Zit ook met een paar vraagjes omtrent vakantiejobs en wilde er geen nieuwe thread voor opstarten, dus zet ik het maar hier. ^^
Ik ben 16 jaar en werk sinds 2 dagen in een cinema. Dit is tevens m'n eerste vakantiejob, dus weet ik niks van de wetgeving en dergelijke desomtrent.
Nu, ik doe daar zo'n 20 à 25h per week, met mogelijkheid tot extra uren in geval van slecht weer, aangezien er dan meer volk komt.
Op zich niks verkeerds mee, maar nu heb ik maar een contract van 10h per week. Nu vroeg ik mij dus af:
1) of ik de kans loop niet betaald te worden voor de uren die niet op mijn contract staan?
2) wat er gebeurd met die extra uren?
3) of dit wel volledig legaal is?
Vooral de eerste vraag houdt mij vrij veel bezig, aangezien ik (net zoals de meeste jobstudenten denk ik) werk om een extra zakcentje te hebben. Ik zou mij dan ook serieus bij m'n kl*ten genomen voelen, moest achteraf blijken dat ik daar gratis gewerkt hebt. Alle gewerkte uren worden wel bijgehouden, zowel door mijzelf, als door de verantwoordelijke, maar ik zou toch graag zekerheid hebben.
Klopt het trouwens dat een pauze een periode is waarin je niet betaald wordt? Bij mij is dit namelijk het geval. Als ik 4h gewerkt heb, wordt daar automatisch een halfuur pauze van afgetrokken. Waardoor ik dus maar voor 3h30m betaald wordt. Dit lijkt mij echter iets raars, aangezien het in een cinema niet vanzelfsprekend is dat je die pauze ook krijgt en/of kunt benutten.
De tweede vraag is eigenlijk meer ter informatie. Als die "extra" uren worden aanzien als overuren, dan is dat voor mij in orde. Maar volgens mij kan het niet zijn dat ik na een maand zoveel meer overuren heb dan contracturen. Wat mij dan ook bij de derde vraag brengt.
In hoeverre is dit alles legaal? Zou ik moeten een contract aanvragen waarop staat dat ik 20h per week werk of is die 10h gewoon een standaardregel voor cinema's? Uitleg vragen aan de verantwoordelijke, helpt mij niks aangezien ik een politiek antwoord krijg. Een hele lithanie, waar ik uiteindelijk niets van begrepen heb.
Iemand die al in een cinema heeft gewerkt als jobstudent, en mij wat verder kan helpen?
Thanks.