Archief - Bouwsparen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

X-Bifi

Legacy Member
Hallo,

Ik ben te weten gekomen van iemand dat er iets bestaad zoals bouwsparen. Maar na wat zoeken op google, heb ik daar niet veel van gevonden. Zeer weinig informatie is daarover te vinden.
Maar graag had ik meer info daarover gehad. Het bouwsparen. Wat is dat? Welke banken enzo enzo? De hele inhoud ervan.

Mensen met ervaring met bouwsparen. Laar gerust iets achter.

Greetz

no_way2go

Legacy Member
Ga mischien is naar een bank en vraag het daar? Ik denk dat ik er onlangs nog een poster van heb zien hangen bij een centea-kantoor.

virtualdude

Legacy Member
X-Bifi zei:

Bouwsparen is eigenlijk een verdoken individuele levensverzekering.
Tijdens een bepaalde periode voor aankoop van een huis kan je geld aan de kans leggen. Dit geld wordt geassocieerd met uw levensverzekering. Dit kan je in mindering brengen bij je belastingen.

Bij aankoop van je huis wordt dit pot deels aangewend voor de aankoop. Let op: Dit zal enkel gebruikt worden voor uw schuldsaldoverzekering.
Indien er meer geld beschikbaar is, in het potje dan wordt deze omgezet tot pensioensparen.

Vele banken doen dit.
Bij KBC is dit -> KBC-Life Home Plan

Deathwish

Legacy Member
[MNEU]Jon@si$;9259970 zei:
bij fortis noemt dit home-invest plan ;)

jups :d vandaag nog ne HIP verkocht aan ne jongere (werk zelf bij de fortis dus)

da's nu ni om reklame te maken, (doet het bij uw eige bank desnoods) maar elke jongere die ga werken EN thuis woont zou da infeite moete hebben... (fiscaal sparen)
't heeft niks dan voordelen

Æro

Legacy Member
Bouwsparen op zich bestaat niet dacht ik, althans niet bij Dexia. De correcte term hiervoor is "lange termijn sparen".

De bank staat je nl. toe een bepaald bedrag -gelimiteerd naargelang uw inkomen- te sparen. Je doet dit door maandelijkse of een éénmalige storting. Je krijgt hier een quasi verwaarloosbare interest bij maar verder kan je dit ook nog eens inbrengen in de belastingen (je krijgt een attest dat je bij je belastingformulier steekt). Het grote voordeel echter is dat je dit bedrag kan inbrengen in je schuld-saldo verzekering wanneer je overgaat tot de aankoop van een eigendom. Nuja, schuld-saldo is als ik me niet vergis variable, zo kan je 100 of 50% kiezen, misschien zelfs 0%
Veel mensen onderschatten dit bedrag. Deze extra vorm van sparen kan dan heel welkom zijn. Bevraag je eens in je bank zou ik zo zeggen (of bij Deathwish blijkbaar :))

Owja, wel even vermelden dat hier kosten aan verbonden zijn, althans dat is wat Dexia beweert. 10% van wat wij hier sparen, 150€ dus, gaat er van het totale bedrag af. Best wel veel. Indien iemand hier andere ervaringen mee heeft, laat iets waten aub. want mijn vriendin en ik voelen ons hierdoor wel bestolen.

Emerxill

Legacy Member
Deathwish zei:
jups :d vandaag nog ne HIP verkocht aan ne jongere (werk zelf bij de fortis dus)

da's nu ni om reklame te maken, (doet het bij uw eige bank desnoods) maar elke jongere die ga werken EN thuis woont zou da infeite moete hebben... (fiscaal sparen)
't heeft niks dan voordelen
Voordelen zoals welke?

Emerxill

Legacy Member
Æro zei:
Owja, wel even vermelden dat hier kosten aan verbonden zijn, althans dat is wat Dexia beweert. 10% van wat wij hier sparen, 150€ dus, gaat er van het totale bedrag af. Best wel veel. Indien iemand hier andere ervaringen mee heeft, laat iets waten aub. want mijn vriendin en ik voelen ons hierdoor wel bestolen.
10% kosten om te uw u geld te mogen geven aan hun? :wtf:
Ik hoop dat ge daarnaast serieuze opbrengsten hebt, want anders is dat een regelrechte rip-off.

Als ge bij een bank aan bouwsparen doet zijt ge zo goed als gebonden om een SSV bij hun te nemen. De grote banken zijn op dat veel te duur. Zelfs als ge via een tussenpersoon (via een kleinere kredietinstelling bijv.) een SSV van een grootbank pakt zijt ge goedkoper af dan als ge dat rechtstreeks bij hun koopt.

Als ge dat niet omzet naar een SSV wordt dat een doodgewone LT-spaarrek. Dan moet ge zien dat ze u genoeg intrest geven NAAST het fiscaal voordeel. Want op het einde van de rit moogt ge langs start om daarop belastingen te betalen. Als voor het einde van de rit wilt stoppen (lees: aan uw centen wilt komen om een of andere reden) moogt ge uw fiscaal voordeel integraal terugstorten.

Fiscaal sparen is voornamelijk voordelig als ge jaarlijks belastingen moet bijbetalen.
Wie 1x een lening aant terugbetalen is moet zich afvragen of hij/zij dat sparen nog wel fiscaal kan aftrekken, want de kans is groot dat de fiscale "potjes" al vol zitten.

Daarnaast lijken al deze spaarvormen mooi, zeker als ze met allerlei termen en bedragen rond uw oren kletsen. Maar besef dat er daarnaast nog genoeg veilige en lucratieve beleggingsmogelijkheden bestaan.

Æro

Legacy Member
Het is niet 10% van het totaalbedrag, het is 10% van het jaarlijkse bedrag. Toen we 1500€ gingen storten en we keken de rekening na stond er slechts 1350 bij, die 150 zijn de kosten eraan verbonden... zeggen ze.

Emerxill

Legacy Member
Hoeveel % krijgt ge op wat ge spaart bij hun? Want dat lijkt mij idd echt wel een rip. 10% :eek:

Pierlo

Legacy Member
Emerxill zei:
Fiscaal sparen is voornamelijk voordelig als ge jaarlijks belastingen moet bijbetalen.
Wie 1x een lening aant terugbetalen is moet zich afvragen of hij/zij dat sparen nog wel fiscaal kan aftrekken, want de kans is groot dat de fiscale "potjes" al vol zitten.

Daarnaast lijken al deze spaarvormen mooi, zeker als ze met allerlei termen en bedragen rond uw oren kletsen. Maar besef dat er daarnaast nog genoeg veilige en lucratieve beleggingsmogelijkheden bestaan.

Aangezien de leningen die nu moeten aangegaan worden zodanig groot zijn heeft u idd geen fiscaal voordeel meer en kan je je levensverzekering niet meer gebruiken voor u belastingsaangifte daar de kapitaal -en intrestaflossingen voldoende zijn om aan het maxium aftrekbaar bedrag te komen.
Het voordeel van die home invest en dergerlijke is dat je je schuldsaldoverzekering al gaat betalen voordat je een lening aangaat. Dus kan je in die voorgaande jaren dit wel in aftrek brengen in je belastingsaangifte.

Deathwish

Legacy Member
Emerxill zei:
Voordelen zoals welke?

1. 30-40% kunt ge aftrekken van uw belastingen (bv. ge spaart 100 euro dit jaar, dan breng je die 100 euro volgend jaar in en je trekt 30-40 euro terug)
Dus da is de staat die een stuk voor u spaart

Da lijkt mij al een groot voordeel

2. Ge krijgt er ne hogere rente voor ivm uw spaarrekening (wel intern bij Fortis)
normaal 2%, op een hip 2.5%

3. de HIP (again: bij Fortis) (dus het verzekeringsproduct dat kadert binnen het lange termijn sparen (artikel 145.5 als ik mij zelfs ni vergis)) wordt kosteloos (kan ni spreken voor ander banken) omgevormd naar een schuldsaldoverzekering bij het afsluiten van een Hypothecaire lening bij ons OF bij een andere bank (dus het bindt u zeker ni aan Fortis)

Lijken mij allemaal toch serieuze voordelen, of vergis ik mij ?

ik begrijp dat ge er sceptisch tegenover staat, maar ik zien hier echt geen nadelen aan...

de voordelen die ge hebt zijn een pak groter dan de kosten die er zijn (1,1 % taks op levensverzekeringen voor de staat <<< 30-40% terug van de staat...)

Deathwish

Legacy Member
Emerxill zei:
Als ge bij een bank aan bouwsparen doet zijt ge zo goed als gebonden om een SSV bij hun te nemen. De grote banken zijn op dat veel te duur. Zelfs als ge via een tussenpersoon (via een kleinere kredietinstelling bijv.) een SSV van een grootbank pakt zijt ge goedkoper af dan als ge dat rechtstreeks bij hun koopt.


Fiscaal sparen is voornamelijk voordelig als ge jaarlijks belastingen moet bijbetalen.

Wie 1x een lening aant terugbetalen is moet zich afvragen of hij/zij dat sparen nog wel fiscaal kan aftrekken, want de kans is groot dat de fiscale "potjes" al vol zitten.
ik denk dat ge u toch wel eens tegoei moet gaan bevragen, want ge zit er een paar keer serieus naast !

1. een Schuld Saldo Verzekering MAG los staan van een Hypotheek lening ! (wettelijk bepaald !)
Dus iedereen mag gaan shoppen voor zijn SSV en zijn HL waar die het goedkoopste zijn !

2. Fiscaal sparen is zeker niet alleen voordelig als ge belastingen moet betalen, WANT als ge belastingen zou terug trekken, dan trekt ge het gewoon EXTRA terug... uw fiscaal voordeel blijft dus hetzelfde, als ge nu moet bijbetalen of terugtrekken

3. Woningsparen binnen het Lange termijn sparen (Hip bij fortis bv) loopt maar tot aan het afsluiten van een HL, dan wordt dit omgevormd naar een SSV en houdt dus op met te bestaan binnen het luik van lange termijn sparen... dus ge kunt da ni meer verder inbrengen in uw belastingen...

ik hoop dat ik hiermee een aantal 'onduidelijkheden' uit de wereld geholpen heb

Deathwish

Legacy Member
Æro zei:
Owja, wel even vermelden dat hier kosten aan verbonden zijn, althans dat is wat Dexia beweert. 10% van wat wij hier sparen, 150€ dus, gaat er van het totale bedrag af. Best wel veel. Indien iemand hier andere ervaringen mee heeft, laat iets waten aub. want mijn vriendin en ik voelen ons hierdoor wel bestolen.

10% is wel heel veel...

ik weet dat er sowieso 1,1 % taks op levensverzekeringen naar de staat gaat...

Hoe uw bank de andere 8,9% verantwoordt weet ik nie, ma mss zijn er instapkosten ofzo aan verbonden ?

Emerxill

Legacy Member
Deathwish zei:
ik denk dat ge u toch wel eens tegoei moet gaan bevragen, want ge zit er een paar keer serieus naast !

Mij effe verduidelijken :)

Deathwish zei:
1. een Schuld Saldo Verzekering MAG los staan van een Hypotheek lening ! (wettelijk bepaald !)
Dus iedereen mag gaan shoppen voor zijn SSV en zijn HL waar die het goedkoopste zijn !
Dat weet ik, wettelijk gezien klopt dat. Maar...
(Laten we er vanuit gaan dat we die HIP laten omzetten naar SSV)
Door uw HIP zit ge zoiezo al vast met uw SSV bij Fortis. Ik denk niet dat ge uw HIP kunt laten omzetten naar een SSV van bijv. "Germinal", of vergis ik mij daarin? (mijne bankdirecteur heeft dat althans toch zo laten blijken) Dus als ge bij andere banken gaat babbelen hebt ge al een zwakkere onderhandelingspositie want ge zit met ne SSV van Fortis. Grootbanken zijn gekend voor hun dure SSV's.

Deathwish zei:
2. Fiscaal sparen is zeker niet alleen voordelig als ge belastingen moet betalen, WANT als ge belastingen zou terug trekken, dan trekt ge het gewoon EXTRA terug... uw fiscaal voordeel blijft dus hetzelfde, als ge nu moet bijbetalen of terugtrekken
Klopt, maar bij lange termijnsparen betaalt men bij het bereiken van de 60-jarige leeftijd wel 10% belastingen op het theoretisch kapitaal. Wilt ge aan uw geld kunnen voor uw 60e verjaardag (wel niet van toepassing op HIP doordat ge die wilt omzetten naar SSV) dokt ge 33% af!
Hoe zit dat dan bij die HIP?
Als ge dat laat omzetten naar een SSV is dat idd missch voordeliger want infeite is dat "middellange termijnsparen" waardoor ge die belastingen een beetje ontwijkt ivgm een kapitaal dat blijft groeien.

Deathwish zei:
3. Woningsparen binnen het Lange termijn sparen (Hip bij fortis bv) loopt maar tot aan het afsluiten van een HL, dan wordt dit omgevormd naar een SSV en houdt dus op met te bestaan binnen het luik van lange termijn sparen... dus ge kunt da ni meer verder inbrengen in uw belastingen...
Wat gebeurt er als men kiest deze niet of slechts deels om te zetten naar een SSV? Kan men dan door sparen? Zo ja veronderstel ik dat dit nog steeds aftrekbaar is, maar nutteloos wanneer met een lening heeft die men kan inbrengen.

HIP is zeker niet oninteressant. Maar om het een must-have te noemen voor iedereen die nog thuis woont vind ik om een of andere reden erover.

Soit, ik sta er idd vrij sceptisch tegenover. Ik heb effe overwogen om een HIP te nemen bij Fortis. Maar het feit dat ge daarmee al bijna aangeeft dat ge ook een lening bij hun aan gaat gaan heeft mij toch tegengehouden om dit te doen. (ook al is het wettelijk mogelijk uw SSV en HL bij verschillende banken te nemen).
Daarbij vind ik het nogal goedkoop dat al die banken het allemaal ewa vertroebelen door maar te dweepen met dat fiscaal voordeel waardoor ze de eigenlijke intresten lekker laag kunnen houden.
Dat fiscaal voordelig sparen (in de vorm van LT, Pensioensparen,...) ga ik zeker nog doen in de toekomst. Alleen ben ik van mening dat ik daar het best mee wacht tot ik een huis heb gekocht en een lening moet afbetalen. Op die manie kan ik ook zien of ik dat al dan niet nog effectief fiscaal kan inbrengen.

Deathwish

Legacy Member
Emerxill zei:
Mij effe verduidelijken :)


Dat weet ik, wettelijk gezien klopt dat. Maar...
(Laten we er vanuit gaan dat we die HIP laten omzetten naar SSV)
Door uw HIP zit ge zoiezo al vast met uw SSV bij Fortis. Ik denk niet dat ge uw HIP kunt laten omzetten naar een SSV van bijv. "Germinal", of vergis ik mij daarin? (mijne bankdirecteur heeft dat althans toch zo laten blijken) Dus als ge bij andere banken gaat babbelen hebt ge al een zwakkere onderhandelingspositie want ge zit met ne SSV van Fortis. Grootbanken zijn gekend voor hun dure SSV's.


Klopt, maar bij lange termijnsparen betaalt men bij het bereiken van de 60-jarige leeftijd wel 10% belastingen op het theoretisch kapitaal. Wilt ge aan uw geld kunnen voor uw 60e verjaardag (wel niet van toepassing op HIP doordat ge die wilt omzetten naar SSV) dokt ge 33% af!
Hoe zit dat dan bij die HIP?
Als ge dat laat omzetten naar een SSV is dat idd missch voordeliger want infeite is dat "middellange termijnsparen" waardoor ge die belastingen een beetje ontwijkt ivgm een kapitaal dat blijft groeien.


Wat gebeurt er als men kiest deze niet of slechts deels om te zetten naar een SSV? Kan men dan door sparen? Zo ja veronderstel ik dat dit nog steeds aftrekbaar is, maar nutteloos wanneer met een lening heeft die men kan inbrengen.

HIP is zeker niet oninteressant. Maar om het een must-have te noemen voor iedereen die nog thuis woont vind ik om een of andere reden erover.

Soit, ik sta er idd vrij sceptisch tegenover. Ik heb effe overwogen om een HIP te nemen bij Fortis. Maar het feit dat ge daarmee al bijna aangeeft dat ge ook een lening bij hun aan gaat gaan heeft mij toch tegengehouden om dit te doen. (ook al is het wettelijk mogelijk uw SSV en HL bij verschillende banken te nemen).
Daarbij vind ik het nogal goedkoop dat al die banken het allemaal ewa vertroebelen door maar te dweepen met dat fiscaal voordeel waardoor ze de eigenlijke intresten lekker laag kunnen houden.
Dat fiscaal voordelig sparen (in de vorm van LT, Pensioensparen,...) ga ik zeker nog doen in de toekomst. Alleen ben ik van mening dat ik daar het best mee wacht tot ik een huis heb gekocht en een lening moet afbetalen. Op die manie kan ik ook zien of ik dat al dan niet nog effectief fiscaal kan inbrengen.

Even uit beleefdheid antwoorden :p

1. Ge kunt idd misschien denken dat ge 'mindere' voorwaarden krijgt als ge op een ander uw SSV al gespaard hebt, maar niets is minder waar... als een klant zijn HL bij u heeft, dan is die voor lange tijd "gebonde" en wordt da een trouwe klant en daar zit het voordeel...
Het al dan niet nemen van een SSV zal naar mijn ervaring weinig tot geen invloed hebben op het uiteindelijk gegeven tarief ...

2.Qua prijs van de SSV kan ik mij wel ni uitspreken, aangezien ik de tarieven van andere banken niet ken... maar daar kan je wel gelijk in hebben

3. Als ge in een HIP spaart en ge gaat een HL aan, dan wordt die HIP omgezet in een SSV, zonder extra kosten, zonder dat ge de staat iets moet, want de taksen hebt ge al betaald en het blijft een levensverzekeringproduct.

3' Als ge het geluk hebt dat ge de lotto wint en ge hebt geen HL nodig, dan blijft de HIP gewoon staan als Lange termijn sparen. Da loopt dan idd tot uw 60ste. En ge houdt jaarlijks uw fiscaal voordeel.

3" Ge hebt teveel in uw HIP gespaard (wat zelden of niet voor komt, aangezien weinig jongeren zoveel in hun HIP sparen) en er wordt slechts een deel omgevormd tot SSV, dan blijft uw overblijvend stuk gewoon staan in de HIP, zonder dat er stortingen gebeuren in de jaren die volgen. Uw HL vult dan mooi uw fiscaal potje en uw HIP wordt uitgekeerd tss u 60e en 65e, gelijk da ge zelf wilt. Dus van zodra een stuk van je HIP wordt omgevormd naar een SSV, wordt het overblijvende deel LTS, zonder dat hier extra stortingen in gebeuren.

Ik begrijp zeer goed dat ge er sceptisch tegenover staat :D "de bank" heeft sowieso een slecht imago (afzetters enzo), maar als ge ervoor zorgt dat uw jaarlijkse stortingen niet te hoog zijn, afhankelijk van uw inkomen, dan gaat ge nooit meer sparen als wat uw SSV u zou kosten op't moment van een HL...

Als ge weet dat ge de eerste 10 jaar niet gaat lenen en wetende dat een SSV schommelt tss de 2.000 en 5.000 euro (afhankelijk van geslacht, leeftijd, geleend bedrag,...), dan is het verstandig om daar geen 1.000 euro per jaar in te sparen...
Langst de andere kant, als ge vanzin zijt binnen de 2 jaar te lenen, dan is het juist wel verstandig er zoveel mogelijk in te sparen (het is sowieso wettelijk beperkt tot 1950 euro/jaar)

Deathwish

Legacy Member
Anders moeten we er eens over discussieren met een goei frisse pint erbij ? :p

Emerxill

Legacy Member
Okey, eindelijk ene die de discussie kan en wil aangaan :D
Merci voor de info! Ge hebt mijn beeld al ewa bijgeschaafd in positieve zin.
Ik zou mijn eigen eens terug ewa harder moeten bezighouden met het financiële wereldje want tis een interessante materie.

Van die goei frisse pint lijkt mij geen slecht id... As long you don't try to sell me stuff :p

Emerxill

Legacy Member
Daarstraks las ik in een artikel in het nieuwsblad:
2 Pensioensparen

Sinds het pensioensparen 21&#61486;jaar geleden werd ingevoerd, heb je jaar na jaar het maximale bedrag gespaard en afgetrokken van je belastingen. Je partner deed hetzelfde. Gemiddeld heb je samen op die manier jaarlijks 1.100 euro opzijgezet en daarvan kreeg je een kleine twee jaar later telkens zowat 400&#61486;euro terug langs de belastingen.

Pensioenspaarfondsen boekten de jongste 21 jaar een gemiddeld jaarrendement van ruim 8&#61486;procent, zonder rekening te houden met het fiscale voordeel. Je gezamenlijke pensioenspaarpot zit weliswaar nog geblokkeerd tot je vijfenzestigste verjaardag, maar de actuele waarde ervan is ruim 135.000 euro. Niet te versmaden. Maar, pas op, er gaat uiteindelijk nog 10&#61486;procent naar de fiscus. Eigenlijk bevat dat potje dus ruim 120.000 euro.
Maw: ge trekt op die 21j 8400 eur terug van de belastingen maar die 10% belastingen op 135 000 is wel 13 500 eur dat ge terug moet betalen. Als ik goed kan tellen is dat een verlies van 6600eur.
Of zie ik het te simplistisch? :p

Deathwish

Legacy Member
gemiddeld jaarlijkse storting: 1100
aantal stortingen: 21
dus uw totale storting: 21.000 euro

waarde nu: 120.000 euro ...

ik heb het artikel ni gans gelezen, ma 'k denk da uw voordeel wel duidelijk is, ni ? :d
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan