Archief - Je ergernissen van vandaag - deel 24

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Dennoman

Legacy Member
-Panda- zei:
Ga je ontkennen dat de jeugd serieus fout zit nu heden ten dage?
Dat zegt hij toch totaal niet? Elke generatie zegt gewoon van de volgende dat ze strontverwend zijn, niet gewoon zijn van te werken voor de kost, ...

Kunt het moeilijk op de kinderen zelf steken dat ze zo materieel en oppervlakkig worden als de pest wanneer ze elke dag constant bestookt worden met reclame.

Tuninboy

Legacy Member
Dennoman zei:
Dat zegt hij toch totaal niet? Elke generatie zegt gewoon van de volgende dat ze strontverwend zijn, niet gewoon zijn van te werken voor de kost, ...

Kunt het moeilijk op de kinderen zelf steken dat ze zo materieel en oppervlakkig worden als de pest wanneer ze elke dag constant bestookt worden met reclame.

Ge kunt er wel zelf als ouder voor zorgen, dat uw kind de waarde van geld leert, ik heb men petekind( meer dan 7 maanden oud, 50€ moeten geven van men ouders.. Wat ik veel geld vindt, maar het gaat toch op haar bankrekening. Maar ik ga toch altijd geld geven. vanaf volgend jaar, 30 € is meer dan genoeg imo.

Dennoman

Legacy Member
Tuninboy zei:
Ge kunt er wel zelf als ouder voor zorgen, dat uw kind de waarde van geld leert, ik heb men petekind( meer dan 7 maanden oud, 50€ moeten geven van men ouders.. Wat ik veel geld vindt, maar het gaat toch op haar bankrekening. Maar ik ga toch altijd geld geven. vanaf volgend jaar, 30 € is meer dan genoeg imo.
Akkoord, maar er wordt precies gedaan alsof het feit dat kinderen de waarde van geld niet kennen een probleem is dat inherent is aan hen. Alsof het alleen aan hen ligt. Veel daarvan is uiteraard opvoeding, en dus kun je in principe nog makkelijker de schuld op de vórige generatie steken. Het zijn de mensen die nu kinderen op de wereld zetten die "zelf óók nog wel een leven willen hé!" en dan hun lendenvrucht maar laten opvoeden door de grootouders. Ik ken genoeg van die kwiebo's die denken dat zoiets volstrekt normaal is. 't Is niet omdat ik een kind op de wereld zet, dat ik daar constant naar ga omzien hé zeg :s:s

Ik merk vooral heel veel overdrijving en zwart-witdenken als men over "de jeugd van tegenwoordig" praat, surtout van vroege twintigers die daar eigenlijk nog toe behoren. Het is ofwel de kinderen laten rotten in hun hypermateriële negende cirkel van de Hel, ofwel tikken geven met de ijzeren lat, het hoofd kaalscheren, drop down and gimme 50. Een middenweg bestaat niet meer of zo?

nonkel wulle

Legacy Member
Mikail zei:
smallband met "limietloos" internet van telenet -_-

Heb dat 1 keer meegemaakt toen we dat 1 maand hadden. 1 boos telefoontje en we hadden terug breedband.:D Niet meer gebeurd sindsdien.:)

JohnnyricoMC

Legacy Member
Dennoman zei:
Kunt het moeilijk op de kinderen zelf steken dat ze zo materieel en oppervlakkig worden als de pest wanneer ze elke dag constant bestookt worden met reclame.

Dit vooral. Handelaars en fabrikanten brengen kinderen hun kop op hol met reclame en jaarlijkse gelegenheden (denk maar aan de sinterklaas/kerst/paasgekte) en groepsdruk helpt ook een handje (enkele vrienden hebben het dus zij "moeten" het ook hebben)
Dan heb je natuurlijk ook van die mijn inziens zwakke ouders die gewoon geen "neen" kunnen of durven zeggen en ipv wat meer tijd met hun nageslacht door te brengen hen gewoon enkele prijzige gadgets geven.:doh: Zo kweek je natuurlijk een generatie die het gewend is z'n goesting te krijgen en geen discipline heeft.

Als ik kijk naar de 8-10jarigen van nu en wat voor een franke waffel een grote hoeveelheid daarvan al heeft, dan denk ik toch ook wel dat er iets mis is met de hedendaagse gemiddelde opvoeding, toen ik 10 was moest m'n leeftijdscategorie in een normaal huishouden toch niet zo'n vocabularium gebruiken.

Nu, ieder doet met zelf verdiend geld wat 'm wil, maar ik ben content dat ik van de vroege jaren 90 ben en dus nog net de tijd heb meegemaakt dat elektronica en enorm duur speelgoed niet de plak zwaaide, maar ook het tijdperk van lijfstraffen in school "net" (ongeveer een decennium) gemist heb. Elk kind dat je op de wereld zet, is een bouwsteen voor de toekomst, maar als je die steen niet deftig legt (lees: uw kind deftig opvoeden en waarden aanleren), dan zal die toekomst ooit instorten.

[/opinierant]

Tuninboy

Legacy Member
Dennoman zei:
Akkoord, maar er wordt precies gedaan alsof het feit dat kinderen de waarde van geld niet kennen een probleem is dat inherent is aan hen. Alsof het alleen aan hen ligt. Veel daarvan is uiteraard opvoeding, en dus kun je in principe nog makkelijker de schuld op de vórige generatie steken. Het zijn de mensen die nu kinderen op de wereld zetten die "zelf óók nog wel een leven willen hé!" en dan hun lendenvrucht maar laten opvoeden door de grootouders. Ik ken genoeg van die kwiebo's die denken dat zoiets volstrekt normaal is. 't Is niet omdat ik een kind op de wereld zet, dat ik daar constant naar ga omzien hé zeg :s:s

Ik merk vooral heel veel overdrijving en zwart-witdenken als men over "de jeugd van tegenwoordig" praat, surtout van vroege twintigers die daar eigenlijk nog toe behoren. Het is ofwel de kinderen laten rotten in hun hypermateriële negende cirkel van de Hel, ofwel tikken geven met de ijzeren lat, het hoofd kaalscheren, drop down and gimme 50. Een middenweg bestaat niet meer of zo?



Dat eerste deel, daar hebde overschot in gelijk. Dat zie ik genoeg in men familie..

Dat 2de punt, het is vooral omdat je als ouders niks meer mag. Als ik vroeger als 12 jarige knaap vroeg alsk ne gsm van 500 euro vroeg kreeg ik bena ne klets rond men oren. En nu is dat de normaalste zaak om te vragen. En dat is nog maar 10 jaar geleden .. Ik was niet bezig met meisjes.., nu hebben ze al gevogeld als ze hun eerste meiske tegenkomen. Ik speelde buiten of als het regende binnen op de playstation (zelf gekocht, ik en men broer). Nu is het op de laptop zitten chatten & kweet nie welke stoten uithalen.

Kinderen hebben teveel rechten gekregen, en das goed ja, maar eens een lap krijgen kan soms deugd doen. Ik zeg nie dat ge uw kind half dood moet slagen, maar van ne klets is nog niemand dood gegaan. Eens wat meer leren "NEE" zeggen, en weten dat voor elke euro die ge verdient, dat daar voor gewerkt moet worden. Voor niks gaat de zon op.

Maar this niet omdat ik toen in den tijd dak da nie kreeg, dat ik het slecht heb gehad he. En kinderen moeten nu eenmaal eens content zijn met wa minder. Sommige op deze aardkloot hebben maar 1 tshirt, en nog niet eens schoenen. Maar dat is nu eenmaal deze kapitalistische staat waar ik een grote hekel aan heb.

-Panda-

Legacy Member
Dennoman zei:
Dat zegt hij toch totaal niet? Elke generatie zegt gewoon van de volgende dat ze strontverwend zijn, niet gewoon zijn van te werken voor de kost, ...

