Art. 416 S.W.B.: "Er is noch misdaad noch wanbedrijf wanneer de doodslag, de verwondingen en de slagen geboden zijn door de ogenblikkelijke noodzaak van de wettige verdediging van zichzelf of van een andere".
Art. 417 S.W.W.: Onder de gevallen van ogenblikkelijke noodzaak van de verdediging worden de twee volgende gevallen begrepen:
a. Wanneer de doodslag gepleegd wordt, wanneer de verwondingen of slagen toegebracht worden bij het afweren bij nacht van de beklimming van de afsluitingen, muren of toegangen van een bewoond huis of appartement of de aanhorigheden ervan, behalve wanneer de dader niet kon geloven aan een aanranding van personen, hetzij als rechtstreeks doel van hij die poogt in te klimmen of in te breken, hetzij als gevolg van de weerstand welke diens voornemen mocht ontmoeten;
b. Wanneer het feit plaats heeft bij het zich verdedigen tegen de daders van diefstal of plundering die met geweld tegen personen wordt gepleegd.
met andere woorden, ziet ge een inbreker inbreken, en hij heeft een wapen bij zich, knalt em maar overhoop. ook alstem op u af komt nadat ge hem betrapt hebt (ma de meeste gaan dan gaan lopen, en dan moogde ni knalle

)
en hier geraken ze nooit binnen

overal grendels bovenaan en onderaan de deuren en ramen. binnendeuren naar de garage en wasplaats zijn gesloten + een ijzeren haak die de sleutels blokkeert in de sloten
het grote schuifraam is geblokkeerd met een balk, geen alarmsysteem vandoen dus
vroeger wel al inbraken gehad in de buurt, en ook al es rare typen midden in de nacht in onzen tuin zien lopen, beschadigingen aan de achterdeur, restanten van lockpick gevonden, en onlangs aan de garagepoort waarvan het slot is geforceerd
ze zouden al de deuren moeten inbeuken om hier binnen te geraken

kben net bestolen op café, die gast die achter toog stond komt niet terug met het wisselgeld en beweert dat ik minder geld heb gegeven etc. en hij doet het meerdere malen en ook bij mijn vrienden

en de bazin doet et ook

kzou anders es nr de bazin belle ma da gaat ni want ze doet er zelf aan mee. enig idee wa ik kan doen (eco. inspectie?) want ik kan ni tegen diefstal

sorry dat ik het hier post, anders start ik wel een eigen thread op