Archief - GSM batterijen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Gentille

Legacy Member
Ik heb nu al meer dan een jaar de samsung x640 als gsm. Zeer goede gsm geen klagen van, de langste die ik toe nu toe heb kunnen houden :p. Maar nu gaat mijn batterij max 1,5 dag mee, als ik eff bel is mijn batterij zo goed als plat en mag ik weer opladen niet erg handig dus. Nu vraag ik mij af hoeveel een nieuwe batterij kost? ik heb eff gegoogled op gsmbatterijen maar vind niet echt veel buiten ebay sites en op site van samsung heb ik ook niet veel gevonden. En bestaat er ook verschil tss de kwaliteit van batterijen?

Mr.Anderson

Legacy Member
Ik heb eigenlijk ook nog een vraag ivm gsm batterijen. Onlangs een nieuwe gekocht en die man in de winkel zei: 12uur laten opladen.
Na 4uur was deze opgeladen en heb die adaptor dus verwijdert en de gsm beginnen gebruiken. Nu vraag ik mij af of dit kwaad kan? Op de gsm zelf stond er: Batterij opgeladen. Maar het valt mij op dat ze redelijk snel leeg is...

aXl_

Legacy Member
vaak wordt een batterij de eerste keer altijd veel langer opgeladen (die 12u zoals ze u in de winkel zeiden dus). De waarom-verklaring kan ik u niet geven maar ik zou alleszins naar de verkoper geluisterd hebben :)

slash

Legacy Member
1ste keer zeker 12uur oplade omda die batterij nog nooit is opgeladen en ge die echt tot zijn max moet opladen.

Epyon

Legacy Member
Het langduring eerstemaal opladen van batterijen is nodig bij nikkel-metaalhydride (Ni-Mh) cellen. Als dergelijke batterijen nieuw of een hele tijd niet gebruikt zijn zit de inwendige waterstof/zuurstofreactie 'vast' en moet je dus heel lang opladen om alle deeltjes te laten wegreageren. Indien je dit niet doet is het geen probleem, maar je batterij zal maar aan zijn volledige capaciteit zitten na enkele herlaadbeurten (zelfde effect als langduring opladen). Je kan dit vaak voelen aan Ni-Mh batterijen die je voor de eerste keer oplaadt: het duurt uren voor die echt heet aanvoelen (wat perfect normaal voor Ni-Mh is).

De meeste nieuwe GSM's gebruiken nu de modernere Lithium-Ion (Li-Ion) batterij, maar deze heeft heel wat nadelen. Zo kan door verkeerd gebruik (mensen zijn zich daar meestal niet van bewust) de levensduur en laadcapaciteit van de batterij snel afnemen. Mss nuttige tips als je je Li-Ion GSM-batterij lang wil goed houden:
- Herlaad vaak. Li-Ion gaat langer mee als je vaker herlaadt.
- Laat de batterij nooit volledig 'plat' gaan. Zeer slecht voor die dingen :) .
- Herlaad de batterij regelmatig, ook als je hem niet gebruikt.
- Hou hem weg van warmte (uit de zon, verwarming, ...). De capaciteit van Li-Ion batterijen is zeer gevoelig aan temperatuur, tien graden te warm kan al snel tien procent ladingsverlies teweeg brengen. 25°C is optimaal.
- Koop nooit Li-Ion batterijen voor 'later'. Li-Ion verslijt enkel door de tijd (en verkeerd gebruik :p ), maar niet door hoeveel maal je hem gebruikt of herlaadt. Als je tegelijk twee Li-Ion batterijen koopt waarvan je er maar één gebruikt zullen ze na pakweg een jaar allebei even versleten zijn.

Paar simpele tips, maar je spaart er toch al snel een dure vervangbatterij mee uit :p .

Gentille

Legacy Member
Epyon zei:
- Laat de batterij nooit volledig 'plat' gaan. Zeer slecht voor die dingen :) .


In de winkel hebben ze tegen mij gezegd toen ik mijn gsm kocht laad hem eerst 12 uur op ( zoals meerdere reeds hebben gezegd) en laat hem minstens 3 keer volledig plat gaan vooral terug op te laden. Mja vroeg of laat versleten die dingen toch dus veel zal het wel niet uitmaken.

Mr.Anderson

Legacy Member
gentille zei:
In de winkel hebben ze tegen mij gezegd toen ik mijn gsm kocht laad hem eerst 12 uur op ( zoals meerdere reeds hebben gezegd) en laat hem minstens 3 keer volledig plat gaan vooral terug op te laten. Mja vroeg of laat versleten die dingen toch dus veel zal het wel niet uitmaken.

² that

Conqie

Legacy Member
Die batterijen, dat is toch altijd al een manier geweest om meer gsms te laten verkopen, na een goed jaar en een half zijn de meeste gsm's al ten dode opgeschreven dankzij de batterijen, en hoogst waarschijnlijk gewoon uit commercieel oogpunt

SIO

Legacy Member
euh nee das gewoon door de chemische werking die verzadigd (dacht ik :unsure: )

Epyon

Legacy Member
gentille zei:
In de winkel hebben ze tegen mij gezegd toen ik mijn gsm kocht laad hem eerst 12 uur op ( zoals meerdere reeds hebben gezegd) en laat hem minstens 3 keer volledig plat gaan vooral terug op te laden. Mja vroeg of laat versleten die dingen toch dus veel zal het wel niet uitmaken.
Zoals ik zei: voor Ni-Mh batterijen moet je dat idd doen. De tips die ik geef (o.a. nooit volledig laten plat gaan) zijn voor Li-Ion batterijen ;) .

aXl_

Legacy Member
Epyon zei:
Zoals ik zei: voor Ni-Mh batterijen moet je dat idd doen. De tips die ik geef (o.a. nooit volledig laten plat gaan) zijn voor Li-Ion batterijen ;) .

kzal het nooit meer doen :$

ik haal dat ding er es uit en er staat int groot op de achterkant "Li-ion" :sop:

cooly

Legacy Member
Hmm in die van mijn sony ericsson zit der een Li-Polymer batterij in,wat moet ge daar dan mee doen? :p

Conqie

Legacy Member
SIO zei:
euh nee das gewoon door de chemische werking die verzadigd (dacht ik :unsure: )

puur speculatie, maar ik denk wel dat ze de evolutie een beetje tegenhouden uit comerciel oogpunt, een nieuwe gsm om het jaar verkopen, waarom niet

Dreetn

Legacy Member
Epyon zei:
Zoals ik zei: voor Ni-Mh batterijen moet je dat idd doen. De tips die ik geef (o.a. nooit volledig laten plat gaan) zijn voor Li-Ion batterijen ;) .
Hhmm... kweet het nog niet zo hoor.
Want dan leren ze me verkeerde dingen op het school.

virtualdude

Legacy Member
Epyon zei:
- Herlaad vaak. Li-Ion gaat langer mee als je vaker herlaadt.
- Laat de batterij nooit volledig 'plat' gaan. Zeer slecht voor die dingen :) .
- Herlaad de batterij regelmatig, ook als je hem niet gebruikt..

Volgens mij zijn dat net de DO NOT's.

Ik doe knal het omgekeerde en mijn GSM die al 2 jaar is haalt nog altijd een standby van ongeveer 1 week.

Dreetn

Legacy Member
virtualdude zei:
Volgens mij zijn dat net de DO NOT's.

Ik doe knal het omgekeerde en mijn GSM die al 2 jaar is haalt nog altijd een standby van ongeveer 1 week.
²²²²²that

i386dx

Legacy Member
Inderdaad, dit viel mij ook op; dit geldt gewoon voor elke oplaadbare batterij (geen verklaring, gewoon proefondervindelijk)

- Eerste keer lang opladen (of na lange stilstand) +12h
- Halflege (halfvolle) batterijen niet opladen; steeds volledig leeg laten gaan
- Nooit half opladen, steeds opladen naar volle capaciteit
- Als je hem zeer lang in de kast wilt gaan leggen, is het idd wel aan te raden of af en toe eens de laadcyclus te doorlopen (best dus eerst volledig leeg en dan weer volledig op)

Op deze manier heb ik al mijn batterijen (gsm, laptop) steeds al zeer lang kunnen houden. (langer dan bv levensduur van het toestel)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan