Archief - Corona: Maatregelen, Updates & Algemene Discussie - Deel 6

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

sandervdw

Legacy Member
nestorius zei:
Lees eens pagina 3 en 4 van die pdf ipv een artikel uit augustus toen de scholen zelfs nog niet open waren :ironic:

Verstuurd vanaf mijn SM-G715FN met Tapatalk
Als je die leest, dan staat daar letterlijk "als de andere besmette leerling geen risico contact is van de eerste, moet de oorzaak elders gezocht worden". Die logica gaat er dus sowieso van uit de de school geen risico is.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

LSDsmurf

Legacy Member
nestorius zei:
Lees eens pagina 3 en 4 van die pdf ipv een artikel uit augustus toen de scholen zelfs nog niet open waren :ironic:

Verstuurd vanaf mijn SM-G715FN met Tapatalk

De quote komt letterlijk uit dat document. Een kind jonger dan 6 jaar met COVID-19 symptomen wordt standaard niet getest en hoeft niet in quarantaine. Er worden pas maatregelen genomen vanaf er binnen de 14 dagen een tweede bevestigd geval is binnen de kinderopvang/klasbubbel.

Zie beslisboom op pagina 6.

Kinderen jonger dan zes worden dus enkel in deze scenarios getest:
- Ze zijn zo ziek dat ze een hospitalisatie nodig hebben
- Er is reeds een ander gekend geval in dezelfde klas of kinderopvang bubbel
- Er is een huisgenoot met een hoog risico op ernstig verloop bij COVID-19

Nahrtent

Legacy Member
puni zei:
Ah, we zijn weer daar met de gekke vergelijkingen. Er zijn nog zekerheden in het leven.

Uiteraard had die mens beter moeten weten en uiteraard is die zwaar in de fout gegaan. Maar dat neemt niet weg dat hij helemaal niemand moedwillig besmet heeft (ik stel voor dat jullie de definitie van dat woord eens opzoeken) en dat hij ook geen doodsbedreigingen verdient.

Ik vind het ronduit angstaanjagend hoe een substantieel deel van de mensen, zowel in het dagelijkse leven als hier op het forum, echt in extremen beginnen te denken.

Iemand die ladderzat een kleuter doodrijdt doet dat ook niet "moedwillig" maar wat ben je daarmee.

Doodsbedreigingen zijn belachelijk. Gewoon vervolgen tbh.

zarathustra

Legacy Member
puni zei:
Moedwillig 100 mensen besmetten zou willen zeggen dat hij op de hoogte was van zijn besmetting. En dat die 100 mensen besmet zijn natuurlijk, wat helemaal nog niet zeker is.

En neen, dat is niet te begrijpen. :wtf:

Jij begrijpt niet dat mensen emotioneel reageren als ze leren dat een autoriteitsfiguur op vlak van gezondheidszorg nog niet eens een basisvoorzorgsmaatregel wil nemen? Jij bent toch degene die constant bezig is over empathie juist?

en zoals hierboven, er is moedwillig en moedwillig. Begon die zijn dag met 'ik ga vandaag X personen proberen besmetten' ? waarschijnlijk niet. Begon hij zijn dag met 'het kan me niet schelen of ik vandaag X mensen besmet' ? Gezien zijn acties.. uiteraard.

nestorius

Legacy Member
sandervdw zei:
Als je die leest, dan staat daar letterlijk "als de andere besmette leerling geen risico contact is van de eerste, moet de oorzaak elders gezocht worden". Die logica gaat er dus sowieso van uit de de school geen risico is.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

Nee die regel gaat er van uit dat 1.5 m afstand houden weinig risico inhoud. Wat dus ook gevolgd wordt in scholen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G715FN met Tapatalk

Conradus

Legacy Member
nestorius zei:
Nee die regel gaat er van uit dat 1.5 m afstand houden weinig risico inhoud. Wat dus ook gevolgd wordt in scholen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G715FN met Tapatalk

Weliswaar niet op de speelplaats.

Vile

Legacy Member
Amai wat een zever lees je hier allemaal zeg.

Mijn vrouw en ik hebben Covid-19 opgelopen midden september. Hoe of wat weten wij niet, gelukkig hebben we geen mensen verder besmet. En waren de symptomen mild.

- de contact tracing werkt wel degelijk en iedereen die met ons ‘high risk’ contact had is getest geweest.

- wij hebben een dochter die in de kleuterklas zit. Contact tracing, huisarts + arbeidsgebeeskunde zei direct van zodra ze symptomen vertoont nemen ze ONMIDDELLIJK een test af.

Net zoals ons heeft onze dochter 14 dagen in quarantaine moeten blijven. Van zodra je weet dat je besmet bent ga je eerst ik zelfisolatie en na 7 dagen SYMPTOMENVRIJ te zijn ga je in quarantaine of je gaat eerst in quarantaine in afwachting van de test voordat je in zelfisolatie gaat.

nestorius

Legacy Member
LSDsmurf zei:
De quote komt letterlijk uit dat document. Een kind jonger dan 6 jaar met COVID-19 symptomen wordt standaard niet getest en hoeft niet in quarantaine. Er worden pas maatregelen genomen vanaf er binnen de 14 dagen een tweede bevestigd geval is binnen de kinderopvang/klasbubbel.

Zie beslisboom op pagina 6.

Kinderen jonger dan zes worden dus enkel in deze scenarios getest:
- Ze zijn zo ziek dat ze een hospitalisatie nodig hebben
- Er is reeds een ander gekend geval in dezelfde klas of kinderopvang bubbel
- Er is een huisgenoot met een hoog risico op ernstig verloop bij COVID-19
Ik had je mssh misbegrepen aangezien het leek of je de door sander beweerde uitspraak dat kinderen niet getest worden wilde bevestigen.

Aangezien ze nog altijd uit de data afleiden dat kinderen het virus minder makkelijk doorgeven hanteren ze inderdaad die regels.

COVID-19 MAATREGELEN VOOR KINDEREN
Versie 1 oktober 2020
KINDEREN ZIJN MINDER (ERNSTIG) ZIEK
Een klein deel (<5%) van alle gevallen van COVID-19 die in de EU/EER en het VK worden
gemeld, betreft kinderen (18 jaar en jonger). Wanneer de diagnose COVID-19 wordt gesteld,
hebben kinderen veel minder kans om in het ziekenhuis te worden opgenomen dan
volwassenen, en sterfgevallen als gevolg van COVID-19 in <18 jarigen blijven uiterst
zeldzaam. Dezelfde observaties worden waargenomen in België (link). Meer gedetailleerde
informatie is beschikbaar in het recent gepubliceerde overzicht van COVID-19 bij kinderen
door ECDC (https://www.ecdc.europa.eu/en/publications-data/children-and-school-settings-
covid-19-transmission).
Daarnaast hebben de Belgische verenigingen voor kindergeneeskunde een lijst opgesteld met
veel gestelde vragen over de pediatrische populatie die hier kan geraadpleegd worden: FAQ
kinderen
KUNNEN KINDEREN ANDEREN BESMETTEN ?
In tegenstelling tot andere virussen die de luchtwegen infecteren, lijkt het erop dat het SARS-
CoV-2 virus niet gemakkelijk overgedragen wordt door kinderen. De huidige
wetenschappelijke gegevens tonen dat de kans groter is om besmet te worden door de
volwassenen dan door de kinderen van eenzelfde huishouden. Buiten de scholen wordt er
gevraagd dat de kinderen en hun ouders zich nog op afstand houden van ouderen en
personen met comorbiditeiten.
De procedures worden ontwikkeld in nauwe samenwerking met de bevoegde autoriteiten voor
gezondheidszorg, preventie en controle van infectieziekten, en crisis beheer. De inhoud van deze
procedure werd gevalideerd door de Risk Management Group. Deze procedures worden in de loop
van de tijd bepaald en aangepast in functie van de evolutie van de epidemie, de wetenschappelijke
kennis en ontdekkingen, de mening van experten en de wetenschappelijke wereld, en de
beschikbare middelen. De richtlijnen vervat in deze procedures moeten zo goed mogelijk worden
uitgevoerd in functie van de plaatselijke beperkingen
Een samenvatting van de actuele wetenschappelijke kennis is beschikbaar in een “fact sheet” die u
hier kan vinden:
https://covid-19.sciensano.be/sites/default/files/Covid19/COVID-19_fact_sheet_ENG.pdf
08/07/2020
Wijziging in de risico-inschatting en test-indicaties bij kinderen. Voor rationale: zie RAG advies
13/08/2020
Wijziging in de risico-inschatting en teststrategie voor 3- tot 6-jarigen (uitbreiding van de regels voor
<3-jarigen in deze leeftijdsgroep). Voor rationale: zie RAG-advies.
Belangrijkste wijzigen:
 Aanpassing definitie contacten voor kinderen in het secundair onderwijs
 Aanpassing quarantaine maatregelen

Verstuurd vanaf mijn SM-G715FN met Tapatalk

nestorius

Legacy Member
Conradus zei:
Weliswaar niet op de speelplaats.
Speeltijd duurt maar 15 min dus niet genoeg om hoog risico contact te zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G715FN met Tapatalk

Vile

Legacy Member
Denk niet dat ze aan peuters/kleuters zomaar kunnen zien dat ze Covid-19 symptomen hebben :D:D. Ze kunnen het nog niet bij volwassenen zonder PCR-test :D. Iedereen dokter hier zeker? :-).

eS

Legacy Member
KnightOfCydonia zei:
Mooie samenvatting, maar eer is een reden waarom het spreekwoord "dweilen met de kraan open" betekent een hopeloze strijd voeren zonder kans op succes.

Het dunkt mij dat er nog wel enige manoeuvreerruimte is om in te grijpen als men de voorbije week slechts twee corona pv's heeft uitgeschreven in Molenbeek. Waarschijnlijk politieke druk op de politie om niet te "stigmatiseren".
Omdat repressie en boetes uitschrijven niks oplost. Welk effect heeft een boete als ge sowieso uw rekeningen niet kunt betalen, dan is da gewoon een zoveelste brief voor de hoop. Ze oppakken en even in de bak steken dan? Das ook geen oplossing (tenzij in echt extreme gevallen), want dan is de strafmaat niet in overeenstemming met de overtreding, en overbelast ge tegelijkertijd uw eigen resources die ook al gelimiteerder zijn.

Wat kan dan wel: inzetten op sociale controle. Als ge de lokale buurtgemeenschappen mee krijgt, gaan die zichzelf reguleren. Om een stom vb te geven (een paar weken terug gehoord van een jeugdwerker in Molenbeek): enkele buurtbewoners claimen een braakliggend stuk gemeentegrond en maken er een pleintje van (omdat er geen openbare ruimte is), na enkele jaren ziet de gemeente het nut er van in en richt heel het plein opnieuw in. Er wordt echter ook een afsluiting voorzien, 'om vandalisme 's nachts te voorkomen'. Gevolg: de ene jeugdbende staan aan de ingangen en proberen 'hun plein' te claimen t.o.v. de andere, met regelmatige escalaties tot gevolg . Op aandringen van de straathoekwerkers worden de hekkens verwijderd, en sindsdien zijn de problemen er minimaal omdat de ruimte van iedereen is, waardoor sociale controle voldoende is om de vrede te bewaren.

Helaas wist diezelfde jeugdwerker mij ook te vertellen dat ze door de Coronacrisis de helft van hun medewerkers hebben moeten laten gaan, omdat een deel van hun subsidies uit Vlaanderen komt (samenwerkingsproject tussen leerlingen uit Vlaanderen en Brussel, wat niet kon doorgaan door alle maatregelen), en ze geen fiat kregen om die mensen aan boord te houden, terwijl net zij over de essentiële kennis beschikken om die moeilijk te bereiken doelgroepen aan te spreken...

KnightOfCydonia zei:
En alle begrip voor dat het onleefbaar kan zijn als je met te veel mensen op een te klein appartement woont, maar daar spelen eigen verantwoordelijkheid en keuzes ook voor een stuk in mee.
Je hebt mensen die pech hebben en in zo'n omstandigheden belanden, maar je hebt ook mensen die na 3 à 4 generaties in dit land nog steeds een bruid of echtgenoot in het land van herkomst gaan zoeken, die de taal van dit land niet leren (ze zouden zelfs keuze hebben) aan hun kinderen als eerste taal, die voor het "nieuws" een satelietschotel gebruiken om televisiezenders van landen op 100'en km's van hier te ontvangen (ik zie ze en masse als ik uit het raam kijk van mijn werk in Brussel).

Keuzes kun je enkel maken als je er de kans toe krijgt, en die zijn echt wel beperkter als je in zo'n concentratiewijk leeft en opgroeit (bv. discriminatie op de arbeidsmarkt is gewoon een feit, het is maar de laatste jaren dat daar echt vooruitgang gemaakt wordt). En waarom moet integreren altijd gelijkgesteld worden met het afzweren van hun eigen cultuur? Wij importeren als 'Vlamingen' massa's Amerikaanse media en gebruiken, die evenzeer onze meningen en taal beïnvloeden, maar daar ligt dan weer bijna niemand van wakker.

KnightOfCydonia zei:
Dus dan maar het hele land opnieuw in een mini-lockdown steken? Bitter weinig begrip voor. Nu goed, de cijfers zijn ook hier uiteindelijk niet goed met ongeveer 200 besmettingen per 100 000 op 14 dagen, maar nu worden hier dus wél dezelfde drastische maatregelen als in Brussel opgelegd en gaan ze hier waarschijnlijk wél streng gecontroleerd worden en zal het Brussels parket er mogelijk opnieuw zijn voeten aan vegen, ...
Choose your battles to win the war. Het doel is nu om het aantal besmettingen algemeen gezien voldoende laag te houden tot er een vaccin verspreid kan worden. Dit doe je niet door in decennia oude littekens te gaan koteren, maar door pragmatisch te kijken waar je op korte termijn kunt gaan snijden om op lange termijn het minste schade te berokkenen. Plezier en vertier zijn dan helaas minder essentieel, en dus een logische eerste doelwit.

Funky22

Legacy Member
Conradus zei:
Weliswaar niet op de speelplaats.
En ook niet aan vele schoolpoorten, zie er dagelijks ook altijd 2/3 zonder mondmasker tussen heel die massa aan de schoolpoort staan.

Doxie

Legacy Member
nestorius zei:
Speeltijd duurt maar 15 min dus niet genoeg om hoog risico contact te zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G715FN met Tapatalk

15 min cumulatief zonder mondmasker op korte afstand is genoeg. Ook fysiek contact als knuffelen en kussen is genoeg, daar heb je geen kwartier voor nodig..

nestorius

Legacy Member

kay-gell

Legacy Member
nestorius zei:
Toch wel raar dat ze dit in de meeste landen zeggen maar er toch alle 9 lives experten het beter weten.

Beste leerling van de klas duitsland.
https://www.br.de/nachrichten/deuts...a-kinder-sind-keine-infektionstreiber,SDaTbPq
Nederland: https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/kinderen

Frankrijk:
https://sante.journaldesfemmes.fr/f...contagion-ecole-depistage-1601980079.amphtml/


Het zal wel belgie zijn natuurlijk met hun debiele regels.

Verstuurd vanaf mijn SM-G715FN met Tapatalk

Heel dat "beste landen" gedoe mogen ze ook wel es afschaffen se imo.
Om de paar weken wisselt dat en er zijn veel te veel factoren om rekening mee te houden om dat zomaar te vergelijken.

Vile

Legacy Member
Kinderen mogen hier ook zonder problemen naar de school en de creche. Eens je bent besmet raden artsen aan om waakzaam te blijven. De kans dat kinderen dezelfde symptomen ontwikkelen als volwassenen is quasi nihil.

Nesjamag

Legacy Member
nestorius zei:
Toch wel raar dat ze dit in de meeste landen zeggen maar er toch alle 9 lives experten het beter weten.

Beste leerling van de klas duitsland.
https://www.br.de/nachrichten/deuts...a-kinder-sind-keine-infektionstreiber,SDaTbPq
Nederland: https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/kinderen

Frankrijk:
https://sante.journaldesfemmes.fr/f...contagion-ecole-depistage-1601980079.amphtml/


Het zal wel belgie zijn natuurlijk met hun debiele regels.

Verstuurd vanaf mijn SM-G715FN met Tapatalk

De Franse en Nl bron lijken over Covid-19 te gaan, niet over het virus zelf. De Duitse wel.
Al lijken alle bronnen ze wat door elkaar te gebruiken, wat het allemaal wat onduidelijk maakt.

We weten idd dat kinderen in veel mindere mate covid krijgen. Betekent niet dat ze het virus niet krijgen en kunnen doorgeven.
Betekent ook dat ze het virus kunnen hebben en doorgeven en dat volwassenen dan het virus en covid krijgen zonder dat ze weten waar ze het opgelopen hebben.

ilgonwe

Legacy Member
De lokale verschillen beginnen extreem te worden, maar sommige experts menen dat de lage cijfers elders maar een vertraging zijn en het traject later piekt. Dus provincies met lage cijfers mogen niet te vroeg juichen.
https://twitter.com/BartMesuere

Ekl3e1yX0AAbT76

EkCXGf2XcAIAqWU
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan