Archief - Brandstofprijzen!

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Gunske

Legacy Member
Vroeger was het zo, dat als de officiële dieselprijs steeg, de regering deze bufferde door de accijns-compenserende belasting in te voeren, zodat de diesel nooit boven de 1.000€ ging.

Sinds 2 weken heeft de regering besloten om deze max. dieselprijs op te heffen.

Nu is de vraag; waarom moeten we dan nog accijns-compenserende belasting betalen ?!

Wat zou er gebeuren moest ik enkel mijn wegentaks betalen zonder de accijns-belating ?

|) ][ |V| ][

Legacy Member
Dan zou je waarschijnlijk een aanmaning krijgen om het resterende bedrag + eventueel een extra bedrag te betalen.

Emerxill

Legacy Member
Tis 1,100 eur/l dacht ik (ma da's een detail :) ) en de regering heeft niks beslist, maar dat is het em juist.
De regering moet juist beslissen om de accijnzen te verlagen zodat de prijs niet hoger kan zijn dan 1,100eur. Maar omdat de regering geen beslissingen meer maakt zitten de dieselrijders met een dure diesel.

Hoe dan ook, zomaar niet betalen pakt niet want dan gaat ge idd wrsch een aanmaning krijgen.
Wat ge volgens mij wel kunt doen is een bezwaarschrift indienen. Maar 9/10 zeggen die ambtenaartjes dat ge toch moet betalen, meestal met een houding van "klaag ons maar aan, ge zijt toch meer geld kwijt als ge er een zaak van maakt :evil: "

Gunske

Legacy Member
Weeral geneukt door die idioten!
Accijns-compenserende belasting betalen voor diesel op 1€ te houden en dan 1.1€ moeten betalen. Waar zit de logica ? (bwa, ier in dit apenland is niets logisch :D)

virtualdude

Legacy Member
waar je het over hebt is het kliksysteem.

Huidig kliksysteem zorgt ervoor dat prijzen zolang mogelijk stabiel blijven. Wanneer prijs daalt stijgt het bedrag in de klik, wanneer prijs daalt dan daalt de prijs in de klik.
Wanneer de klik volledig vol, of volledig leeg zijn krijg je de repercusies van de markt.

Nu de bedoeling is om extra ingreep door te voeren vanaf 1.10€/liter diesel. Maar voor zoiets moet men een regeling treffen en dat is nu niet mogelijk.

Gunske

Legacy Member
Ah, dus kan het bvb (fictief) dat we binnenkort, evenveel voor diesel als voor benzine moeten betalen en toch die xtra accijns-compenserende belasting moeten betalen en benzine-rijders niet ?

virtualdude

Legacy Member
Gunske zei:
Ah, dus kan het bvb (fictief) dat we binnenkort, evenveel voor diesel als voor benzine moeten betalen en toch die xtra accijns-compenserende belasting moeten betalen en benzine-rijders niet ?

de prijs van benzine zal ook stijgen hoor.
Dit kliksysteem zorgt er hoegenaamd niet voor dat de dieselprijs op 1.10 € blijft staan é.
Het is een extra vertragingsbuffer.

Daedie

Legacy Member
brandstofprijzen zijn toch niet echt meer normaal. Twordt dringend tijd voor alternatieve bronnen van energie.

russian

Legacy Member
HC_Daedalus zei:
brandstofprijzen zijn toch niet echt meer normaal. Twordt dringend tijd voor alternatieve bronnen van energie.

Je mag nochtans niet klagen. Indien de dollar rond één euro zou noteren, stond de brandstof tientallen procent duurder. De euro noteert 1,41 dollar (reeds een top geplaatst van meer dan 1,43 euro). Dat houdt de inflatie in Europa min of meer in de hand (hoewel het doel van twee procent in Duitsland overschreven wordt).

Je kan stellen dat het hier enorm veel erger kon zijn. Ook gaat de dollar naar de honder dollar per vat volgend jaar.

Een afname van de economische groei in de States kan de vraag naar olie en dus de olieprijs niet drukken door opkomende markten zoals China en Azië. Gelukkig zal de dollar ook niet onmiddellijk aansterken gezien er een nieuwe renteverlaging in de States in het vooruitzicht ligt.

We zien de 60 dollar per vat van nog niet gek lang geleden met bijna zekerheid nooit meer terug. Die tijden liggen voor goed achter ons.

Gentille

Legacy Member
De huidige situatie Irak-Turkije helpt niet veel + de dreiging met Iran.

Cycloon

Legacy Member
HC_Daedalus zei:
brandstofprijzen zijn toch niet echt meer normaal. Twordt dringend tijd voor alternatieve bronnen van energie.

Die zijn ook allemaal duurder. Brandstof in de vorm van olie was vroeger gewoon veel te goedkoop. We waren er nog over bezig gisteren. Een fles cola van een liter kost evenveel als een liter diesel en we staan nog te klagen. Terwijl er in 1 liter diesel veel meer werk kruipt tov die 1 liter cola :wtf:

We zijn veel te lang verwend met die lage energieprijzen. Laten we allemaal maar eens beginnen denken aan isoleren en energiebesparende zaken doen zoals onnodige zaken uit te laten staan. Waarom is het bv nodig om met nen zware jeep op de gewone baantjes te rijden enzovoort?

Natuurlijk gaat iedereen me hier afschieten. Enkele zullen wakker schieten na verloop van tijd en anderen zullen blijven ontkennen dat de huidige energieprijzen eigelijk nog niet zo slecht zijn.

russian

Legacy Member
gentille zei:
De huidige situatie Irak-Turkije helpt niet veel + de dreiging met Iran.

Ja, dat is de psychologische trigger. Er liggen daar echter geen veelvuldig gebruikte leidingen die onmiddellijk gevaar lopen. Dus psychologisch van aard dit.

Wel staat de winter voor de deur. Nu de vrees voor recessie terug in de States opsteekt, is de prijs voor een vat ruwe olie vandaag wel van negentig dollar naar zesentachtig dollar gegaan.

Gunske

Legacy Member
@ Russian; nog niet zo lang geleden betaalden ze in de USA ?1.2?$/ GALLON
Hoe komt het dan dat bij ons nen liter 1.1 kost? Haya, de schatkist heeft WEERAL een tekort van xxx'n miljoenen euro's...

ChfZ | Hanky

Legacy Member
Gunske zei:
Vroeger was het zo, dat als de officiële dieselprijs steeg, de regering deze bufferde door de accijns-compenserende belasting in te voeren, zodat de diesel nooit boven de 1.000€ ging.

Sinds 2 weken heeft de regering besloten om deze max. dieselprijs op te heffen.

Nu is de vraag; waarom moeten we dan nog accijns-compenserende belasting betalen ?!

Wat zou er gebeuren moest ik enkel mijn wegentaks betalen zonder de accijns-belating ?

Zij content me uw 1€/Liter..

Naft sta bijna op 1.5€/Liter...

russian

Legacy Member
Gunske zei:
@ Russian; nog niet zo lang geleden betaalden ze in de USA ?1.2?$/ GALLON
Hoe komt het dan dat bij ons nen liter 1.1 kost? Haya, de schatkist heeft WEERAL een tekort van xxx'n miljoenen euro's...

Klopt maar de kwaliteit van hun brandstof ligt daar ook wel veel lager dan hier. Maar idd., heffingen in Europa...

S.conceiçao7

Legacy Member
ik wacht bewust 2 jaar met een auto t ekopen.

het geld dat ik in die 2 jaar extra aan de kant zet, gebruik ik om een LPG tank te kopen.

moeten jullie ook maar doen, dan zou je nie zo klagen over de brandstofprijzen.

ChfZ | Hanky

Legacy Member
Leprechaun3 zei:
ik wacht bewust 2 jaar met een auto t ekopen.

het geld dat ik in die 2 jaar extra aan de kant zet, gebruik ik om een LPG tank te kopen.

moeten jullie ook maar doen, dan zou je nie zo klagen over de brandstofprijzen.

Aah ja, want nen auto voor Antwerpen-Brussel voor't werk is toch maar overbodig.

Denk is na...

S.conceiçao7

Legacy Member
ChfZ | Hanky zei:
Aah ja, want nen auto voor Antwerpen-Brussel voor't werk is toch maar overbodig.

Denk is na...

carpoolen en openbaar vervoer anyone?

ik ga zelf ook al 3 jaar gaan werken, en heb heel onregelmatige uren.
en tis 15 kilomer, ma ik geraak er ook wel hoor....

ChfZ | Hanky

Legacy Member
Jah, ff anderhalf uur onderweg zijn me't openbaarvervoer tss nen hoop vreemdelingen, nen hoop pubers me te harde muziek/teveel lawaai en een bus die constant alles toegooit voor nen voetganger..

En trein is al ni veel beter me mass vertragingen -> Andere verbindingen weg..

Carpoolen.. Van Antwerpen naar Merksem? Moet al toevallig zijn dater nog éné in u buurt woont...

whacker

Legacy Member
Carpoolen/openbaar vervoer gaat echt niet in alle gevallen. Mijn vriendin zou met het openbaar vervoer 2u onderweg zijn (geloof me, we hebben alles geprobeerd). Met de auto 15 minuten zonder file en 20-25 minuten met file.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan