Archief - Bliksem : Een dodelijke douche

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Avondland

Legacy Member
Gothrek zei:
lijkt een mooi scenario voor een film
een of andere nutty/psycho professor die mensen neerbliksemt onder de douche met zijn bliksemmaakmachine
Nu nog een leuke titel: "Enlightningment!"; "Shower of Death"; "Dr. Lightning and the killer showers"; ...

Suicide Monkey

Legacy Member
pastoorke zei:
Elk huis is toch een "kooi van Faraday".

Ik denk niet dat je echt weet wat een kooi van Faraday juist is :wtf: Die bestaat nog altijd uit elektrisch geleidend materiaal en zover ik weet is baksteen niet bepaald een geleider :p

R|Jonas

Legacy Member
De bliksem zal niet door uw dunne waterleiding gaan omdat die leiding een héééél groot contact heeft met de aarde. Zoals men weet wordt de weerstand berekent adhv resistiviteit * l / A, waarbij de resisiviteit van de grond relatief groot is maar de oppervlakte is ook héél erg groot.

Anyway, meten is weten. Zoek eens een lange koperen draad, steek deze in de grond behalve uitgang en ingang. Leg een (liefst grote) spanning op de ingang en check met een multimeter of er aan de uitgang nog een spanning is.

Bontus

Legacy Member
raar maar waar, als uw douche op het eerste verdiep is zijt ge veilig omdat ge door zeer weinig 'aarde' omringd zijt. Doucht ge op het benedenverdiep is het al veel gevaarlijker. (dicht bij de aardpotentiaal waar de bliksem naartoe gaat (of vandaan komt in sommige gevallen))
conclusie: bungalows zijn gevaarlijker :p
maar volgens mij is de kans heel klein dat de bliksem langs de douche de makkelijkste weg vindt.

Garmir

Legacy Member
den-kimi zei:
normaal gezien niet. aangezien u waterleidingen in de grond zitten en ge dus geaard zijt.


als ik mijn vinger in de grond steek, benik dan ook geaard :unsure:

R|Jonas

Legacy Member
Garmir zei:
als ik mijn vinger in de grond steek, benik dan ook geaard :unsure:
zucht,

hij bedoelt dat de buis rechtstreeks contact maakt met de grond en de elektriciteit niet de moeite gaat doen om via u naar de grond te gaan

Darth-Falcon

Legacy Member
R|Jonas zei:
zucht,

hij bedoelt dat de buis rechtstreeks contact maakt met de grond en de elektriciteit niet de moeite gaat doen om via u naar de grond te gaan

zucht zucht zucht

hij heeft gelijk ze

R|Jonas

Legacy Member
jah, da weet ik, mor ik bedoelde in referentie met de post van den-kimi....maar ik had in die post de 'ge' als 'ze' gelezen ?!?

GaMe®

Legacy Member
Ik heb deze thread niet volledig gelezen, maar de meeste doden bij blikseminslagen komen door contact met water.
Ook al wast ge uw handen doodgewoon aan de kraan, als de bliksem op de waterleiding in u buurt inslaat, zijt ge dood. Of hebt ge immens zware brandwonden.
De bliksem hoeft trouwens niet dichtbij in te slaan op de waterleiding. Ook al slaat hij 100m verder in, sta je onder de douche, dan heb je pech.
Ik zuig dit niet uit mijn duim, maar deze vraag werd beantwoord door proffessionele weerkundigen of proffesoren, weet niet meer wat het was, op bliksemvraagbaak.com, die site is precies offline atm.

edit;

had daar ook eens gevraagd of een waterbed veilig is bij een onweer. Blijkt dat dit ook dodelijk is. Zeker stekker uittrekken of ge zijt geroostert bij een blikseminslag!

edit 2 ; het gaat dus om de site www.bliksem.nl <- daar staan alle antwoorden omtrent bliksem op! Zit je nog steeds met vragen, kan je altijd een mailtje sturen, en je krijgt een antwoord terug!

holy war

Legacy Member
GaMe® zei:
Ik heb deze thread niet volledig gelezen, maar de meeste doden bij blikseminslagen komen door contact met water.
Ook al wast ge uw handen doodgewoon aan de kraan, als de bliksem op de waterleiding in u buurt inslaat, zijt ge dood. Of hebt ge immens zware brandwonden.
De bliksem hoeft trouwens niet dichtbij in te slaan op de waterleiding. Ook al slaat hij 100m verder in, sta je onder de douche, dan heb je pech.
Ik zuig dit niet uit mijn duim, maar deze vraag werd beantwoord door proffessionele weerkundigen of proffesoren, weet niet meer wat het was, op bliksemvraagbaak.com, die site is precies offline atm.

bron??

'k heb veel moeite dit te geloven.

Spliffsnatcher

Legacy Member
Leg is een fase op u waterleidingen in de buurt van een kraan, ge zult idd snel genoeg voelen welke weg de elektriciteit kiest.

Bliksem kan dus wel degelijk door het water van u douche kom. Kans is klein maar wel fysisch mogelijk

kRa

Legacy Member
kheb ook is een vraagske over den bliksem :d

- Als ge 200 meter van nen watertoren woont (met bliksemafleiders op) En vlak naast een spoorweg (dus net van die ijzeren palen naast u huis)
Is dan de kans op een bliksem inslag (veel) kleinder dan anders ?

GaMe®

Legacy Member
holy war zei:
bron??

'k heb veel moeite dit te geloven.
www.bliksem.nl

Vraag

Kan ik tijdens een onweersbui rustig douchen of in bad?

Antwoord

U kunt beter nog even wachten. Als de bliksem ergens in uw omgeving inslaat bestaat de kans dat er bliksemstroom via de waterleiding uw huis bereikt. Zit u op dat moment in bad of staat u onder de douche, dan komt u dus met deze stroom in aanraking. En dat is gevaarlijk.Wilt u tijdens onweer toch veilig baden of douchen, laat uw huis dan voorzien van zgn. inwendige bliksembeveiliging.

Deze vraag werd gesteld door Annemieke Kaspersen. Het antwoord werd gegeven door Joris Goossens.
---
Vraag

Wat is de veiligste plek in huis bij onweer?

Antwoord

Bij onweer in huis dient u uit de buurt te blijven van ramen en puien, elektrische apparaten die nog aangesloten zijn op het lichtnet of de centrale antenne, de waterleiding en de open haard. Is uw huis voorzien van bliksembeveiliging (zowel inwendig als uitwendig) dan bent u overal veilig.

Deze vraag werd gesteld door C. Charpentier. Het antwoord werd gegeven door Joris Goossens.

Starrk

Legacy Member
Worden waterleidingen niet 'behandeld' om zeker niet te geleiden? (door ze oa. in de grond te flikkeren :p)

(Vraag:


Wat moet ik doen als ik me op het sportveld bevindt en het begint te onweren?

Antwoord:


Rond een voetbalveld bevinden zich vaak lichtmasten en grote metalen hekken die geaard zijn, als bliksemafleider kunnen dienen en een beveiligd gebied hebben.
De kans om direct door de bliksem te worden getroffen is daarmee kleiner. Maar er is wel kans op indirecte inslag of verwondingen door gevaarlijke stapspanningen. De KNVB adviseert scheidsrechters dan ook om een wedstrijd af te blazen wanneer de tien-seconden regel wordt overtreden.
==>Overigens is er tijdens een voetbalwedstrijd in Zuid-Amerika ooit iets heel mysterieus voorgevallen. Door een blikseminslag in een lichtmast kwamen alle spelers van het ene team om het leven, ondanks dat de spelers van beide teams door elkaar liepen....)<==

:wtf:

GaMe®

Legacy Member
DekadeZ zei:
Worden waterleidingen niet 'behandeld' om zeker niet te geleiden? (door ze oa. in de grond te flikkeren :p)

(Vraag:


Wat moet ik doen als ik me op het sportveld bevindt en het begint te onweren?

Antwoord:


Rond een voetbalveld bevinden zich vaak lichtmasten en grote metalen hekken die geaard zijn, als bliksemafleider kunnen dienen en een beveiligd gebied hebben.
De kans om direct door de bliksem te worden getroffen is daarmee kleiner. Maar er is wel kans op indirecte inslag of verwondingen door gevaarlijke stapspanningen. De KNVB adviseert scheidsrechters dan ook om een wedstrijd af te blazen wanneer de tien-seconden regel wordt overtreden.
==>Overigens is er tijdens een voetbalwedstrijd in Zuid-Amerika ooit iets heel mysterieus voorgevallen. Door een blikseminslag in een lichtmast kwamen alle spelers van het ene team om het leven, ondanks dat de spelers van beide teams door elkaar liepen....)<==

:wtf:
Kwam door iets in hun kleding :unsure:

Ik heb trouwens een filmke waarin je kan zien dat de bliksem langs het veld inslaat, maar dat er toch een paar voetballers neervallen, en anderen weer niet.. :unsure:

http://www.6pack.tv/default.php?log=660&cont=viewLog&s=wmp200

Spliffsnatcher

Legacy Member
had niets met de stufs te maken, het had te maken met hun kledij, team A droeg kledij die beter het vocht opnam. Wat dus nefast was.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan