Archief - Koortslip?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Chickenlal

Legacy Member
Wat is de oorzaak?
De infectie wordt veroorzaakt door het herpes simplex virus. Infecties met het herpes simplex virus zijn zeer algemeen. Er worden 2 herpes simplex virussen (HSV) onderscheiden. Voor het veroorzaken van koortslippen is vooral het HSV–type 1 verantwoordelijk. HSV-type2 is vooral bekend als veroorzaker van genitale herpes.
Het herpesvirus in de koortslip is zeer besmettelijk. Het virus is aanwezig in de blaasjes en de verse korstjes en kan door zoenen of ander lichaamscontact worden overgebracht. Zo kunnen ook het oog of op de geslachtsorganen besmet raken.Wanneer de huid weer genezen is kan er geen virus meer worden overgedragen.
Het virus houdt zich schuil in de zenuwbanen van de huid, en kan vanuit deze schuilplaats weer toeslaan. Omdat het virus zich steeds weer terugtrekt in dezelfde zenuw, komt de koortslip ook typisch steeds op dezelfde plaats terug.
Oorzaken van hernieuwde infecties zijn o.a. daling van de weerstand, ziekte (koorts!) en verbranding in de zon.


Is een koortslip gevaarlijk?
Een koortslip is lastig en pijnlijk maar is in principe niet gevaarlijk voor degene die de koortslip heeft. Voor baby’s is een herpes infectie wel zeer gevaarlijk en soms zelfs dodelijk. In het Engels wordt een ‘koortslip-kus’ aan de baby ook wel de kiss of death genoemd: de ‘doodskus’.
Vermijdt dus lichamelijk contact met een baby als u een koortslip heeft. Wanneer u regelmatig een koortslip heeft moet u zelfs zeer terughoudend zijn met het knuffelen en zoenen van pasgeboren baby’s in perioden dat u géén blaasjes heeft. Het is namelijk zeer waarschijnlijk dat niet alleen tijdens een koortslip-periode, maar ook in de tijd vòòr een koortslip ontstaat en zichtbaar is al besmettelijk virus kan worden geproduceerd in de huid.
Wanneer u zelf zwanger bent of een pasgeboren baby heeft en ook regelmatig een koortslip ontwikkelt is het verstandig om dat aan uw arts te melden.

Infecties met herpes kunnen behalve een koortslip ook andere huidafwijkingen uitlokken die niet direct door het virus veroorzaakt worden, maar een reactie zijn op de aanwezigheid van het virus in het lichaam. Een belangrijk voorbeeld van een dergelijke huidreactie is erythema multiforme, dat gepaard gaat met rode vlekken en soms zelfs blaren. De afwijkingen verdwijnen weer nadat de herpes-infectie is uitgedoofd.


Wat is de behandeling?

* Een koortslip geneest in principe vanzelf.
* Raak de koortslip in het actieve stadium niet aan. Ook via vingers kunt u anderen en ook uzelf (aan de geslachtsdelen) besmetten.
* Voorkomen is zoals altijd beter dan genezen: zorg daarom voor een optimale weerstand en vermijd verbranding in de zon (zonnebrandcreme!).
* In een zeer vroeg stadium kunt u soms de koortslip in de kiem smoren door een anti-virus creme op de plek te smeren. Voorbeelden zijn cremes die aciclovir of penciclovir bevatten. Deze cremes moeten meerdere keren per dag gedurende 4 tot 5 dagen worden aangebracht.

Timooo

Legacy Member
Ik heb ook rap last van koortsblaasjes, al is da de laatsten tijd al minder als vroeger. Waarcshijnlijk omdak een 'beetje' <_< gezonder ben gaan eten, omdat ik dan een betere weerstand heb endus minder snel er last van ga hebben. Nu ook, kben zowa ziek aant worden en al een paar dagen heb ik die enorm lastige tinteling op mn lip van een koortsblaasje, maar het is er nog ni en ik hoop da da dus ook weer weg ga. Kdoe daar zo'n zovirax-achtig zalfke op.

Als ge al een koortsblaasje hebt werken de daarvoor bedoelde pleistertjes van Compeed heel goed. Een klein doorzichtig pleistertje dat je op het koortsblaasje kleeft (wel een kutwerk om da juist mooi egaal aan te brengen) en dan geneest da sneller en jeukt da véél minder. Kost wel 10 euro (alst ni meer was) voor een pakske, maar het helpt.

Ble$$ed^

Legacy Member
damn lol toen ik die titel las... koortslip. Kdacht aan ne reetveter ! :p damn

soz vo offtopic
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan