Het is en blijft een feit dat het merendeel van de wetenschappers het
niet eens zijn met elkaar. Wat wel vast staat is dat er een opwarming plaatsvond in algemene temperatuur over de laatste x-aantal jaar (ook al is er de laatste 2-3 jaar een afkoeling in gemiddelde temperatuur) maar de vraag is nog maar of de mens daar echt een hand in heeft en in hoever.
Indien jullie het nog niet wisten volgen ijstijden en tussenijstijden elkaar al miljoenen jaren op in cycli bepaald onder andere door de Milakovich parameters (wat neer komt op de baan van de aarde om de zon, de helling van de aardas en precessiebeweging). Iedereen met een basiskennis van aardrijkskunde/geologie weet dit.
Er is een tijdje terug (18-19e eeuw) bijvoorbeeld ook een afkoeling geweest die ook wel de 'kleine ijstijd' genoemd wordt. Toch gek dat toen de temperatuur daalde terwijl het CO2 gehalte steeg... Kan perfect verklaard worden adhv Milankovitch parameters: minder tot geen zonnvlekken in die periode -> meer kosmische straling -> lagere temperatuur...
En dan houdt men bij de rapporten die 'Europa' gebruikt hier niet eens rekening mee, net zoals ze geen rekening mee houden met waterdamp en wolkenvorming: toch een zeer belangrijk fenomeen (terugkaatsen zonlicht).
Als er toch echt een consensus kan bereikt worden over een probleem (nieuwe 'revolutionaire' theorie) dan kan men beter proberen
echte 'oplossingen' te zoeken dan non-maatregelen (zoals de hele CO2 hype imo) die eigenlijk niet veel uithalen.