Archief - GSM batterijen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Snd

Legacy Member
Om even een paar misverstanden te vermijden:


# Unlike NiCad batteries, lithium-ion batteries should be charged early and often. However, if they are not used for a longer time, they should be brought to a charge level of around 40%. Lithium-ion batteries should never be "deep-cycled" like NiCd batteries.
# Li-ion batteries should be kept cool. Ideally they are stored in a refrigerator. Aging will take its toll much faster at high temperatures. The high temperatures found in cars cause lithium-ion batteries to degrade rapidly.
# Lithium-ion batteries should never be depleted to empty (0%).
# According to one book[6], lithium ion batteries should not be frozen. Note that most lithium-ion battery electrolytes freeze at approximately −40 °C, which is much colder than the lowest temperature reached by most household freezers.
# Li-ion batteries should be bought only when needed, because the aging process begins as soon as the battery is manufactured.
# When using a notebook computer running from fixed line power over extended periods, the battery can be removed and stored in a cool place so that it is not affected by the heat produced by the computer.

(bron wikipedia)

Dreetn

Legacy Member
e-jector zei:
Om even een paar misverstanden te vermijden:


# Unlike NiCad batteries, lithium-ion batteries should be charged early and often. However, if they are not used for a longer time, they should be brought to a charge level of around 40%. Lithium-ion batteries should never be "deep-cycled" like NiCd batteries.
# Li-ion batteries should be kept cool. Ideally they are stored in a refrigerator. Aging will take its toll much faster at high temperatures. The high temperatures found in cars cause lithium-ion batteries to degrade rapidly.
# Lithium-ion batteries should never be depleted to empty (0%).
# According to one book[6], lithium ion batteries should not be frozen. Note that most lithium-ion battery electrolytes freeze at approximately −40 °C, which is much colder than the lowest temperature reached by most household freezers.
# Li-ion batteries should be bought only when needed, because the aging process begins as soon as the battery is manufactured.
# When using a notebook computer running from fixed line power over extended periods, the battery can be removed and stored in a cool place so that it is not affected by the heat produced by the computer.

(bron wikipedia)
En toch heb ik moeite om dit te geloven.

Snd

Legacy Member
dreet'n zei:
En toch heb ik moeite om dit te geloven.

waarom precies? Als je een beetje rondgoogled over Li-Ion batterijen vind je overal dezelfde tips en aanwijzingen... en ze komen allemaal (ongeveer) overeen met deze

Doggiedog

Legacy Member
Epyon zei:
Zoals ik zei: voor Ni-Mh batterijen moet je dat idd doen. De tips die ik geef (o.a. nooit volledig laten plat gaan) zijn voor Li-Ion batterijen ;) .
!!!!!!!!!!

Mensen, leer toch eens lezen. Die oude gsm's (daar horen 2 jaar oude gsm's ook bij ...) moest ge idd helemaal plat laten gaan alvorens ze weer op te laden. Tegenwoordig is het beter om ze NIET helemaal plat te laten gaan, dit gaat dus op voor de NIEUWERE gsm's, die niet ouder zijn dan een jaar. :sop:

Epyon

Legacy Member
Ik kan gerust geloven dat vele mensen moeite hebben om Li-Ion batterijen goed te onderhouden, omdat velen nog altijd met de vastgeroeste principes van Ni-Mh (of erger: Ni-Cd) werken. Dié batterijen moest je volledig plat laten gaan en niet te veel herladen om het geheugeneffect tegen te gaan.

De huidige Li-Ion batterijen verschillen qua technologie echter lichtjaren met die oudere generatie (merk op: Ni-Cd en vooral Ni-Mh worden nog veel gebruikt), inwendig is er zelfs geen enkele gelijkenis meer aan te treffen. Het probleem met Li-Ion is dat (zoals ik al aangehaald heb) weinig mensen zich van dit verschil bewust zijn. Ik ken zelf verkopers die voor Li-Ion batterijen dezelfde oude tips aanraden (mss omdat ze zó sneller nieuwe batterijen kunnen verkopen? :p ), dus dat wil al iets zeggen. Omdat Li-Ion relatief nieuw is (er is wel 50 jaar onderzoek aan vooraf gegaan :p ) en omdat Ni-Cd/Ni-Mh nog veel gebruikt wordt (grotere maximale stroom, nodig bij fotografie, speelgoed, ...) zal het nog een eind duren vooraleer iedereen zich hier van bewust is.

Lithium-polymeercellen zijn overigens Li-Ion batterijen met ingebouwde elektronica (noot: alle Li-Ion batterijen hebben ingebouwde elektronica nodig om te kunnen functioneren ;) ).

Gentille

Legacy Member
Denk dat het verwarrende ligt bij de verkopers zoals Epyon zegt, die geven tips voor langdurig gebruik al dan niet bewust van batterijen maar van een vorige generatie, tegenwoordig zijn de standaard batterijen Li-Ion al ik mij niet vergis.

virtualdude

Legacy Member
Epyon zei:
Ik kan gerust geloven dat vele mensen moeite hebben om Li-Ion batterijen goed te onderhouden, omdat velen nog altijd met de vastgeroeste principes van Ni-Mh (of erger: Ni-Cd) werken. Dié batterijen moest je volledig plat laten gaan en niet te veel herladen om het geheugeneffect tegen te gaan.

hoe leg je dan uit dat mijn Li-On door de oude principes te gebruiken na 2 jaar met moeit 1 dag is kwijtgespeeld en nog de volle 6-7 dagen standby haalt

Dreetn

Legacy Member
virtualdude zei:
hoe leg je dan uit dat mijn Li-On door de oude principes te gebruiken na 2 jaar met moeit 1 dag is kwijtgespeeld en nog de volle 6-7 dagen standby haalt
Ik laat hem telkens (meestal) helemaal plat gaan, en hij gaat nog even lang mee.

Quilombo

Legacy Member
virtualdude zei:
hoe leg je dan uit dat mijn Li-On door de oude principes te gebruiken na 2 jaar met moeit 1 dag is kwijtgespeeld en nog de volle 6-7 dagen standby haalt

aanvaard het gewoon verdekke, met zijn tips waart ge dien dag wrs nie kwijtgespeeld en zou uw batterij nog langer meegaan (in de zin van, niet kapot gaan). 2 jaar is niks he, mijn vorige gsm is vier, vijf jaar meegegaan :)

Doggiedog zei:
!!!!!!!!!!

Mensen, leer toch eens lezen. Die oude gsm's (daar horen 2 jaar oude gsm's ook bij ...)

2 jaar geleden waren er ook al gsm's met Li-ion hoor, en 't was nie zo dat dat alleen de allerduurste waren

gentille zei:
In de winkel hebben ze tegen mij gezegd toen ik mijn gsm kocht laad hem eerst 12 uur op ( zoals meerdere reeds hebben gezegd) en laat hem minstens 3 keer volledig plat gaan vooral terug op te laden. Mja vroeg of laat versleten die dingen toch dus veel zal het wel niet uitmaken.

ge moet dien eerst conditioneren: 3x volledig laten platgaan en de eerste (twee) keer daarvan 12u opladen.
dan pas de tips van epyon toepassen.
en om de paar maand moogt ge trouwens nog eens volledig laten afgaan en weer volledig opladen.

geldt dus voor li-ion he

groet,
q.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan