Archief - Bewust zijn

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

democracy02

Legacy Member
In een westerse maatschappij leer je veel over de wereld rondom je, maar de wereld in ons daar wordt compleet niets over aangeleerd.

Dit heeft als gevolg da mensen beschikken over een lichaam en een geest, maar ze weten nie hoe dat ze het moeten besturen...

M.a.w. iedereen loopt in zijn eigen ongeluk.


Doe jezelf een plezier & leer je ZELF kennen. Hieronder vind je de handleiding die uitlegt hoe je bewust kan zijn.

Het kan je leren de baas te worden over uw geest.... in plaats van (onbewust) het slaafje te blijven voor de rest van je leven

Je persoonlijkheid is ontstaan uit de gedachte dat je iets ánders zou willen zijn dan je Zelf (zie andere columns) en het is dus alles behálve je Zelf. Het doel van je persoonlijkheid is, om zichzelf te handhaven. En daarmee is het automatisch zo klaar als een klontje dat je persoonlijkheid lang niet zo ‘voor’ jou' is als je van meet af aan hebt geloofd. Integendeel eigenlijk, hij is er domweg tégen.

Het verschil tussen je ZELF en je persoonlijkheid

Als je nu in één keer zou stoppen met alle persoonlijkheidsissues is er niet ‘niks’ (al vindt je persoonlijkheid het geen prettig vooruitzicht). Er is dan nog steeds een ervaring van een lichaam, omstandigheden en mentale capaciteit, alleen zet je die niet meer actief in om een persoonlijkheid te creëren en in stand te houden. Wat je dan ervaart, is je Zelf. Het feit alleen al dat dat mogelijk is, zou je aan je identificatie met je persóónlijkheid als 'jij' moeten laten twijfelen. Maar je persoonlijkheid keert het om: die stelt: ik laat mezelf vergeten wie ik werkelijk ben en daar ben ik vrij goed in, ‘dus’ ben ik een persoonlijkheid.

http://www.thebecompany.nl/praktijktips+info.htm

Quilombo

Legacy Member
ff offtopic :x maar dit doet me denken aan die psychologische zooi die fulcrum eens heeft verteld, over het nagaan van zijn eigen mentale limieten.

hij had daar ook een dossier van, wat hij precies gedaan had om die grenzen te vinden, wat de resultaten ervan waren, en hoe hij zou reageren in bepaalde situaties. hij beweerde dus dat hij zichzelf voor 99.9% kende (of was het nu 100 :p?). hij was ook bezig met dat te digitaliseren en dat ging nog een paar weken duren maar ik denk dat we ondertusse al een maand verder zijn.

fulcrum hoe zit het daarmee? ik ben echt razendbenieuwd naar dat dossier en ik heb je trouwens een week ofzo geleden een pm gestuurd hierover.

en nu terug ontopic ... :eek:

Arifiene

Legacy Member
het is te vroeg om hier over uit te breiden, maar laatek het zo stellen: ge kunt té ver gaan in zo'n dingen ook eh ;)
en dat 'iedereen loopt in zijn eigen ongeluk', ik denk niét dat dat voor iedereen geldt :)
(of is dit niet bedoald als universele theorie?)

Terrorist_Hell

Legacy Member
Goeie link, maar ik heb m'n deel wel gehad van dat soort teksten. Dit is eerder 'n leiddraad, net zoals vele andere leraars van spiritualiteit dit zouden vertellen.

De leerling moet in feite de leraar worden om te snappen wat er bedoeld wordt. En ik heb de indruk dat heel wat mensen zelfs nog niet eens leerling zijn...

UnD3RD0G

Legacy Member
De wereld zoals wij hem kennen is niet meer dan de UNIE van de 7 miljard persoonlijke werelden die hier rondlopen.
Al deze werelden zijn onderheven aan elkaar, en het is dus onmogenlijk om zelfstandig te functioneren, en zo je pure Zelf te vinden.
Je heb teveel nodig van andere Wereleden/andere Zelf'en , en dus het beste dat je nowadays kan doen, is de gulden middeweg vinden tussen wat je zou willen, en wat je zou moeten


Ooit las ik eens een zin/uitspraak/... die eigenlijk zowat het moto van onze samenleving. zo ging ze :

Do what you have to, to do what you want to

in deze zin zit zowat elke waarheid van het leven waarop wij nu leven.
=> om te willen, moet je moeten...

Genious

Legacy Member
Je persoonlijkheid is ontstaan uit de gedachte dat je iets ánders zou willen zijn dan je Zelf
Niet op mij van toepassing dus...
Weer wat leeswerk bespaard.
(ik zeg niet dat het een slechte link is he)

spray-bunny

Legacy Member
Of je kan een psychologieboek kopen ipv deze pseude-wetenschappelijke link te lezen.:)

Hmgrwngd

Legacy Member
spray-bunny zei:
Of je kan een psychologieboek kopen ipv deze pseude-wetenschappelijke link te lezen.:)

Laatste keer da ik in die knoerten van boeken gekeken heb, stond daar niks in over het gevoel 'bewustzijn' .

Wel een heel deel mechanismen en theoriëen.

ironhorn

Legacy Member
ik snap het niet, iets over jezelf vinden

wist ik maar wie ik was/ben/zal zijn en waar ik op zoek naar ben :(

servi

Legacy Member
Waarom zou ik mijn "Zelf" ( zelf is overigens met kleine letter*) willen kennen ?

Voor mij bestaat er niet zoiets als een geest.


* : jaja ik weet het, dit is mijn vijandige persoonlijkheid die spreekt.

killgore

Legacy Member
Iemand die eerlijk is tov zichzelf kent zijn eigen karakter maar al te goed imho.

Probleem is dat mensen niet echt houden van hun zelfbeeld en niet eerlijk zijn ^^.

servi

Legacy Member
killgore zei:
Iemand die eerlijk is tov zichzelf kent zijn eigen karakter maar al te goed imho.

Probleem is dat mensen niet echt houden van hun zelfbeeld en niet eerlijk zijn ^^.

bwoa, niet zozeer, ik weet van mijzelf dat ik nogal een "ambetant ventje" en niet erg vlot in omgang ben en ik ontken dat ook niet :p

Cyclone

Legacy Member
iedereen heeft toch meerdere "ikken" ?

bv : ik als ik bij mijn vriendin ben of ik die in het stad rondhang met vrienden (compleer verschillende persoonlijkheden bij mij)

bv: als iemand amebtant doet tegen mij als mijn vriendin erbij is zal ik niet onmiddelijk naar geweld grijpen maar in het stad daarintegen is het stoer doen for the win :p

servi

Legacy Member
niet echt, je gedraagt je gewoon anders. Je hebt maar 1 persoonlijkheid en hoe die reageert is afhankelijk van de omgeving waarin je je bevindt.

ng

Legacy Member
servi zei:
Waarom zou ik mijn "Zelf" ( zelf is overigens met kleine letter*) willen kennen ?

Voor mij bestaat er niet zoiets als een geest.


* : jaja ik weet het, dit is mijn vijandige persoonlijkheid die spreekt.

Uw geest moet ge eerder zien als de gevoelens die ge ervaart. Waarom ge van iets blij wordt en een ander totaal niet.
Waarom ge verliefd kunt worden op een persoon maar op een ander totaal niet.

Alé, das hoe ik da zie.

Huasheng

Legacy Member
Cyclone zei:
iedereen heeft toch meerdere "ikken" ?

bv : ik als ik bij mijn vriendin ben of ik die in het stad rondhang met vrienden (compleer verschillende persoonlijkheden bij mij)
Ik niet :p
Waarom je anders gaan voordoen bij je vriendin ten opzichte van bij je vrienden? Wat als je dan eens op stap gaat met je vriendin én je vrienden? Je twee "ikken" gaan dan in strijd zijn met elkaar? Of ga je nooit met beiden uit?
Toon gewoon je ware 'ik'. Lieg niet tegen jezelf en toon wie je écht bent. Waarom schuilen achter meerdere persoonlijkheden?

Cyclone

Legacy Member
Huasheng zei:
Ik niet :p
Waarom je anders gaan voordoen bij je vriendin ten opzichte van bij je vrienden? Wat als je dan eens op stap gaat met je vriendin én je vrienden? Je twee "ikken" gaan dan in strijd zijn met elkaar? Of ga je nooit met beiden uit?
Toon gewoon je ware 'ik'. Lieg niet tegen jezelf en toon wie je écht bent. Waarom schuilen achter meerdere persoonlijkheden?

als ik met bijden op stap ga is het een soort van mix :p (mijn kammeraden zullen dan soms is sloef zeggen & mijn vriendin zal zeggen dak mij kalm moet houden)

nu ik erover nadenk ik heb gewoon geen ware 'ik' :wtf:

servi

Legacy Member
night ghost 128 zei:
Uw geest moet ge eerder zien als de gevoelens die ge ervaart. Waarom ge van iets blij wordt en een ander totaal niet.
Waarom ge verliefd kunt worden op een persoon maar op een ander totaal niet.

Alé, das hoe ik da zie.

voor mij zijn dat gewoon chemische processen die zich afspelen in uw hersenen :)
Wat het "resultaat" (bijvoorbeeld keuze tussen een reply posten op een forum of geen reply posten) is van die chemische processen is gewoon afhankelijk van uw genetische informatie en uw omgeving (daarmee bedoel ik je omgeving op dit moment en je omgeving in het verleden ).

Dat ik iets plezant vind, ( bijvoorbeeld een uurtje gta spelen) is voor mij gewoon omdat mijn neuronen in de loop der jaren door mijn omgeving en genetische informatie, zo zijn ingesteld.

Ik niet
Waarom je anders gaan voordoen bij je vriendin ten opzichte van bij je vrienden?

ach kom iedereen gedraagt zich toch anders in andere situaties. Of zeg/handel/gedraag je je misschien hetzelfde tegenover je baas / leerkracht als tegen je vrienden/vriendin ?

Terrorist_Hell

Legacy Member
spray-bunny zei:
Of je kan een psychologieboek kopen ipv deze pseude-wetenschappelijke link te lezen.:)
Probleem is dat het vak pscychologie berust op theorïeën van de aardse realiteit, en niet op spiritualiteit, zoals die link dat aangeeft.

democracy02

Legacy Member
Cyclone zei:
nu ik erover nadenk ik heb gewoon geen ware 'ik' :wtf:
daarover gaat het dus. het is geschreven in correct nederlands en nogal uitgebreid (mss langdradig) daardoor dat je geest zijn bullshit-meter nogal vlug gaat activeren.

maar wat je zegt, daar gaat het om. zoals je ziet het is dus simpel. je moet er niets voor leren..

het is gewoon iets waar niemand eigelijk bewust van is. ze nemen alles dat de persoonlijkheid de zelf wijsmaakt als de ultieme waarheid.

zie het zo. als je bewust bent (of je "zelf" bent), en jij bent de hemel (lucht) dan zijn de wolken uw gedachtes/gevoelens/persoonlijkheid... maar ben je er van bewust dat je niet de wolken zelf bent.

als je onbewust bent, dan denk je da je slechts een wolkje bent.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan