Archief - Jobstudent - werk

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Myst!Q

Legacy Member
-=ICDI=-WeAsEL zei:
Ik werk momenteel ook als werkstudent tijdens de nacht. De jobstudenten verdienen er per week 430€, terwijl ik 365€ vang per week (zowel zij als ik krijgen per dag een maaltijdcheque van 6€).

De jobstudenten hebben op 23 dagen dus 1978€ verdiend, terwijl ik op 3 volledige maanden werk +-5000€ verdien (+ dat ik jaar nadien vakantiegeld en belastingen terugtrek).

Ok; in verhouding verdien je minder, maar ik werk liever door hoor...:cool:

Ik heb een beurs enzo en ik behou die liever :)

TiBasco

Legacy Member
Ik ook hoor...

Je kunt nu gaan zeggen wat je wilt; maar als werkstudent werken heeft eigenlijk veel meer voordelen als je van plan bent wat meer te werken dan 23+23 daagskes. Voor mij volstaat het simpelweg niet aangezien ik nogal dure studies heb.

Krijg trouwens het schijt aan de jobstudentjes op m'n werk; das echt ENKEL doen wat ze moeten doen. Is er niks te doen, al is het 2uur staan ze liever 2uur met hun handen in hun zakken dan even te gaan kijken of dat er iets anders te doen is. En slecht uitvoeren van werk enal. Echt lui zijn die jobstudenten geworden, en als je er iets op zegt zeggen ze gewoon van: "Da maakt niet uit; 23 dagen, 2000€ op zak en ze kunnen m'n kloten kussen." Echt triestig die mannekes...

Eagle-Eye

Legacy Member
Zit ook met een paar vraagjes omtrent vakantiejobs en wilde er geen nieuwe thread voor opstarten, dus zet ik het maar hier. ^^

Ik ben 16 jaar en werk sinds 2 dagen in een cinema. Dit is tevens m'n eerste vakantiejob, dus weet ik niks van de wetgeving en dergelijke desomtrent.
Nu, ik doe daar zo'n 20 à 25h per week, met mogelijkheid tot extra uren in geval van slecht weer, aangezien er dan meer volk komt.
Op zich niks verkeerds mee, maar nu heb ik maar een contract van 10h per week. Nu vroeg ik mij dus af:
1) of ik de kans loop niet betaald te worden voor de uren die niet op mijn contract staan?
2) wat er gebeurd met die extra uren?
3) of dit wel volledig legaal is?

Vooral de eerste vraag houdt mij vrij veel bezig, aangezien ik (net zoals de meeste jobstudenten denk ik) werk om een extra zakcentje te hebben. Ik zou mij dan ook serieus bij m'n kl*ten genomen voelen, moest achteraf blijken dat ik daar gratis gewerkt hebt. Alle gewerkte uren worden wel bijgehouden, zowel door mijzelf, als door de verantwoordelijke, maar ik zou toch graag zekerheid hebben.
Klopt het trouwens dat een pauze een periode is waarin je niet betaald wordt? Bij mij is dit namelijk het geval. Als ik 4h gewerkt heb, wordt daar automatisch een halfuur pauze van afgetrokken. Waardoor ik dus maar voor 3h30m betaald wordt. Dit lijkt mij echter iets raars, aangezien het in een cinema niet vanzelfsprekend is dat je die pauze ook krijgt en/of kunt benutten.

De tweede vraag is eigenlijk meer ter informatie. Als die "extra" uren worden aanzien als overuren, dan is dat voor mij in orde. Maar volgens mij kan het niet zijn dat ik na een maand zoveel meer overuren heb dan contracturen. Wat mij dan ook bij de derde vraag brengt.

In hoeverre is dit alles legaal? Zou ik moeten een contract aanvragen waarop staat dat ik 20h per week werk of is die 10h gewoon een standaardregel voor cinema's? Uitleg vragen aan de verantwoordelijke, helpt mij niks aangezien ik een politiek antwoord krijg. Een hele lithanie, waar ik uiteindelijk niets van begrepen heb.

Iemand die al in een cinema heeft gewerkt als jobstudent, en mij wat verder kan helpen?

Thanks.

zarathustra

Legacy Member
-=ICDI=-WeAsEL zei:
Ik ook hoor...

Je kunt nu gaan zeggen wat je wilt; maar als werkstudent werken heeft eigenlijk veel meer voordelen als je van plan bent wat meer te werken dan 23+23 daagskes. Voor mij volstaat het simpelweg niet aangezien ik nogal dure studies heb.

Krijg trouwens het schijt aan de jobstudentjes op m'n werk; das echt ENKEL doen wat ze moeten doen. Is er niks te doen, al is het 2uur staan ze liever 2uur met hun handen in hun zakken dan even te gaan kijken of dat er iets anders te doen is. En slecht uitvoeren van werk enal. Echt lui zijn die jobstudenten geworden, en als je er iets op zegt zeggen ze gewoon van: "Da maakt niet uit; 23 dagen, 2000€ op zak en ze kunnen m'n kloten kussen." Echt triestig die mannekes...


het is niet alsof de meesten hetgene dat ze moeten doen ook echt graag doen eh (of dat het überhaupt boeiend werk is). Dat is in het overgrote deel van de gevallen puur voor het geld en de kans dat ze u ontslaan is miniem.

TiBasco

Legacy Member
Klopt zeker wat je daar zegt, maar die "lamme zakmentaliteit" heb ik toch nooit gehad hoor als jobstudent, zelfs bij de stomste werkjes.

Ze komen dan naar de fabriek omdat ze meer vangen door de premies, maar er voor werken willen ze dan weer niet; klopt toch niet vind ik.

Myst!Q

Legacy Member
-=ICDI=-WeAsEL zei:
Ik ook hoor...

Je kunt nu gaan zeggen wat je wilt; maar als werkstudent werken heeft eigenlijk veel meer voordelen als je van plan bent wat meer te werken dan 23+23 daagskes. Voor mij volstaat het simpelweg niet aangezien ik nogal dure studies heb.

Als ik langer dan 23 dagen werk in juli-aug-sep dan kan ik mijn beurs verliezen.
Ik ga nu in die 23 dagen een goeie 1700 euro verdiend hebben en ik heb al 3 dagen in juni gewerkt ook waardoor ik een goeie 200 euro bijheb.

Als ik langer dan die 23 dagen werk gaat er van die 1700 euro 13,7 % af. Da is 232 euro. Tegen dak da weer opgehaald heb mag ik weer een week extra gaan werken ( zie het nut er nie van in imo ) . En ik kan mij da nie permiteren omwille van herexamens en dergelijke ( keb er ma 2 kleintjes maar ze moeten derdoor :) )

Ik heb ook dure studies. De projecten die wij moeten maken, ondere andere een versterker kunnen al dicht tegen de 200-300 euro liggen.
Als ik dan nog eens mijn beurs verlies mogen ze hier de volle pot betalen int begin vant jaar.

Dus no thx :)

En die lamme zakmentaliteit is de mijne niet, soms heb ik ook een moment dak niets moet doen maar dan gaak wel naar mijne ploegchef en vraagek wa dak wel mag doen, al ist maar wa vegen, zolang dat het den tijd dood ..

TiBasco

Legacy Member
Waar haal je dat vandaan dat je je beurs kan verliezen, want dat is volledig fout als je't mij vraagt hoor...

FuLcRuM

Legacy Member
Eagle-Eye zei:
Zit ook met een paar vraagjes omtrent vakantiejobs en wilde er geen nieuwe thread voor opstarten, dus zet ik het maar hier. ^^

Ik ben 16 jaar en werk sinds 2 dagen in een cinema. Dit is tevens m'n eerste vakantiejob, dus weet ik niks van de wetgeving en dergelijke desomtrent.
Nu, ik doe daar zo'n 20 à 25h per week, met mogelijkheid tot extra uren in geval van slecht weer, aangezien er dan meer volk komt.
Op zich niks verkeerds mee, maar nu heb ik maar een contract van 10h per week. Nu vroeg ik mij dus af:
1) of ik de kans loop niet betaald te worden voor de uren die niet op mijn contract staan?
2) wat er gebeurd met die extra uren?
3) of dit wel volledig legaal is?

Vooral de eerste vraag houdt mij vrij veel bezig, aangezien ik (net zoals de meeste jobstudenten denk ik) werk om een extra zakcentje te hebben. Ik zou mij dan ook serieus bij m'n kl*ten genomen voelen, moest achteraf blijken dat ik daar gratis gewerkt hebt. Alle gewerkte uren worden wel bijgehouden, zowel door mijzelf, als door de verantwoordelijke, maar ik zou toch graag zekerheid hebben.
Klopt het trouwens dat een pauze een periode is waarin je niet betaald wordt? Bij mij is dit namelijk het geval. Als ik 4h gewerkt heb, wordt daar automatisch een halfuur pauze van afgetrokken. Waardoor ik dus maar voor 3h30m betaald wordt. Dit lijkt mij echter iets raars, aangezien het in een cinema niet vanzelfsprekend is dat je die pauze ook krijgt en/of kunt benutten.

De tweede vraag is eigenlijk meer ter informatie. Als die "extra" uren worden aanzien als overuren, dan is dat voor mij in orde. Maar volgens mij kan het niet zijn dat ik na een maand zoveel meer overuren heb dan contracturen. Wat mij dan ook bij de derde vraag brengt.

In hoeverre is dit alles legaal? Zou ik moeten een contract aanvragen waarop staat dat ik 20h per week werk of is die 10h gewoon een standaardregel voor cinema's? Uitleg vragen aan de verantwoordelijke, helpt mij niks aangezien ik een politiek antwoord krijg. Een hele lithanie, waar ik uiteindelijk niets van begrepen heb.

Iemand die al in een cinema heeft gewerkt als jobstudent, en mij wat verder kan helpen?

Thanks.

Je zal allesinds uw overuren uitbetaald krijgen; daar moet je niet mee inzitten.
Als er nu in je contract letterlijk staat dat je maar 25 uur maximaal werkt; dan krijg je normaalgezien zelf een hoger bedrag voor die overuren.

Die overuren worden sowieso uitbetaald. Geen twijfel over mogelijk.
Indien niet -> vakbond.
Maar ik verwacht daar geen problemen mee.

Is dit legaal? Normaliter wel ja. Je staat vrij om overuren te doen, maar je hebt ook het recht ze te weigeren. Maar doe ze maar :)

Je moet enkel zien dat je niet over je maximaal aantal uren gaat als jobstudent (zie hierboven).

Dennoman

Legacy Member
Zo, ik heb mijn vakantiejob afgerond (2 weken, 10 dagen). Het is te zeggen, 9 dagen :)
Gisteren kwam mijn ploegbaas op me af en zei dat er niet genoeg werk meer over was voor alle jobstudenten, dus mochten we allemaal thuisblijven. Nujah, wel een heel dagloon door de neus geboord gekregen, maar wel een extra dagje verlof :)

Gavin

Legacy Member
FuLcRuM zei:
Je zal allesinds uw overuren uitbetaald krijgen; daar moet je niet mee inzitten.
Als er nu in je contract letterlijk staat dat je maar 25 uur maximaal werkt; dan krijg je normaalgezien zelf een hoger bedrag voor die overuren.

Die overuren worden sowieso uitbetaald. Geen twijfel over mogelijk.
Indien niet -> vakbond.
Maar ik verwacht daar geen problemen mee.

Is dit legaal? Normaliter wel ja. Je staat vrij om overuren te doen, maar je hebt ook het recht ze te weigeren. Maar doe ze maar :)
ja, mijn 3 weken bij carrefour zitten er ook op sinds vandaag

en per week kwam ik toch ook aan een 3-4 uur die niet in mijn contract stonden
eerste week zelfs 11..en allemaal uitbetaald gekregen

dus over overuren uitbetalen zal er niet echt een probleem ontstaan..enkel letten dat ze er geen pauzes vanaf trekken :)
als ge ze kunt doen, doe ze

het is meer verdienen, en ge kunt het op dat moment niet uitgeven..dubbel verdiend dan eiglijk ;)

FuLcRuM

Legacy Member
Gavin zei:
enkel letten dat ze er geen pauzes vanaf trekken :)
als ge ze kunt doen, doe ze

Inderdaad; laat u nooit wijsmaken dat uw pauzes onbetaald zijn dan...
Eigenlijk mag je zoveel je wil pauzeren tijdens overuren en die zijn allemaal betaald... Nuja; gebruik je gezond verstand ;)

Interrupt

Legacy Member
Maandag begin ik met mijn vakantiejob in de Carrefour. Ik ben enkel vergeten te vragen hoeveel ik zal verdienen !per uur!. Weten jullie dit soms? (ben 20 jaar, wordt dit jaar 21).
Bedankt.

Fireball

Legacy Member
kheb ni alles gelezen, maar je moet voor 1 ding opletten:
Je mag als jobstudent 23 dagen in juli-juni-aug werken en 23 dagen int jaar.
maar let op dat je in het jaar als jobstudent staat ingeschreven en NIET als werkstudent. want bij het laatste mag je niet meer in juni-juli-aug werken.
Dus stel dat je in 2006 geen nog niet int jaar hebt gewerkt en nog geen vakantiejob hebt gedaan dan mag je bv in september nog 23dagen werken en dan tot 31december nog 23 dagen onder de voorwaarde dat je als jobstudent werkt en niet als werkstudent

Fireball

Legacy Member
Interrupt zei:
Maandag begin ik met mijn vakantiejob in de Carrefour. Ik ben enkel vergeten te vragen hoeveel ik zal verdienen !per uur!. Weten jullie dit soms? (ben 20 jaar, wordt dit jaar 21).
Bedankt.
Min is 8 euro :)

Myst!Q

Legacy Member
Interrupt zei:
Maandag begin ik met mijn vakantiejob in de Carrefour. Ik ben enkel vergeten te vragen hoeveel ik zal verdienen !per uur!. Weten jullie dit soms? (ben 20 jaar, wordt dit jaar 21).
Bedankt.

No offense é, maar ik versta echt niet hoe mensen steeds opnieuw zo (vergeef mij voor het woord ) 'dom' zijn om niet achter hun loon te vragen of een contract. :)

En je minimum zal wel hoger liggen van 8 euro op die leeftijd, er bestaan namelijk minimum loonbarema's .. :)

Interrupt

Legacy Member
Myst!Q zei:
No offense é, maar ik versta echt niet hoe mensen steeds opnieuw zo (vergeef mij voor het woord ) 'dom' zijn om niet achter hun loon te vragen of een contract. :)

En je minimum zal wel hoger liggen van 8 euro op die leeftijd, er bestaan namelijk minimum loonbarema's .. :)

Was inderdaad niet slim van mij, maar ik heb dan ook nog geen contract ondertekend. Maar ik verwacht ook niet minder dan 8, maar hoop op eerder tegen de 9.

jeroenrams

Legacy Member
Uw minimumloon onder paritair comité 201 (volgens mij valt de carrefour onder dat paritair comité) zal ni zo hoog zijn... namelijk 6.97 eur/uur als 20 jarige.

Uiteraard hoeft dat niet je loon te zijn, het kan zijn dat de Carrefour je meer betaald dan dat bedrag. Maar wettelijk zijn ze verplicht om minstens 6.97 eur/uur te betalen (als 20 jarige eh, als je 21 bent ga je wel iets meer krijgen). dit is ONDER het gewaarborgd minimumloon... Maar blijkbaar kan die verloning toch, hoe dat juist komt weet ik niet meer. Ik werk namelijk zelf in een supermarkt tijdens de weekends en heb dit eens opgezocht en nagevraagd op de vakbond.

Lucian

Legacy Member
is hier ieman die al eens ooit heeft moeten betalen na het teveel werken?
ik niet dus, 4 jaar vakantiewerk gedaan, 2maanden aan een stuk elke dag (met een paar weken tussen dat ik 2 posten deed op verschillende firma's) en dus na de vakantie veel meer had dan die 1800 of 2100 euro da ge mocht en nooit niks van gehoord :>

dermee da k zowa aant denken was dat die manne bij de belastingen wat beters te doen hebbe dan jobstudentjes te controleren

Mr.Choco

Legacy Member
hmmmm, nu zeg je iets... want ik heb juist gedaan met een vakantiejob maar ik krijg nogaltijd aanbiedingen. worden die 23 dagen eigenlijk gecontroleerd? zo niet, dan kunne er nog 23 dage bij eigenlijk. en kunne interim's da eigenlijk zelf controlere? want heb wel via een interim vakantiejob gedaan, dus als k nu voor een andere interim ga werke, zoude ze da kunne opzoeke of gelove ze mij dan gewoon op mijn woord?
MVG
Choco
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan