Archief - het leven na de richting toegepaste informatica

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Cedric

Legacy Member
Ok, we zijn bijna 3 jaar later. Ik zit op mijn stage, het ziet er goed uit voor mij, men diploma is bijna binnen (bachelor Toegepaste Informatica) en ik weet nog altijd niet wat ik wil doen. Verder gaan in de informatica of iets anders.

Daarpas zegt een maat van me dat er in belgie 17.000 open vacatures zijn en dat er elk jaar 1000 bijkomen maar slechts 500 (gemiddeld) afstuderen. Daardoor zijn de lonen omhoog gegaan en zouden informatici gemakkelijk €2000 verdienen.

Ik zou hier eens graag reacties verzamelen van mensen die mij voorgegaan zijn in die studierichting, die een job gevonden hebben in de informaticasector en wat hun ervaringen zijn

ook zou ik graag weten of je extra legale voordelen krijgt en of het loon echt zo goed is. Als je niet wilt zeggen hoeveel je verdient is dat voor mij geen probleem, ik zou eerder een beeld willen vormen.

RpR

Legacy Member
Ik zit al 2 jaar in de diensten sector en ik zit nog steeds niet aan 2000€ bruto.
Heb wel een gsm en laptop van het werk. Ben verantwoordelijk voor het netwerk binnen mijn organisatie. En dat van die vacatures daar heb ik toch nogal weinig van gemerkt.

Cedric

Legacy Member
hij had het over 2000 netto.
kmoet eerlijk zijn ik kan het ook moeilijk geloven maar daarom doe ik es navraag hé ;)

passero

Legacy Member
Ik ben 2 jaar geleden afgestudeerd en zit nu sinds oktober aan mijn 2de baan. Hier krijg ik nu wel 2000€ bruto maar geen laptop/gsm/auto ofzo.
Ze betalen veel voor ervaring maar als je schoolverlater bent is het iets moeilijker. Gelulkkig zijn er nog bedrijven die schoolverlaters aannemen maar die betalen ze ook minder aangezien ze die meestal zelf nog opleiden

Bigbuddha

Legacy Member
hehe, die gouden tijd is al even voorbij. Voor het moment zijn er voldoende informatici, maar... echte specialisten zijn vrij moeilijk te vinden.

Lonen voor beginnende informatici zijn de laatste jaren genormaliseerd(+-2000 brutto). Dit tot ergernis van de pas afgestudeerde die zich heel andere lonen hadden voorgesteld. En wat gefrustreerd raken omdat ze oudere collega's natuurlijk ook zien rondrijden in hun luxe sportwagentjes.

Nu, tijden worden beter. Er zijn de afglopen jaren minder inschrijvingen geweest bij uniefs en hogescholen in de richtingen IT. Wat natuurlijk zijn weerslag begint te hebben op de beschikbaarheid van nieuw personeel. Langzaam maar zeker beginnen tekorten zich aan te kondigen. Goed nieuws voor informatici, iets minder voor de bedrijven die dringend mensen nodig hebbe?

Cedric

Legacy Member
idd, ik heb net een artikel gelezen dat verschillende studies aantonen dat er weer tekorten komen

Radiance

Legacy Member
Ik zou zeggen uit recente ervaring : NU zwaar beginnen soliciteren, een aantal grote firma's zoeken nu al om de interessantsten eruit te halen en willen daar naar mijn indruk goed voor betalen. Zoek een firma die u ligt & ga er voor.

Ik heb maandag een zeer mooi aanbod gekregen van Cisco, ik wacht enkel nog op de papieren versie & ik heb werk :).
Naast mooi bruto loon zitten er ook internet, laptop, gsm en alle standaard voordelen in. Ik heb het voordeel van niet te ver van Brussel te wonen, wat zeker een verschil maakt (en je moet er ook naartoe willen elke morgen natuurlijk).
(bachelor Elektronica-ICT, studeer ook af dit jaar)

Bigbuddha

Legacy Member
Tja, Brussel/Leuven is inderdaad aanlokkelijk voor veel mensen.
We zoeken zelf al enige tijd een ASP.NET man voor hier in huis, maar de locatie(zutendaal) is niet "spectaculair" genoeg denk ik ;)

Cedric

Legacy Member
radiance, dat mooie loon, zou ik een idee mogen hebben van hoeveel ongeveer?

en waar heb jij die job gevonden? vacature sites of gewoon bij grote bedrijven aangeklopt?

YellinD

Legacy Member
2000 netto? als beginnende ITer? dan moet ge echt al goed vallen zenne... denk da ge doorsnee 2000-2200euro bruto zult verdienen als bachelor in uw eerste jaren

Is wel zo dat er veel meer vacatures zijn tegenwoordig en dat ze dus ook terug meer geld uitgeven aan IT-mensen, maar dat 2000euro netto schering en inslag is, kan ik ni geloven...

russian

Legacy Member
Je moet ook mogelijk een onderscheid maken tussen licentiaten en bachelors. Volvocars Gent had voor mij 2650 euro bruto over met bijkomend een 13e maand en heel wat extra-legale voordelen (verzekeringen vrouw, bij verlaten na x-jaren dienst een enorme premie, ...). Tevens snelle groei loon afhankelijk van je evaluatie. Uiteindelijk toch niet op ingegaan (en schandalig wat daar maar netto van overblijft).

YellinD

Legacy Member
russian zei:
Je moet ook mogelijk een onderscheid maken tussen licentiaten en bachelors. Volvocars Gent had voor mij 2650 euro bruto over met bijkomend een 13e maand en heel wat extra-legale voordelen (verzekeringen vrouw, bij verlaten na x-jaren dienst een enorme premie, ...). Tevens snelle groei loon afhankelijk van je evaluatie. Uiteindelijk toch niet op ingegaan (en schandalig wat daar maar netto van overblijft).

daar gaat overal ongeveer hetzelfde van overblijven hoor
en als er meer van overblijft, moet ge dat opt einde van het jaar bijbetalen aan de belastingen :)
waarom niet op ingegaan? Niet het soort job dat je zocht?

Radiance

Legacy Member
Dat zijn bruto lonen. Netto hangt af van uw situtatie (kinderen, getrouwd zijn, ...) en kan je dus niet objectief op vergelijken.

En inderdaad, ik versta de opmerking van russian ook niet goed. Het is idd zo dat er in verhouding steeds meer afgaat als je meer verdient, maar da's nu voor mij ni echt een reden om niet te zoeken naar eenm mooie verdienste.

Avenger 2.0

Legacy Member
De kans dat je €2000 netto de maand krijgt in uw eerste jaren als graduaat informatica is heel klein. Meer iets in de richting van €2000 bruto de maand om te starten. Na een aantal jaren werken zal dit wel richting €3000 bruto gaan. Met de nodige inspanning en mogelijkheden om u op te werken in het bedrijf zit de kans op €2000 netto er misschien wel in na verloop van tijd.

Hetzelfde met licenciaat informatica. Je krijgt misschien een iets hogere startloon dan graduaat, maar je zult je ook moeten bewijzen in het bedrijf alvorens je een hoger loon krijgt.

Emerxill

Legacy Member
p!mp zei:
zijn dat bruto of netto lonen? ik vind daar niets over op die pagina
Bruto :)
2000 net is al een stevig loon hoor.
Die starterslonen op vacature zeggen niet veel hoor. Bruto wil niks zeggen.
Ik heb na 2j ook 2000 bruto, maar daarbij krijg ik nog ne auto&tankaart (pas ne nieuwe besteld :woohoo: ), laptop en een koppel nettovergoedingen die tochwel doorwegen...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan