Archief - Bouwsparen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

blacky

Legacy Member
Waarom bij een bank gaan? Genoeg andere oplossingen. Banken houden immo veel te veel af.

Finster

Legacy Member
hier alles is gelezen en toch nog reactie op deathwish zijn uitleg van alles.

Het is op het moment zeker niet slecht om vroeg met een Hip te beginnen om dan op het moment dat je gaat bouwen deze te laten omzetten in een schuldsaldo. Toch moet ik hier wel wat bedenken bijmaken:

1) De schuldsaldo die je betaald via de omzetting van een hip zijn voor zover ik al gezien heb bij alle maatschappijen een pak duurder als een klassieke schuldsaldo. In veel gevallen heb ik gemerkt dat je ondanks het belastingsvoordeel dat je vele jaren nog hebt door het inbrengen van de ssv via het lange termijnsparen je toch nadeel hebt door de veel duurdere prijs die je voor je ssv hebt moeten betalen.

2) klassieke ssv kan in veel gevallen dan best met een koopsom betaald worden waardoor je het eerste jaar dit dan in je pot van 2600 euro kan steken. Dit is voordelig als je het eerste jaar van je lening zo goed als geen kapitaal of intresten hebt betaald, of om achteraf met terugwerkende kracht voor 01/06 de koopsom nog fiscaal af te trekken voor het vorige inkomstenjaar.

3) de oprengst van 8% voor het pensioensparen moet ik toch ook een aanmerking bij maken. Pensioensparen dat je bij de bank doet kan niet omgezet worden in een ssv, enkel het pensioensparen dat je bij verzekeringmaatschappij doet. Het is wel net het pensioensparen bij de bank dat de grote opbrengsten geeft. Bij de bank zal dat gemiddeld 10% tot 12% zijn bij het pensioensparen via verzekeringen 4% tot 6%. Een extra opbrengst van 5% per jaar op je geld is toch ook iets om mee rekening te houden en je kan het pensioensparen bij de bank natuurlijk evengoed fiscaal aftrekken.

4) de kosten voor pensioensparen via de verzekering liggen meestal idd rond 10% per storting terwijl dit bij de stortingen bij bank rond 7% schommelt.


Conclusie: aan pensioenparen doen om dat dan om te zetten in een ssv kan voor sommige mensen voordeliger zijn, voor voor heel veel mensen ook pak duurder uitkomen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan