Archief - Bewust zijn

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

ng

Legacy Member
servi zei:
voor mij zijn dat gewoon chemische processen die zich afspelen in uw hersenen :)
Wat het "resultaat" (bijvoorbeeld keuze tussen een reply posten op een forum of geen reply posten) is van die chemische processen is gewoon afhankelijk van uw genetische informatie en uw omgeving (daarmee bedoel ik je omgeving op dit moment en je omgeving in het verleden ).

Dat ik iets plezant vind, ( bijvoorbeeld een uurtje gta spelen) is voor mij gewoon omdat mijn neuronen in de loop der jaren door mijn omgeving en genetische informatie, zo zijn ingesteld.

Dat het chemische reacties waren wist ik wel. De rest wist ik nog niet.

Maar als je twee personen in de exact zelfde situatie laat opgroeien gaan die toch verschillend reageren.
Waarom wordt de ene homo en de andere hetero?

EternalSilence

Legacy Member
UnD3RD0G zei:
Ooit las ik eens een zin/uitspraak/... die eigenlijk zowat het moto van onze samenleving. zo ging ze :

Do what you have to, to do what you want to

in deze zin zit zowat elke waarheid van het leven waarop wij nu leven.
=> om te willen, moet je moeten...


zeer wijze zin lijkt mij.

Huasheng

Legacy Member
servi zei:
ach kom iedereen gedraagt zich toch anders in andere situaties. Of zeg/handel/gedraag je je misschien hetzelfde tegenover je baas / leerkracht als tegen je vrienden/vriendin ?
Het woordgebruik verschilt, maar mijn persoonlijkheid niet. Cyclone zei dat hij meerdere persoonlijkheden heeft.

servi

Legacy Member
night ghost 128 zei:
Maar als je twee personen in de exact zelfde situatie laat opgroeien gaan die toch verschillend reageren.
Waarom wordt de ene homo en de andere hetero?

Heb je dit dan ooit al eens kunnen testen ? Zelfs tweelingen worden niet exact hetzelfde opgevoed + ga je voorbij aan het feit dat ze genetisch niet hetzelfde zijn.

In tegendeel, stel, dat je 2 heel eenvoudige toestelletjes maakt die een random getal genereren en ze zijn EXACT hetzelfde en krijgen exact dezelfde hoeveelheid stroom (niet echt noodzakelijk als je digitaal werkt), dan zullen beide toestelletjes hetzelfde getal genereren.

In principe is het zelfs mogelijk om met voldoende meetgegevens met een 3de toestel te voorspellen wat het volgende random getal zal zijn dat gegenereerd wordt door die 2 toestellen.

NapalmBenny.

Legacy Member
Democracy, wedden dat jij ook van persoonlijkheid wisselt als gij voor uw dopcentjes gaat :angry:

:p

GMotha

Legacy Member
Ik ken mezelf voldoende. Natuurlijk heb ik geen volledige kennis/controle over mijn lichaam, want dan zou ik op commando mijn hart op het ritme van "aux champs d'elysees" laten kloppen.
Maar voor de rest zit't goed genoeg.

Mocht ik alle meegegeven waarden van de maatschappij absoluut negeren, zou'k nog steeds dezelfde lamzak als nu zijn. + Ik doe me niet anders voor dan ik ben, waarom zou ik?

killgore

Legacy Member
servi zei:
Heb je dit dan ooit al eens kunnen testen ? Zelfs tweelingen worden niet exact hetzelfde opgevoed.

In tegendeel, stel, dat je 2 heel eenvoudige toestelletjes maakt die een random getal genereren en ze zijn EXACT hetzelfde en krijgen exact dezelfde hoeveelheid stroom (niet echt noodzakelijk als je digitaal werkt), dan zullen beide toestelletjes hetzelfde getal genereren.

In principe is het zelfs mogelijk om met voldoende meetgegevens met een 3de toestel te voorspellen wat het volgende random getal zal zijn dat gegenereerd wordt door die 2 toestellen.
sinds wanneer is het menselijk wezen/karakter/hersenen/... al volledig fysisch ontrafelt en meer nog: vastgelegd dat het deterministisch is?

servi

Legacy Member
onze hersenen reageren volgens fysische wetmatigheden (neuronen hebben voor omstandigheid X een bepaalde stabiele toestand), dus is het aannemelijk dat onze gedachtegang volgens bepaalde wetmatigheden werken.

Ik zou anders niet weten op welke manier dat mensen effectief keuzes maken. Omgeving (nu en vroeger) en genetica lijken me de enige variabelen.

Omgeving neem ik dus wel heel ruim, als er bijvoorbeeld 0,001% meer zuurstof in de lucht zit dan op een andere plaats beschouw ik ook dit als bepalend voor de omgeving.

Als omgeving en genetica niet de enige twee elementen zijn die bepalen welke keuze een mens zal maken, wat dan wel ? Een geest ? Dan hou ik het liever op fysische wetmatigheden.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan