Archief - kerkleer : Getuigen van Jehova

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Defees

Legacy Member
Gegroet

Aangezien het hier wetenschappen is, en het bestuderen van de religies een wetenschap is ... :)

Daarstraks op man bijt hond kwam er een stukje over journalisten van het Nieuwsblad die een reportage maakten over Getuigen van Jehova die met een hoop (800 man naar't schijnt) op 78 uur een huis wilden afmaken voor bijéénkomsten etc. Nu ze interviewden een vrijwilliger en tevens een Getuige en 't viel mij op dat hij de naam Jehova gebruikt...

dus ik vroeg mij af, is het zoals bij de Joden dat zij de naam eigenlijk niet mogen gebruiken?

Gegroet

Defees

Arifiene

Legacy Member
Ik meen mij te herinneren dat dat in het oude testament gwn de naam van god was. Geen aanspreektitel, gwn de naam. Kan verkeerd zijn, tis tijdje geleden dak daarover gelezen heb.
Tis btw geen 'kerkleer', want het is officieel geen kerk, maar een sekte :).
Edit: Jahweh is de originele naam, en dat mogen ze niet uitspreken, zo zit et
Denkek toch :unsure:

Defees

Legacy Member
Arifiene zei:
Ik meen mij te herinneren dat dat in het oude testament gwn de naam van god was. Geen aanspreektitel, gwn de naam. Kan verkeerd zijn, tis tijdje geleden dak daarover gelezen heb.
Tis btw geen 'kerkleer', want het is officieel geen kerk, maar een sekte :).
Edit: Jahweh is de originele naam, en dat mogen ze niet uitspreken, zo zit et
Denkek toch :unsure:

... ik vind sektes onderschat ! (niet dat ik ze goedkeur... geen enkele religie eigenlijk) maar was Jezus niet vergelijkbaar met eender welke sekte leider (niet zo'n crimineel die van de gelovigen hun geld leeft, maar een leider van een echte gelovige sekte)? Stel dat jezus, ipv 2000 jaar geleden, nu leefde... dan stond zijn leer toch ook op de Blacklist ? Tegenwoordig mag je al geen godsdienst meer starten of je wordt al niet aanvaard.

en idd, ik herinner mij een vroege les godsdienst dat ze alleen de Initialen gebruiken JHW en deze is verbasterd naar Jehova

Ssup

Legacy Member
Arifiene zei:
Ik meen mij te herinneren dat dat in het oude testament gwn de naam van god was. Geen aanspreektitel, gwn de naam. Kan verkeerd zijn, tis tijdje geleden dak daarover gelezen heb.
Tis btw geen 'kerkleer', want het is officieel geen kerk, maar een sekte :).
Edit: Jahweh is de originele naam, en dat mogen ze niet uitspreken, zo zit et
Denkek toch :unsure:

Ik denk dat Jahweh een van de vele manieren is om God aan te duiden maar dat de echte naam van God voor mensen onuitspreekbaar is.

j .

Legacy Member
Korte versie: het Hebreeuws heeft geen klinkertekens. De naam van God was JHWH, en die mocht maar een keer per jaar uitgesproken worden, door de hogepriester in de nu al 2000 jaar vernietigde tempel in Jerusalem. Niemand kent die uitspraak nog.
Later ging men klinkertekens toevoegen -> Jahweh, Jehovah.
Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/JHWH

Thales

Legacy Member
volgens het verhaal zou de "armageddon" er pas komen als die tempel terug herbouwd wordt, maar daarvoor zou eerst die moskee die er nu staat vernietigd moeten worden.

dit terzijde

ik vond da nog interessent al die voorspellingen enzo

Drydope

Legacy Member
Jehova is een samentrekking van Adonai & JHWH. Jahovah eigenlijk, maar de eerste klinker wordt een 'e' omdat de nadruk op de laatste klinker moet liggen. En voor zover ik weet mogen ze de naam van God gewoon uitspreken.

Hellrabbit

Legacy Member
*DeFees* zei:
... ik vind sektes onderschat ! (niet dat ik ze goedkeur... geen enkele religie eigenlijk) maar was Jezus niet vergelijkbaar met eender welke sekte leider (niet zo'n crimineel die van de gelovigen hun geld leeft, maar een leider van een echte gelovige sekte)? Stel dat jezus, ipv 2000 jaar geleden, nu leefde... dan stond zijn leer toch ook op de Blacklist ? Tegenwoordig mag je al geen godsdienst meer starten of je wordt al niet aanvaard.


Nee, er zijn een paar eigenschappen die typisch gelden voor een sekte en die niet toepasbaar zijn op het christendom

NSA.Rhinox

Legacy Member
Is het christendom ook nooit als sekte begonnen? De Romeinen konden er alleszinds ni echt tegen. Getuigen daarvan is de score die bijgehouden werd op de muur. 7-0 voor de leeuwen dacht ik. :D

Raukaris

Legacy Member
*DeFees* zei:
... ik vind sektes onderschat ! (niet dat ik ze goedkeur... geen enkele religie eigenlijk) maar was Jezus niet vergelijkbaar met eender welke sekte leider (niet zo'n crimineel die van de gelovigen hun geld leeft, maar een leider van een echte gelovige sekte)? Stel dat jezus, ipv 2000 jaar geleden, nu leefde... dan stond zijn leer toch ook op de Blacklist ? Tegenwoordig mag je al geen godsdienst meer starten of je wordt al niet aanvaard.

Christendom is pas begonnen NA de dood van jezus (zijn dood heeft het zowaar in gang gezet), Jezus was dan ook een Jood.. zijn verschillende theorieen over, enkele vertellen dat Jezus een volgeling was van Johannes de doper.. (eens een reeks documentaires over het christendom gezien op National geographic) Jezus had dan welvolgelingen maar hij predikte het jodendom, enfin zo herinner ik het mij toch.

oxy_be

Legacy Member
off tropic: Die mannen zijn er vet mee. Eerst jaren lang samen geld inzamelen tot dat ze voldoende hebben om zo'n huis te zetten. Eens dat er staat zal het worden ingeschreven op naam van de getuigen (niet van die personen die het daar zetten!) en zij die het gezet hebben zullen dan voor de komende jaren mogen HUUR betalen voor dat gebouw die ze zelf gezet hebben.

Oja gaat de groep onder een aantal deelnemers dan verkopen de mannen van jehova dat aan de gemeente voor parochiezaaltje. (soms toch)

bron: Grootste wetenschappelijk magaziene die de mens gekend heeft. El humo. +- jaartje geleden artiekel in gestaan.

Preske

Legacy Member
Hellrabbit zei:
Nee, er zijn een paar eigenschappen die typisch gelden voor een sekte en die niet toepasbaar zijn op het christendom

zoals?
wil die criteria wel es weten tbh

Time

Legacy Member
Werd Jezus niet koning der Joden genoemd omdat het als een scheldwoord werd gebruikt?

^^pathfinder^^

Legacy Member
Time^- zei:
Werd Jezus niet koning der Joden genoemd omdat het als een scheldwoord werd gebruikt?
zo werd hij gewoon genoemd in de Romeinse bronnen omdat er toen weinig sprake was van het christendom, en idd ze moesten niet veel van hem hebben :>

TheAntropoid

Legacy Member
Ik ken een getuige van Jehova - neemt de bijbel zeer letterlijk en heeft enkele dagen van de week "bijbelleer".

Is dus wel een intensief geloof; zijn ongeveer met 8 mil in deze wereld.

Inderdaad christendom is ook als een sekte begonnen. Je moet het zo bekijken...
Zeer lang geleden is er inderdaad een man geboren waar over werd beweerd dat hij de zoon was van "God". Zijn twaalf schoothondjes deden zowat de PR ;)

Als je echt elk geloof gaat onderzoeken ga je tot de vaststelling komen dat er in feite niets bestaat zoals een god en alles wat bovenmenselijk is.

Is gewoon uitgevonden door een paar goede verhaalschrijvers...

Als je deze dag eens naar het nieuws kijkt zou je al voor minder elk geloof afzweren.

Tuurlijk geloof heeft veel goede dingen. Het pleit voor verdraagzaamheid, mensen in nood helpen etc
Het kan de levenskwaliteit van mensen beter maken
maar ja het heeft natuurlijk ook zijn duistere kanten ...

En een antwoord op de threadstart zijn vraag heb ik niet ;)

Drydope

Legacy Member
TheAntropoid zei:
Als je echt elk geloof gaat onderzoeken ga je tot de vaststelling komen dat er in feite niets bestaat zoals een god en alles wat bovenmenselijk is.

Ik wil uw bewijs wel eens zien. :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan