Ik kan me natuurlijk niet uitspreken over andere steden, maar hier in Antwerpen begint er echt verbetering in te komen merk ik. Zo langzamerhand begin je toch op elk plein in de binnenstad minstens één duo te zien, en uit gesprekken met de politie zelf, weet ik dat ze tegenwoordig op een vijftal minuutjes ongeveer eender waar kunnen zijn in diezelfde binnenstad. Men is ook eindelijk afgestapt van dat onnozel gedoe van één combi versterking te sturen. Als je tegenwoordig belt voor de kleinste rel of zelfs vermoeden van, kan je toch al rekenen op een goede zes man die direct aanrukt. Ook het laten doen komt verbetering in. Vroeger kon je nog half je rel verder zetten toen de politie erbij stond. Nu word je tenminste al hardhandig opgepakt, da's toch al iets vooruitgang. Nu nog een wetgevende macht die inziet dat gevangenissen een hogere prioriteit moeten krijgen, eindelijk eens deftige straffen voor kleine criminelen (mensen in de straat hebben het meest last van kleine criminaliteit), en we komen er nog. Langs de kant van de burger, moeten de ouders van onze Noord-Afrikaanse vrienden natuurlijk eens leren dat je tien kinderen niet kán opvoeden, en dat hun straatcultuur eigenlijk enkel maar criminelen van ze maakt.
Een probleem is hier wel dat je dat openbaar vervoer verdomd moeilijk kan beveiligen. In gesloten systemen zoals de metro van Londen, kan je perfect paspoortcontrole invoeren, en zo de boel zuiveren. Maar in België vind je enkel open premetro's (behalve in Brussel geloof ik, maar daar staat een PS'er aan het hoofd, dus ik verwacht niets

). Die nieuwe bussen met zes camera's en noodknop aan boord zijn een vooruitgang, maar op termijn zullen we misschien toch een soort van agent (van De Lijn zelf dan, eventueel in samenwerking met de overheid) moeten inzetten op de risicolijnen, anders vrees ik dat we het probleem nooit de kop in zullen kunnen drukken. Op trams rond de binnenstad (rond elke binnenstad) vind ik dat er hoe dan ook een verhoging moet komen van het aantal bewakingscamera's en er minstens één agent continue op de tram moet zitten. Die kan dan eventueel versterking inroepen moest het nodig zijn. Ik spreek nu natuurlijk niet over de lijn tussen twee boerendorpjes, maar rond het centrum van steden als Gent, Antwerpen, Brussel, Oostende & co, mag het toch wel eens beginnen komen.