drostof
Legacy Member
Asafa Powel is de nieuwe recordhouder op de 100m sprint. Met 9.77 deed hij met gemak een seconde af van de tijd van Tim Montgomery. Met gemak, want hij liep naar het einde toe niet voor 100% meer door, zijn laatste passen waren lichtjes uitbollend. Iedereen verwacht dat de pas 22-jarige Asafa Powel nog wel een paar hondersten van dit record zal halen.
Je kan zeggen dat hij natuurlijk doping gepakt heeft, maar ik vind dat er lichaamlijk een duidelijk verschil is met de voorgaande recordhouders, Asafa Powel is duidelijk minder breed gespierd dan bijvoorbeeld Greene in zijn topjaren.
Ik heb jarenlang atletiek gedaan op topniveau dus ik weet zo ongeveer wel wat er mogelijk is, maar 9.77 is echt snel. Technisch was de race een voorbeeld van hoe het zou moeten. Geen pas was slecht geplaatst, geen spier verkeerd gespannen. Je kan natuurlijk de natuurlijke gang van zaken in twijfel trekken, maar dat het een supertalent is, is zonder twijfel.
Het opmerkelijkste is dat alle topsprinters uit de zelfde streek van Afrika (de West-kust) afkomstig zijn. Het zijn allemaal achterachterkleinkinderen van slaven die ten tijde van de ontdekkingen meegenomen zijn naar Amerika. Vooral in Jamaica zijn er veel van hen terecht gekomen. Genetisch hebben zij op de een of andere manier een voordeel t.o.v. anderen. Daarbij komt nog talent en trainbaarheid van de atleet en je kan na een paar jaar hard werken zeggen dat je een ware kampioen hebt.
In de toekomst zie ik mezelf ook terug de baan optrekken, hetzij als atleet, het zij als trainer, maar dit is een droom die voor blanken niet haalbaar is.
Je kan zeggen dat hij natuurlijk doping gepakt heeft, maar ik vind dat er lichaamlijk een duidelijk verschil is met de voorgaande recordhouders, Asafa Powel is duidelijk minder breed gespierd dan bijvoorbeeld Greene in zijn topjaren.
Ik heb jarenlang atletiek gedaan op topniveau dus ik weet zo ongeveer wel wat er mogelijk is, maar 9.77 is echt snel. Technisch was de race een voorbeeld van hoe het zou moeten. Geen pas was slecht geplaatst, geen spier verkeerd gespannen. Je kan natuurlijk de natuurlijke gang van zaken in twijfel trekken, maar dat het een supertalent is, is zonder twijfel.
Het opmerkelijkste is dat alle topsprinters uit de zelfde streek van Afrika (de West-kust) afkomstig zijn. Het zijn allemaal achterachterkleinkinderen van slaven die ten tijde van de ontdekkingen meegenomen zijn naar Amerika. Vooral in Jamaica zijn er veel van hen terecht gekomen. Genetisch hebben zij op de een of andere manier een voordeel t.o.v. anderen. Daarbij komt nog talent en trainbaarheid van de atleet en je kan na een paar jaar hard werken zeggen dat je een ware kampioen hebt.
In de toekomst zie ik mezelf ook terug de baan optrekken, hetzij als atleet, het zij als trainer, maar dit is een droom die voor blanken niet haalbaar is.



pff