redelijk wat vuiligheid op na al die jaren.

Ik heb veel ervaring met printplaten en daar elementen opsolderen maar dus niet met koper, kzou dus echt niet weten of dat gaat pakken.

En met wat kuis ik dat dan het best dat het er weer deftig uit ziet dat het soldeertin ook pakt?

SoliD

Legacy Member
Gewoon iets ontvettend, zoals white spirit ofzo. (wel oppassen dat er geen chemische reactie ontstaat ofzo he :p)

ComputerVISTA

Legacy Member
Ahja... K merci!

Morgen in de lichten eens proberen, 't zal te doen zijn met zo een houdertje waar ik het tandwiel op kan vastprikken, een zeer fijne soldeerbout (ik heb wel fijne en van die kromme maar kweet niet of die fijn genoeg zijn gezien de grootte van het werkje) en een pincet om dat dingetje vast te kunnen houden...

'k hoop dat het me lukt maar ik vrees ervoor doordat het toch zo enorm klein is :x

@ gadget, mijn soldeertin heeft zo geen hars nodig. Of is dat wat anders?

Dreetn

Legacy Member
Het beste is eerst met staalwol, fijn schuurpapier afschuren (oxidatie verwijderen) en dan ontvetten met bv. white spirit, benzine,...
Hoe je moet solderen moet ik waarschijlijk niet meer uitleggen. ;)

Dreetn

Legacy Member
ComputerVISTA zei:
Ahja... K merci!

Morgen in de lichten eens proberen, 't zal te doen zijn met zo een houdertje waar ik het tandwiel op kan vastprikken, een zeer fijne soldeerbout (ik heb wel fijne en van die kromme maar kweet niet of die fijn genoeg zijn gezien de grootte van het werkje) en een pincet om dat dingetje vast te kunnen houden...

'k hoop dat het me lukt maar ik vrees ervoor doordat het toch zo enorm klein is :x

@ gadget, mijn soldeertin heeft zo geen hars nodig. Of is dat wat anders?
Bij nieuw soldeertin zit die hars er al in.

ComputerVISTA

Legacy Member
Nee idd, solderen kan ik redelijk goed. Is wasbenzine goed? Ik veronderstel van wel?

En doet de ouderdom der iets toe want het is allemaal zeer fijn materiaal en vrij oud materiaal.

Brecht

Legacy Member
zijde van plan om het met tin aan elkaar te hangen, of effectief da koper zo warm laten komen da het aan elkaar plakt? indien het eerste, maken da ge nie teveel tin dertussen smeert zoda da beentje nie uitsteekt ten opzichte van de andere.

Skoebiedoe

Legacy Member
Ik denk dat ge beter eens met uw klokske naar de horloge maker gaat en daar eens vraagt of ze geen ander tandwielke hebben liggen.
Zoiets klein terug aan elkaar solderen(en zo dat de werking van dat tandwielke niet wordt verstoord) is een onbegonnen werk volgens mijn nederige opinie.

Ik denk dat je het best een zeer fijne soldeerbout gebruikt die niet te warm wordt(elektronica spul dus ) met zacht soldeersel.(snel vloeibaar op lage temp)
Koper kun je zonder enig probleem solderen hoor.Kijk maar eens naar koperdraad. ;)
Gewoon proper maken en lichtjes opschuren met staalwol en dan nietmeer met uw vettige vingers aanraken.
Eventueel vooraf erst eens vertinnen(van een laagje soldeer voorzien) en dan proberen vast te solderen

ComputerVISTA

Legacy Member
Ik wil nu nie stoefen of zo maar ik ben best handig en heb wel al van die ondernemingen gedaan, zoals mijn GPS gerepareerd en dat was even klein. (de 4 soldeerpunten van de voedingsplug waren losgekomen. Heb ik ook moeten doen met een vergrootglas.

En ik heb een goede bout waar ik de temp van kan regelen.... maar of ik het kan... dat is idd nog een volledige andere vraag.

't Is niet zomaar een tandwieltje ook, 't is een curieus iets waar de tanden bovenaan het oppervlak staan en van zeer dun naar dik gaan naargelang hoeveel keer het klokje moet slaan. (van 1 tot 12 en de halve uren)

Niet iet dat ik zo dierekt ga vinden denk ik.

Ik dacht aan hetvolgende, zoals jij ook al zei, de kant waar het opmoet een klein drupje doen, warm houden en het er dan inprikken tot het goed zit, imo moet dat zo wel lukken, hoop ik :p

ComputerVISTA

Legacy Member
Heb ik niet direkt liggen, maar kan't wel gaan halen natuurlijk.

Soundstorm

Legacy Member
Lijkt mij onmogelijk om een tand van een messing (zou mij verbazen dat het koper is, is het rood of geel?) tandwiel te solderen.
Hardsolderen zou eventueel nog lukken, maar gewoon solderen is onbegonnen werk want da komt toch weer los. Maar voor hardsolderen is da toch wel wa te klein.
Haal een nieuw tandwiel, of leef er mee dat het belleke dan niet gaat. Op da uur moet ge toch nie wakker gemaakt worden :p

Dirkxke

Legacy Member
dreet'n zei:
anders 2-componenten lijm?

2componenten ftw!!

oftewel zo een piepklein tuubke van patex. was met mijne maat daarmee bezig en mijn 2 vingers aan elkaar gelijmd gvd :D

kwaliteit dat klein gedoe van patex en bijlange ook niet duur

pr0ph3t

Legacy Member
die 2K lijm is gvd straf ze daar moete mee opletten of ge plakt u eigen aan de muur vast

Dirkxke

Legacy Member
pr0ph3t zei:
die 2K lijm is gvd straf ze daar moete mee opletten of ge plakt u eigen aan de muur vast


idd, da heb ik al voor vanalles gebruikt en hetgene ik het voor gebruikt heb is nog altijd nie losgekomen. (ideaal om achteruitkijkspiegels terug op de venster te kleven)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan