Archief - kerkleer : Getuigen van Jehova

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Defees

Legacy Member
de joden aanvaarden die "sekte der 13 baardapen" ook niet hé, de leider werd gekruisigd ... zogezegd herrezen, en daarna trug gestorven? (na da herrezen stukske snap ik het eigenlijk niet :p is em dan naar de hemel of trug levend? :)) zo'n mombojumbo is toch wel van groot sekte gehalte hé ...

Kermit

Legacy Member
eerlijk gezegd vind ik het echt zielig, als je ziet hoe mensen daarin kunnen opgaan, en echt overtuigd zijn dat al die onzin waar is

ik ben meer aanhanger van de theorie van Marx: godsdienst is opium voor het volk (maar wat de rest van Marx betreft ga ik wel minder akkoord ze :D )

Defees

Legacy Member
ik ben aanhanger van mijn eigen geformuleerde stelling

In de woestijn is kennis water, religie een cactus, zij die niet weten hoe dat ze zich door de woestijn (aka leven) moeten verplaatsen ,hopen op de cactus. De mensen die het wel weten hebben genoeg water bij.

edit :

Godsdienst is in mijn ogen voor de zwakkelingen die de waarheid niet weten.
Ik zelf ben een "ketter" die op zoek is naar de echte waarheid (of hoopt op wetenschappers die de echte waarheid vinden)

Drydope

Legacy Member
*DeFees* zei:
ik ben aanhanger van mijn eigen geformuleerde stelling

In de woestijn is kennis water, religie een cactus, zij die niet weten hoe dat ze zich door de woestijn (aka leven) moeten verplaatsen ,hopen op de cactus. De mensen die het wel weten hebben genoeg water bij.

edit :

Godsdienst is in mijn ogen voor de zwakkelingen die de waarheid niet weten.
Ik zelf ben een "ketter" die op zoek is naar de echte waarheid (of hoopt op wetenschappers die de echte waarheid vinden)

Leer de bijbel toch eens interpreteren. Niemand behalve fundamentalisten gelooft dat Jezus echt op water liep en brood kon vermenigvuldigen. Godsdienst is een leidraad door het leven en geeft je enkele belangrijke waarden mee (zoals respect, wat je zelf ook wel zou kunnen gebruiken). Het ziet er niet naar uit dat de 'echte waarheid' snel zal ontdekt worden, dus tot die tijd zul je maar moeten vedragen dat er nog mensen zijn die hun leven wèl zin willen geven.

Raukaris

Legacy Member
*DeFees* zei:
de joden aanvaarden die "sekte der 13 baardapen" ook niet hé, de leider werd gekruisigd ... zogezegd herrezen, en daarna trug gestorven? (na da herrezen stukske snap ik het eigenlijk niet :p is em dan naar de hemel of trug levend? :)) zo'n mombojumbo is toch wel van groot sekte gehalte hé ...

Jezus was de ook de messias die beschreven was in de Tenach (het joodse boek).
Herrezen = terug levend

Tbh ik snap niet goed wat er mis is met de leer van Christus, "heb uw naaste lief is" toch een mooie boodschap? Dat de kerk het verprutst is juist maar heeft niets met de leer te maken imo.

Arifiene

Legacy Member
Raukaris zei:
Tbh ik snap niet goed wat er mis is met de leer van Christus, "heb uw naaste lief is" toch een mooie boodschap? Dat de kerk het verprutst is juist maar heeft niets met de leer te maken imo.

Imo zou iedereen dat al moeten weten, en het niet 'leren' dmv een godsdienst


btw, lekker toevallig: er lopen ier getuigen van jehova onze straat af, k kan t altijd eens vragen hoe t nu zit :p
(en nee da ga'k ni doen, ksta nog in mijn slaapkleedje, ik doe niet open :sop: )

Disa

Legacy Member
Thales zei:
volgens het verhaal zou de "armageddon" er pas komen als die tempel terug herbouwd wordt, maar daarvoor zou eerst die moskee die er nu staat vernietigd moeten worden./QUOTE]

Dat is eigenlijk niet zó een ongeloofwaardige gedachte meer. ^^

Als de joden/het westen die moskee zouden aanvallen zou er daar na een paar jaar niet veel meer rechtstaan waarschijnlijk.

D

grey-turtle

Legacy Member
Ik dacht Jezus tot de essenen behoorde. Ik weet alleen neit in wleke mate essenen joden waren. Misschien waren het allemaal joden met een grote kennis van de kabbalah, esoterie en andere paranormale/spirituele zaken.

Zeta Reticula

Legacy Member
Eventjes nog eens herhalen. Jehova is inderdaad zoals gezegd afkomstig van JHV (of JHW. Onderscheid tussen v en w is nog niet zo oud, Duitsers kunnen het nog niet.): oud-hebreeuws maakt niet gebruik van klinkertekens. Dus daar aan klinkers toevoegen geeft dan Jehowa of Jahweh, zoals je wilt. Trouwens in de film Indiana Jones and the Last Crusade moet hij de naam van God spellen, en hij spelt Jehova! En Indiana Jones is altijd juist :p

Dees

Legacy Member
Arifiene zei:
Edit: Jahweh is de originele naam, en dat mogen ze niet uitspreken, zo zit et
Denkek toch :unsure:

De originele naam van God mocht niet uitgesproken worden, met als gevolg dat we nog steeds niet exact wat die nu was, aangezien niemand het nog weet.

Godzilla*Akira

Legacy Member
Jehova's getuigen geloven in een almachtige God. De term God beschouwen zij echter als een titel, dus heeft God ook een naam: Jehovah (wat dus afwijkt van de Nederlandse spellingsregels, die Jehova voorschrijven). Dit is de naam die ontstaan is door klinkers toe te voegen aan het Hebreeuwse tetragram JHVH. Hoewel de Getuigen zich ervan bewust zijn dat de exacte uitspraak van de naam verloren is gegaan, plaatsen zij deze naam in de door henzelf uitgegeven Nieuwe-Wereldvertaling bijna 7000 keer op plaatsen waar het tetragram staat in het Oude Testament en zelfs op de plaatsen waar het Griekse woord Kyrios (Heer) staat in het Nieuwe Testament. De Getuigen hechten sterk aan het gebruik van de naam. De alternatieve uitspraak Jahweh (die vermoedelijk juister is) wordt (vrijwel) niet gebruikt door de Getuigen.

Boddah

Legacy Member
Zeta Reticula zei:
Eventjes nog eens herhalen. Jehova is inderdaad zoals gezegd afkomstig van JHV (of JHW. Onderscheid tussen v en w is nog niet zo oud, Duitsers kunnen het nog niet.): oud-hebreeuws maakt niet gebruik van klinkertekens. Dus daar aan klinkers toevoegen geeft dan Jehowa of Jahweh, zoals je wilt. Trouwens in de film Indiana Jones and the Last Crusade moet hij de naam van God spellen, en hij spelt Jehova! En Indiana Jones is altijd juist :p

"In Latin, Jehovah starts with an 'I'" ;)

ClayDavis

Legacy Member
Hellrabbit zei:
Nee, er zijn een paar eigenschappen die typisch gelden voor een sekte en die niet toepasbaar zijn op het christendom



inderdaad, maar als je iets verder terugkijkt leunden ze er toch wel erg dichtbij :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan