Vile zei:
Ben een fervent fietser. Liever live voetbal en F1 dan het doemdenken van de virologen op de tv.
DISCLAIMER: Vile het volgende is meer een maatschappij-kritische rant dan een persoonlijke aanval. Het is gewoon duidelijker als ik iets concreet kan benoemen. Vat dit dus niet op als een persoonlijke aanval ook al val je binnen hetgeen ik wil aankaarten, het is algemeen bedoeld!
Natuurlijk heeft iedereen dit liever, maar het is nu eenmaal een situatie waar we allemaal inzitten en waar we allemaal door moeten. En met de huidige evolutie verandert de situatie geregeld (wekelijks/dagelijks). Niet-geïnformeerde burgers zijn een groter probleem dan zij die de regels moedwillig niet naleven. De gebrekkige communicatie en overvloed van informatie is hier ook deels een probleem.
En tijdens het WK was het overal "Tous Ensemble!" maar nu we in een situatie zitten waar we letterlijk allemaal samen doormoeten, begint het egoïsme bij veel mensen toch boven te komen.
Vile zei:
Voetbal is big business. Van Ranst zou zich beter eens terugtrekken in z’n labo ipv op alles en iedereen commentaar te geven en ganse tijd op tv te komen.
Vile zei:
Akkoord, maar niet alles moet toch door Corona worden lamgelegd? De lonen die clubs moeten betalen aan hun spelers zijn ook niet min. Van Ranst komt gewoon veel te veel op tv.
Dit is hier een perfect voorbeeld van. De economische impact is al immens en gaat enkel nog groter worden. Hele sectoren gaan momenteel ten onder. Maar economische impact wordt voor veel mensen enkel maar gebruikt/aangekaart voor het kleine stukje dat invloed heeft op hun.
Want ja, 1x per week van in uwe luie zetel naar voetbal kunnen kijken is natuurlijk veel belangrijker dan de horeca-sector, cultuur-sector, event-sector die ten onder gaat. Of alle mensen die hun job verloren zijn (al dan niet tijdelijk met tijdelijke werkloosheid) of mensen die geen werk vinden omdat veel bedrijven momenteel hun aanwervingen gestopt hebben. Of natuurlijk de mensen die bijklusten in de sectoren die nog steeds lam liggen.
En veel mensen zoeken een zondebok, zoals jij hier Van Ranst aanvalt. De horeca-sector steekt het op de genomen maatregelen (bubbel, avondklok in Antwerpen, social distancing regels); maar denken zij nu echt dat dat het grootste probleem is? Zelfs met de bubbels van 15man, geen avondklok en social distancing maatregelen zaten veel cafés niet op hun nieuwe capactieit. Dit simpelweg omdat veel mensen de keuze maken om thuis te blijven en niet meer op café/restaurant gaan.
De cultuur & event-sector deels ook. Zij steken het ook op de maatregelen. Wat grotendeels klopt, want de rendabiliteit van dingen te organiseren met minder publiek is er soms niet. Maar veel organisaties cancellen ook events/optredens omdat ze te weinig publiek vinden/het risico niet willen nemen.
Het is simpel, de genomen maatregelen zijn er voor iedereen. Dit gaat een grotere impact hebben op sommigen maar deze zijn genomen met afwegingen voor iedereen. Wat momenteel primeert is de gezondheid. Want de economie zou ook crashen indien 5 of 10% van de bevolking bezwijkt aan corona...
En ja, de maatregelen zijn niet perfect. Wat ook logisch is gezien dit een ongeziene situatie is. Maar ik ben er van overtuigde dat de experten die deze maatregelen voorstellen meer kennis van zaken hebben en over meer informatie beschikken dan gelijk wie anders.
En nee, ik ben er soms ook niet mee akkoord dat de politici sommige regels/maatregelen verwerpen. Maar het is nu eenmaal zo. Het heeft weinig nut om er tegen in te gaan. Want of je nu akkoord bent of niet met de maatregelen, als je er tegenin gaat, ga je ze enkel laten aanslepen. Want de maatregelen zijn enkel effectief als bijna iedereen er zich aan houdt!