Overlaatst in de les had ne prof het er nog over...
Hij nam juist een voorbeeldje over spierkrampen etc
Een tekort aan Magnesium, natrium, calcium kan zeker een groot effect hebben aan spierkrampen.
(verhaaltje van magnesium is dus totaal geen nonsense)
Zoals ge weet, of niet weet, bevatten cellen complexe ladingsgradiënten die noodzakelijk zijn voor de werking van onze cellen. Deze gradiënten worden opgebouwd door mineralen als magnesium, natrium, calcium, ... . Hierdoor staat er steeds spanning over de membraan van een cel.
Als ge nu een verstoorde spanning over u cellen hebt, dit vaak veroorzaakt door tekort aan bepaalde mineralen, dan geraakt u gehele cel ontregeld.
En het komt vaak voor dat dit bij spiercellen gebeurt. Als er te weinig calcium is functioneren u spieren niet zoals het hoort en schieten ze sneller dan normaal in kramp.
(sportievere mensen hebben vaker meer calcium opgeslagen in hun spiercellen, daarom hebben deze minder snel last van krampen bij inspanning)
En het is niet enkel bij een tekort aan calcium maar dus ook bij tekort aan andere mineralen dat de spiercellen vaak niet functioneren zoals het hoort. Met voornaamste symptoom spierkrampen.
Dus in feite zijn de mineralen zoals de dokter dus zei, zeker even belangrijk als u vitaminen.
(tkan zijn dat hij dus een bloedtest heeft gedaan en gemerkt heeft dat je vooral een tekort aan magnesium had en dit dus terecht als oorzaak van u krampen beschouwt.)
Hoe lang dat gaat duren kan ik u wel nie vertellen.
Maar wat dus zeer ook echt belangrijk is voor de werking van spieren is calcium en in feite alle andere mineralen.