Kunt het moeilijk op de kinderen zelf steken dat ze zo materieel en oppervlakkig worden als de pest wanneer ze elke dag constant bestookt worden met reclame.

Hij suggereert het wel...

Dat terzijde, kinderen zijn echt wel rotverwend tegenwoordig.
Ik zie tegenwoordig al 12-jarigen met dure smartphones, merkkledij en weet ik veel wat nog allemaal.

En inderdaad het zal grotendeels liggen aan de sukkels van ouders tegenwoordig met hun knuffelbeleid tegenover kinderen.

Misschien word ik gewoon oud maar bij ons kreeg je inderdaad nog een klets als je vuile woorden zei of je u niet gedroeg in de winkel.

Dennoman

Legacy Member
Men oogst nu dat wat men heeft gezaaid door alles te vercommercialiseren. Zo simpel is het eigenlijk. Statussymbolen en dat soort dingen zul je altijd hebben, ik denk niet dat ge wilt weten hoeveel geld er destijds is uitgegeven aan Pokémonkaarten en andere shit. Als ik dat zo had gelaten, had ik me daar verdomme een héél schone smartphone van kunnen kopen, kan ik u zeggen. Internet is een lekker anoniem medium en dus gaan kinderen op Facebook lekker zagen tegen elkaar wanneer ze voor Kerst geen iPhone krijgen, want niemand buiten de vriendjes hoeft het te weten hé.

Gratis ouderschapscursussen vanuit de overheid nondedju. Ik heb nooit een tik gehad, maar ik zou het niet in mijn kop halen om iets verkeerd te doen. Gezag laat zich niet vertalen in zogeheten "pedagogische tikken". Dat is gewoon een zwakte en een teken dat uw natuurlijke autoriteit niet voldoende is.

playforfun91

Legacy Member

Bubba

Legacy Member
Pff National Geographic... Waarom moet je 's nachts zo'n interessante dingen uitzenden!

Must... Sleep...

playforfun91

Legacy Member
Ahja en over gans die discussie over "de jeugd". Mijn neefke is 12 en heeft ook zen eerst echte smartphone gehad. Een Samsung Galaxy Nexus One net op het einde da hem verkocht werd. Was iets boven de 300€. Vond dat ook wel veel geld maar tis hem dan ook duidelijk ingepeperd dat hij daar serieus zorg gaat van mogen dragen. Kvind het dan ook niet fout omdat ze duidelijk maken dat het absoluut een duur toestel is en dat hij moet leren zorg te dragen van die dingen. Voor de rest heeft die niet eens zoveel luxe. PS3 gekocht als die serieus was afgeslagen, games leent die meestal van mij, speelt op een beeldbuis tot die stuk gaat ... het lijkt mij vooral een trend dat ze allemaal smartphones hebben, de jeugd, want ik zie het bij nog van die gasten. Langs de andere kant heb ik toch wel een tijdje in een keten gewerkt en stond constant in de afdeling van de gsm's. Heb er veel meer gezien die onder de 150€ moesten blijven dan erboven mochten gaan. Eén keer wel een gastje die nen iPhone + Galaxy Tab kreeg omda em het zo lief vroeg aan de papa ... maar dat was dan weer een uitzondering op de regel. Ook voor de rest als ik binnen men familie kijk ... valt allemaal wel mee.

glashelder

Legacy Member
Allez, denken jullie nu niet dat de generatie voor jullie nét hetzelfde over jullie zei? Idd bijvoorbeeld over G.I. Joe of later nog Pokémon, zoals Dennoman zegt. Zij zullen ook wel gezegd hebben dat het lelijke, gewelddadige vechtcartoons waren (terwijl zij keken naar de Moomins! En Teddy Ruxpin!) en dat jullie alles kregen wat jullie wilden en veel te frank waren. Net zoals dat de generatie dáárvoor dat zei over die generatie, etc. Of dat die Gameboys veel te dure cadeaus waren voor kinderen en dat zij zoiets nóóit zouden gehad hebben! En die zeiden óók allemaal dat deze generatie toch wel het ergste was en dat het nooit ging goedkomen en dat ze allemaal voor galg en rad gingen opgroeien.

Vergeet ook niet dat jullie nogal focussen op de excessen hé. Mijn nichtjes of neefje zouden even goed een :wtf:-blik krijgen als ze vragen om een smartphone, of bij de oudere zou gezegd worden dat ze het zelf moeten betalen (voor de jongere door het geld te sparen van verjaardagen/kerst/nieuwjaar, voor de oudere door een vakantiejob te doen). En mijn nichtjes en neefje spelen allemaal graag buiten, knutselen graag, maken kunstwerkjes voor oma, spreken met 2 woorden en zijn gewoon beleefde, opgevoede lieve kindertjes. Zoals jullie het zo graag zien, waarschijnlijk.

En die vallen dus niet op, want die zagen niet, die huilen niet in een winkel, die doen niet lastig en die vragen niet om iPhones. Als er dan één verwend kindje in heel die winkel met 37 niet-verwende kindjes rondloopt, slagen jullie je ogen al ten hemel alsof het nooit meer goedkomt met deze generatie. Leer eens een beetje relativeren.

Carrion

Legacy Member
Altijd maar dat gezaag over jongeren en hunne smartphone, hoeveel hier hadden rond die leeftijd nie hunne 3310 met 1001 extra coverkes, achtergrond afbeeldingen en ringtones. Of met andere dingen gelijk Pokémon bv, denk voor het geld dat de gemiddelde 20'er (die +- 11 was tijdens de pokémon rage) of de ouder ervan aan da ding uitgegeven heeft dat ge fucking veel smartphones kunt kopen.

waffel

Legacy Member
Ik hield vroeger mijn pokemonuitgaven bij, en ik kwam op het einde uit op 14.000 frank. Dat zou nu ongeveer de waarde hebben van een kleine €400 aka dure smartphone.

Rizla+

Legacy Member
Mijn zus die dus echt nooit stil kan zijn. Bij alles wat die doet maakt die enorm veel lawaai, al ist maar een deur open doen. Zeker s' nachts, vol lawaai de trap af omdat ze naar het toilet moet, dan nekeer terug naar boven, dan een half uur in de badkamer met radio aan (s' nachts). Ga denkik ne kelder graven en ze daar insteken, daar hoort ge ze tenminste niet.

glashelder

Legacy Member
Rizla+ zei:
Mijn zus die dus echt nooit stil kan zijn. Bij alles wat die doet maakt die enorm veel lawaai, al ist maar een deur open doen. Zeker s' nachts, vol lawaai de trap af omdat ze naar het toilet moet, dan nekeer terug naar boven, dan een half uur in de badkamer met radio aan (s' nachts). Ga denkik ne kelder graven en ze daar insteken, daar hoort ge ze tenminste niet.

Kan mijn zus erbij? :unsure: In plaats van de deur op de overloop dicht te doen met de klink naar beneden, trekt ze die gewoon dicht zodat hij in het slot valt. En het is nogal een zware deur, dus dat maakt best een klap. Elke keer. Tof zo om 6 uur 's ochtends :angry: Of ze gaat naar beneden, laat haar kamerdeur wijd open staan met de televisie nog luid aan en gaat dan voor een uur of 2 beneden zitten :wtf:

stoomboot

Legacy Member
glashelder zei:
Leer eens een beetje relativeren.

Ja, alles is overduidelijk normaal!
Vroeger zat ook al 1/3de van de klas onder de pillen om ietwat normaal te functioneren in een groep of om zich op iets te kunnen concentreren.
Het aantal jeugddelinquenten zal ook niet gestegen zijn de afgelopen 20 jaren.


Laten we dus allemaal maar relativeren en enige verantwoordelijkheid afschuiven op onze kinderen zelf. Zij kunnen daar immers overduidelijk perfect mee overweg. Want ook zo was het 20 jaren geleden.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan