Archief - Bernadette en andere mirakels

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

EternalSilence

Legacy Member
Tha_nOn zei:
(en tgrootste probleem met de kerk is dat ze niet strikt genoeg is voor diegnen die een harde hand nodig hebben, en niet los genoeg voor diegenen die inspraak willen hebben)

wijze woorden :p

SoliD zei:
En denkt ge dat er vroeger geen mensen waren die de commercie van zo'n dingen inzagen... Dus omdat er minder technologie was en minder onderwijs verschenen er nog wel dagdagelijks mirakels en hadden sommigen het voorrecht om de maagd maria te zien verschijnen. Raar dat zo'n dingen vandaag toch niet meer gebeuren ofwel wetenschappelijk worden weerlegd...

Wie zegt er dat vroeger in Lourdes geen ongelofelijke slimme handelaar zat, die inspeelde op de mensen hun noden. Die mensen zijn er nu en die waren er vroeger ook, alleen gebruiken ze nu niet meer het geloof als lokmiddel maar geld.

De Kerk is altijd al een grote commercie geweest, ze hebben nu zelfs nog gebouwen die menig wolkenkrabber doet verbleken. Want moet dat vroeger wel niet geweest zijn met die lemen huisjes....


kan natuurlijk waar zijn wat jij zegt, maar spijtig genoeg kun je het niet bewijzen, en is de kerk machtig genoeg om de eventuele leugen in leven te houden

SoliD

Legacy Member
Het is een hypothese als een ander, zelfs het bestaan van god staat niet vast, wat het ook een loutere hypothese maakt.

Ik ga niemand hun geloof afpakken, ik ga niet midden in een Kerk staan roepen "onnozelaars...!" De kerk heeft nog altijd een sentimentele waarde die ik zelfs niet schuw bij trouwen, doopsels of begrafenissen. Maar dat is bij meer dan een deel van onze cultuur, en niet zozeer de achterliggende gedachte van "Het Geloof"

Ik geloof liever in mijn hypothese, dat de mens zo slim was dat zij hun eigen geloof hebben uitgevonden en hiermee enkele mensen zich konden verrijken t.o.v. de gewone massa :)

tgc_9012

Legacy Member
Skoran zei:
Lourdes is een goudmijn voor de katholieke kerk, en zoals we allemaal weten is de kerk een dikke geldwolf.
grote ²

'Leef in eenvoud' zegt het katholiek geloof die gigantische kerken die miljarden euro's kosten heeft laten zetten, die de mensen aflaten liet betalen om in de hemel te mogen, die achter geld schooit in elke mis,...

Thales

Legacy Member
gohja, ik ben niet echt voor de kerk enzo. kerk is toch wat geldklopperij. aflaatpraktijk geweest enzo..
maar dat neemt niet weg dat ik wel wil geloven in een god en een leven na de dood en jezus.
want er is een verschil tussen geloof en een organisatie.

tgc_9012

Legacy Member
Thales zei:
gohja, ik ben niet echt voor de kerk enzo. kerk is toch wat geldklopperij. aflaatpraktijk geweest enzo..
maar dat neemt niet weg dat ik wel wil geloven in een god en een leven na de dood en jezus.
want er is een verschil tussen geloof en een organisatie.
Vanwaar uw overtuiging dat er leven is na de dood?

Thales

Legacy Member
overtuiging ... het is meer hoop. de wil om er in te geloven.
we zijn meer intelligenter dan andere dieren, tozu jammer zijn moest dat allemaal verloren gaan. ma anderzijds is dat evolutie. en ben je daar zogezegd nix mee in het leven na de dood.
tis een tweestrijd. wetenschap <-> geloof.
ik weet het niet, maar ik hoop het wel, herenigd worden met al je geliefden.


en moet er niets van alles een evenwicht zijn? leven voor de dood-> leven na de dood :p
nu zeg ik maar wat ^^

vloet

Legacy Member
Hier thuis zijn ze ook vrij katholiek. Maar ik heb me daar ook een beetje van afgezet. Je kan mssn wel geloven dat er 'iets meer is' maar ik kan er niet tegen dat daar regels tegenaan gesmeten worden door mensen die er onmogelijk iets van kunnen weten. Hoe kan je nu weten dat je (om maar een onnozel voorbeeld te geven) elke zondag naar de mis moet gaan om 'god te eren'.
Zo zijn er in elk geloof wel 'regels'. Er is hier op deze aardbol toch geen ENKELE sterveling die ook maar een IDEE kan hebben van hoe het er na onze dood uitziet en hoe we dit kunnen beïnvloeden. Voor het zelfste geld is er NIKS. Het is dan ook vrij erg dat mensen elkaar de keel over snijden gewoon omdat ze in iets anders geloven. ( dat zijn natuurlijk de rotte appels, maar het hoort er ook bij)
Daarom ben ik niet zo'n liefhebber van 'religies'. ZEKER niet als mensen er te ver in gaan. Bijvoorbeeld in Amerika in die groepen waar er altijd van die 'wonderbaarlijke genezingen' uitgevoerd worden. Die mensen worden uitgebuit tot en met.
Het positieve aan religies is dat mensen er inderdaad soms troost en ondersteuning in vinden. Daar heb ik dan ook niks op tegen. Ik zal iemand die gelovig is bvb niet proberen te overhalen enzo ^^.

ClayDavis

Legacy Member
beambeam zei:
Ik snap gewoon niet hoe mensen van den oude stempel zo kunnen voorgelogen worden. Ik geloof niet dat die mensen ooit een kans op zelfontplooiing van het menselijke brein hebben gehad. Vader en moeder landbouwer waren katholiek dus dochter ook...

Ik ben blij dat ik voor mijzelf kan uitmaken wat ik wil en wat ik niet wil.

Trouwens er bestaat ook zo'n heel verhaal achter Scherpenheuvel...

Ok risico op :offtopic: maar weet jij dat echt? Want al die zever van zelfontplooiing en "zelfstandigheid" en "vrijheid" is zéér relatief als je over nadenkt niet? Bijna alles wat jij denkt zal je gedeeltelijk aangeleerd zijn op school, of niet soms? Omdat je toegang hebt tot "informatie" ben je vrij?! Denk eens goed na......het is niet omdat wij op een andere manier opgevoed worden dat deze noodzakelijk beter is?

Don't get me wrong ik heb ook meer vertrouwen in de wetenschap dan in het creationisme (dat ik persoonlijk crap vind, maar waarom? omdat men mij dat zo geleerd heeft). Dril mij vanaf mijn 2 jaar dat het creationisme de hoogste waarheid is en ik zal dat ook aanvaarden....

Ik vind het dus een beetje grof dat je je oma uitmaakt voor "achterlijk". Je hebt misschien wel gelijk maar zij is nu eenmaal zo opgevoed en daar kan je niks aan doen. Als het creationisme binnekort overal op gelijke voet word gesteld met Darwin's evolutietheorie zal iedereen die ook als waar gaan beschouwen.

viewer

Legacy Member
Ik geloof toch ook niet in god/mirakels.

behalve als ge (zoals gentille) mirakels gelijkstelt aan statistisch onwaarschijnlijke dingen :p

Zolang er mij niemand een goede reden of gevolg van het bestaan van god geeft, gaat da ook zo blijven.

Maarja, laat iedereen maar doen zeker? De katholieke levensstijl is kennelijk een goeie, want hij bestaat nog altijd. Soort van darwinisme in levensstijlen: katholieke levensstijl heeft veel voordelen: veel kinderen (vroeger toch), geen vragen stellen, soort van angst voor god, ge houd u aan christelijke moraal en regeltjes ==> orde.

but that's just my point of view.

lttuvix

Legacy Member
SoliD zei:
zo'n verhalen zijn pure bullshit, dus God heeft hem even met een transportatietechnologie langst de kant gezet, moet nogal een raar zicht geweest zijn zo'n vliegende auto :ironic:
Het was waarschijnlijk een droom, en hij denkt wss dat het echt gebeurd is, zoals veel van die believers... Wie doet nu ook zijn ogen toe op het moment dat je op een collision course zit :s

Sorry, maar ik kan zo'n mensen echt niet af die geloven in zo'n overduidelijke bullshit. Gelukkig is in mijn familie niet iemand echt gelovig, en hebben ze een realistische kijk op het leven (inclu m'n grootouders)

ge snapt de punt niet, tis niet dat god zen auto heeft doen "vliegen" of whatever. Het is eerder het feit dat hij iets zag in een soort van schrik/adrenaline verhoging moment. Er is veel van de mens dat we niet weten. Mischien als we in een soort van trance geraken dat we dingen kunnen waarnemen dat we normaal niet kunnen doen (overleden familieleden zien bv) maar hoeverre dat goddelijk is laat ik aan u over...

Zo weet ik ooit eens dat ik als kind op de openbare weg aan het wandelen was. Plots draaide er een auto in en die kwam recht op me af. Ik bleef stokstijf staan en het volgende wat ik me herriner is dat ik op de stoep stond en de auto weg was. Mischien was dat een schrik moment voor mij dat ik in een soort trance geraakte en er dingen gedaan werden waar ik geen besef van heb

beambeam

Legacy Member
hitman47 zei:
Ok risico op :offtopic: maar weet jij dat echt? Want al die zever van zelfontplooiing en "zelfstandigheid" en "vrijheid" is zéér relatief als je over nadenkt niet? Bijna alles wat jij denkt zal je gedeeltelijk aangeleerd zijn op school, of niet soms? Omdat je toegang hebt tot "informatie" ben je vrij?! Denk eens goed na......het is niet omdat wij op een andere manier opgevoed worden dat deze noodzakelijk beter is?

Don't get me wrong ik heb ook meer vertrouwen in de wetenschap dan in het creationisme (dat ik persoonlijk crap vind, maar waarom? omdat men mij dat zo geleerd heeft). Dril mij vanaf mijn 2 jaar dat het creationisme de hoogste waarheid is en ik zal dat ook aanvaarden....

Ik vind het dus een beetje grof dat je je oma uitmaakt voor "achterlijk". Je hebt misschien wel gelijk maar zij is nu eenmaal zo opgevoed en daar kan je niks aan doen. Als het creationisme binnekort overal op gelijke voet word gesteld met Darwin's evolutietheorie zal iedereen die ook als waar gaan beschouwen.

Daar zit ook een waarheid in maar ik voel me ergens volwassen genoeg om al mijn kennis van mijzelf af te zetten. Klinkt heel raar maar ik kan me niet inbeelden dat ik zou moeten slikken wat je wordt opgeschoteld...
Ok er zijn wetten en plichten waar iedereen zich moet aan houden. Maar jij als mens zou vrij moeten zijn van alles!
Ik zou mijn eigen 100 % positief moeten voelen en ik merk dat ik tegenwoordig veel negatief ben door die examenstress en alles erond.

Trouwens zonder godsdiensten zouden er veel minder oorlogen zijn geweest.

Mijn grootmoeder achterlijk noemen is zo niet bedoeld en dat weet je wel, het is gewoon dat ik er niet bijkan dat er realistische aantoningen zijn voor het bewijs van Intelligent Design tegentegaan.

Neem de evolutie idd van Darwin. Struggle for live, natuurlijke selectie, survival of the fittest,... Creationisten vind ik persoonlijk bekrompen

BongZrGooD

Legacy Member
Mind's eye...
Iemand die overtuigd is dat hij/zij Maria, Jezus, God of Elvis gezien heeft, heeft die persoon ook gezien. Realiteit is relatief, aangezien iedereen zijn/haar interpretatie van realiteit heeft. Iemand die delusioneel is, en hallucineert kan niet overtuigd worden van het tegendeel. We gaan die persoon dan Haldol of een ander middel geven om die "hallucinaties" te onderdrukken. Mirakels kan je niet bewijzen aangezien ze door iemand waargenomen zijn, en massahysterie nooit ver weg is.
We zijn allemaal sceptischer geworden, wat ook een gevolg is van de media-attentie heden ten dage.

Het doet mij ergens ook huiveren als ik zie hoe er uit geloof massas geld wordt geklopt, maar wie zijn wij om die gelovigen te veroordelen. Als dit voor hen een houvast geeft, of in het goede van de wereld doet geloven, mij goed.
Maar dat een Duitse ex kortebroeker nu amnesty international wil boycotten vanwege het abortusstandpunt van die organisatie vind ik zo haaks staan op wat "christelijke waarden" wordt genoemd.

Geloof kan een goede zaak zijn, georganiseerd geloof, geïnstitutioneerd geloof is imo totaal verkeerd. Lourdes is een bedevaartsoord, mijn "schoonmoeder" gaat er elk jaar naartoe met de ziekenzorg. Zij vertelt me dat die mensen enorm genieten van deze trip, en het merendeel komt terug met opgeladen batterij... Dat op zich vind ik al een mirakeltje. Die mensen zijn daar niet voor de commerciële uitbuiting, waar ook ik van walg, maar gewoon om steun te vinden in iets wat deel uitmaakt van hun geloof/leven. Mooi toch?

Ik ben ook buitengegooid uit de Sacré Coeur kerk in Parijs omdat ik mijn walging uitdrukte. Een gigantische plafondschildering van Jezus die over de kerk waakt, en links en rechts allemaal standjes met memorabilia... Ik bedoel, heeft Jezus ooit niet zwaar kontgeschopt in een kerk omdat ze omgetoverd was tot markt????

Groetjes,
BongZ
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan