Archief - Bernadette en andere mirakels

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

beambeam

Legacy Member
Gegroet,

Ik weet niet juist waar ik deze thread moet plaatsen maar ga hem proberen hier te zetten.

Mijn grootmoeder is terug van Lourdes, een mens van 74 jaar (supervrouw trouwens, maar zo katholiek dat ik er ziek van word, niet dat ze een hele dag bidt ofzo of ze tegen seks is maar dat ze de dingen aanneemt) en wist mij het verhaal van het ontstaan van Lourdes te vertellen.

Het gaat over een zekere Bernadette die op 13 jarige leefdheid de maagd maria zag en dan kwam de maagd maria elke week op bezoek. Niemand geloofde haar en werd in den bak gesmeten. Ons Bernadetteke raakte een blinde aan den PLOF! diejen blinde kon weer zien. Op de plaats waar Bernadette de maagd had gezien kwam opeens water uit de grond.

Zijn er mensen die zo'n crap geloven? Ik zeg tegen ons moe duidelijk wat mijn standpunt is en ik zeg zo'n dingen kunnen niet. Zij beweert van wel bij hoog en laag.
Ik vind Lourdes zelf zo'n dikke geldklopperij. Ze kwam terug met een valies vol echte rommel / kitch. Zo'n klein medaillekes van 'zilver' (dat na een dag al brons ziet) kost nen halven euro. En die worden daar in het groot gekocht.
Dan nog geweid water van de bron van Bernadetteke ^^ voor nen euro in een klein fleske.

Nu heben ze da arm menske ook nog dvd's aangesmeerd...

Soit mijn vraag is: Geloven jullie in mirakels en verschijningen van goddelijke figuren? Ik overweeg zelf om mij van geloof te bekeren omdat ik mij niet wil laten verzieken door het systeem. Ik ben toch maar een meeloper want ik geloof voor geen bal, het enige waarin ik geloof is in mezelf en de mensen die ik liefheb.

lttuvix

Legacy Member
bwoa hoe ge het draait of keert alle godsdiensten hebben dezelfde kern. Dus kdenk da er wel ergens een kern van waarheid aanwezig is al dan niet overdreven. Al die verhalen van verschijningen enzo... kweet het echt niet.

Ik heb nooit gehoord van "ik heb maria gezien" of ik weet ook niet dat dat de afgelopen 1000 jaar is gebeurd... maar wat ik dan wel vreemd vindt is dat bv men godsdienst leraar aan het rijden was. Hij wou een wagen inhalen maar naast hem kwam net een camion. Iaw het was seconden voor een serieuse crash, hij sloot zijn ogen en zag zijn overleden vader. Nadien opende hij zijn ogen weer en stond hij veilig en wel aan de kant.

Ongeveer hetzelfde verhaal met een ex collega van mij. Zulke dingen hoor je wel vaker dus ik weet niet goed waar ik dit moet classeren, er is zoveel dat we nog niet weten en of dat het goddelijk is laat ik liefst nog achterwege. De hele commerciele boegt dat erbij hoort vind ik dan wel verkeerd. Maja dat is altijd al geweest.

Kvind het wel mooi mensen die echt geloven, als je met hun praten zie je zoveel overtuiging in hun ogen en waarom zou ik dat willen afpakken?

beambeam

Legacy Member
Idd ittivix; het doet me daarna altijd pijn als ik tegen mijn grootmoeder bij hoog en laag beweer dat het pure zever is. Zij zegt dan maar alle gij bent toch katholiek...
Ik snap gewoon niet hoe mensen van den oude stempel zo kunnen voorgelogen worden. Ik geloof niet dat die mensen ooit een kans op zelfontplooiing van het menselijke brein hebben gehad. Vader en moeder landbouwer waren katholiek dus dochter ook...

Ik ben blij dat ik voor mijzelf kan uitmaken wat ik wil en wat ik niet wil.

Trouwens er bestaat ook zo'n heel verhaal achter Scherpenheuvel...

Gentille

Legacy Member
Mirakels bestaan mijn inziens wel. Maar misschien niet in zo een godsdienstige vorm. Neem nu het vb van die man die onlangs na 17 jaar coma ontwaakt is. Hoe kan je het anders noemen dan een mirakel? Waarschijnlijk zal dit dan ook wel aan de godsdienst gelinkt worden, door het vele bidden van de omstaanders voor het ontwaken van die man enz.

Verschijningen van Maria? Er zijn verschillende verschijningen geweest door de geschiedenis en vele waarnemingen. Zijn ze waar? Wie zal het zeggen. Ik vind het wel interessant maar echt geloven doe ik het niet.

Boris Barowski

Legacy Member
kben niet echt een believer

maar wat kan je er op tegen hebben als het mensen troost of steun geeft?

Skoran

Legacy Member
Lourdes is een goudmijn voor de katholieke kerk, en zoals we allemaal weten is de kerk een dikke geldwolf.

Ik geloof er ook allemaal gene zak van (valt het op dat ik anti-kerk ben? :p)

Zelfde met dat spel (naam ff kwijt) waarin een echt bestaande kerk zit (is nu wel anglicaans, maar soit) de mensen van anglicaanse kerk klagen de gamemakers aan omdat het heiligschennis is, maar eisen wel een deel van de opbrengst :s. Waar slaat dat nu op ...

deathsythe

Legacy Member
mjah je moet er rekening mee houden dat oude mensen ook alles geloven wat er in de flair/libelle/story/dag allemaal staan. Zij vinden dat precies een zeer objectieve en betrouwbare bron :/
en je doet er het beste aan niet tegen te spreken ;), laat die mensen geloven wat ze willen, mensen kunnen hun toevlucht zoeken in hun 'godsdienst'. Als ik bij mijn meter ga, en ik hoor gewoon de neigste zever, dan knikkek ja en 'gun' ik ze dat. . .
je moet ook nog rekening houden, dat zij wellicht niet op dezelfde manier geschoold als jij zult zijn hé, wij groeien op me computers, ...

SoliD

Legacy Member
lttuvix zei:
Ik heb nooit gehoord van "ik heb maria gezien" of ik weet ook niet dat dat de afgelopen 1000 jaar is gebeurd... maar wat ik dan wel vreemd vindt is dat bv men godsdienst leraar aan het rijden was. Hij wou een wagen inhalen maar naast hem kwam net een camion. Iaw het was seconden voor een serieuse crash, hij sloot zijn ogen en zag zijn overleden vader. Nadien opende hij zijn ogen weer en stond hij veilig en wel aan de kant.

zo'n verhalen zijn pure bullshit, dus God heeft hem even met een transportatietechnologie langst de kant gezet, moet nogal een raar zicht geweest zijn zo'n vliegende auto :ironic:
Het was waarschijnlijk een droom, en hij denkt wss dat het echt gebeurd is, zoals veel van die believers... Wie doet nu ook zijn ogen toe op het moment dat je op een collision course zit :s

Sorry, maar ik kan zo'n mensen echt niet af die geloven in zo'n overduidelijke bullshit. Gelukkig is in mijn familie niet iemand echt gelovig, en hebben ze een realistische kijk op het leven (inclu m'n grootouders)

Skoran

Legacy Member
SoliD zei:
zo'n verhalen zijn pure bullshit, dus God heeft hem even met een transportatietechnologie langst de kant gezet, moet nogal een raar zicht geweest zijn zo'n vliegende auto :ironic:
Het was waarschijnlijk een droom, en hij denkt wss dat het echt gebeurd is, zoals veel van die believers... Wie doet nu ook zijn ogen toe op het moment dat je op een collision course zit :s

Sorry, maar ik kan zo'n mensen echt niet af die geloven in zo'n overduidelijke bullshit. Gelukkig is in mijn familie niet iemand echt gelovig, en hebben ze een realistische kijk op het leven (inclu m'n grootouders)

Idd, eens mens is tot veel meer in staat dan wij denken, hij zal in een natuurlijke reactie echt wel weggestuurd hebben
En natuurlijk tis een straf verhaal, dus hij zal het wel wat overdreven hebben.

@ lttuvix: Van mij mogen mensen geloven in wat ze willen, ik word hier door veel mensen raar bekeken omdat ik geloof in natuurkrachten, maar ik geloof daarin dus ik trek mij daar niks van aan.

Waar ik wil enorm tegen ben: Als gij zegt tegen iemand die heel gelovig is: "ja ik geloof in niks", dat die een halve toespraak beginnen geven. "Dat kan toch niet, er moet toch iets zijn", blabla ....
Ge gelooft voor mij part dat als ge op uw kop staat dat ge telepatisch zijt maar kom mij er niet van overtuigen want daar kan ik dus totaal niet tegen. Zo heb ik al een discussie gehad met mijn ma en oma die gewoon niet willen begrijpen dat ik in niks geloof.
Een geloof is voor mij persoonlijk, christendom, islam, boedisme, .... het zijn allemaal kuddebeesten. Ge moet uw eigen geloof hebben, en niet dat wat andere mensen u opleggen. Dat is nog een reden dat ik totaal tegen de kerk ben.

Tha_nOn

Legacy Member
er zal wel iets gebeurt zijn in die streek met een herderinneke, maar of ze nu de maagd maria gezien heeft of ze was schizofreen daar gaat het uiteindelijk niet om
goed mensen die alles zomaar geloven kunt gij best kortzichtig vinden, maar langs den andere kant geeft hun geloof hen ook veel om aan op te trekken

het is maar een manier om uw leven te leiden eh, til er zo zwaar niet aan en doe niet zo respectloos, de mensen van den oude stempel zullen vaak inderdaad da gewoon nog geloven, misschien omdat ze het ook écht geloven maar genoeg omdat ze het willen geloven

(en neen ik geloof niet dat ze echt opeens ne blinde geneest, net zoalsn ik al die verhaalks in de bijbel niet geloof, maar dat is juist wat het is, verhalen waar ge u aan kunt optrekken, als ge da als ongelovige nog niet ziet wat gaat gij dan gaan oordelen over de 'stomme' gelovige mensen \o/)

en over verhaal met auto, tuurlijk zal hij zélf er op een of andere manier ervoor gezorgd hebben dat hij veilig aan de kant stond, dat betekent niet dat het geen mirakel is

EternalSilence

Legacy Member
beambeam zei:
Gegroet,

Ik weet niet juist waar ik deze thread moet plaatsen maar ga hem proberen hier te zetten.

Mijn grootmoeder is terug van Lourdes, een mens van 74 jaar (supervrouw trouwens, maar zo katholiek dat ik er ziek van word, niet dat ze een hele dag bidt ofzo of ze tegen seks is maar dat ze de dingen aanneemt) en wist mij het verhaal van het ontstaan van Lourdes te vertellen.

Het gaat over een zekere Bernadette die op 13 jarige leefdheid de maagd maria zag en dan kwam de maagd maria elke week op bezoek. Niemand geloofde haar en werd in den bak gesmeten. Ons Bernadetteke raakte een blinde aan den PLOF! diejen blinde kon weer zien. Op de plaats waar Bernadette de maagd had gezien kwam opeens water uit de grond.

Zijn er mensen die zo'n crap geloven? Ik zeg tegen ons moe duidelijk wat mijn standpunt is en ik zeg zo'n dingen kunnen niet. Zij beweert van wel bij hoog en laag.
Ik vind Lourdes zelf zo'n dikke geldklopperij. Ze kwam terug met een valies vol echte rommel / kitch. Zo'n klein medaillekes van 'zilver' (dat na een dag al brons ziet) kost nen halven euro. En die worden daar in het groot gekocht.
Dan nog geweid water van de bron van Bernadetteke ^^ voor nen euro in een klein fleske.

Nu heben ze da arm menske ook nog dvd's aangesmeerd...

Soit mijn vraag is: Geloven jullie in mirakels en verschijningen van goddelijke figuren? Ik overweeg zelf om mij van geloof te bekeren omdat ik mij niet wil laten verzieken door het systeem. Ik ben toch maar een meeloper want ik geloof voor geen bal, het enige waarin ik geloof is in mezelf en de mensen die ik liefheb.

njah, natuurlijk dat dit nu 1 grote geldklopperij is, waar hele bedrijven achter zitten en een hele merchadising.
die zoveel mogen willen verkopen.

maar goed ... bedoel niemand kan bewijzen dat het NIET zo is.
niemand kan dit verhaal met effectieve feiten aantonen dat dit NIET zo is.
daarmee dat er toch wel iets van waarheid moet inzitten, niet dat ik in die bullshit geloof, maarja, er moet iets, weet niet wat, maar iets van het verhaal moet waar zijn.

en natuurlijk, die verhalen gaan van mond op mond, en zoals we allemaal weten is het op de einde van de rit een heel ander verhaal dan waarmee het begonnen is.

ik zou zeggen, laat die oudjes maar, ze hebben dan nog iets te doen op hun oude dag dan hele dagen doelloos in een zetelke te zitten en te mijmeren over de oude tijd.
doet niemand kwaad.

Tha_nOn

Legacy Member
integendeel:p dat ze bidden voor uw genezing of een kaarske laten branden voor uw examens:p dat vinden ze allemaal niet erg ze \o/

EternalSilence

Legacy Member
Tha_nOn zei:
integendeel:p dat ze bidden voor uw genezing of een kaarske laten branden voor uw examens:p dat vinden ze allemaal niet erg ze \o/

2nd that :p

soms geloof ik wel in mirakels bij examens, of wil ik erin geloven.
het kan nooit kwaad he :unsure:

ik geloof maar in god als ik hem nodig heb, geef dat eerlijk toe, de kerk is gewoon te geldgierig en te ouderwets geworden om aanhang te winnen bij de jongeren, moesten ze nu in de eerste plaats al eens afstappen van dat :: vrijen met condoom is niet christelijk-regel.
zou al veel schelen.

Ik heb een tante die toch al 50jaar NON is.
in brugge, is daar Hoofdnon (of hoe noemt dat) in een klooster (nogal een gekend daar, St. .......... -klooster, weet de naam niet). ik vind dat wel tof om eens op bezoek te gaan, en dan altijd zo een gebedje doen voor het eten, heeft wel iets vind ik.
gelovig of niet... ik denk gewoon dat vele mensen hopen op iets na het leven omdat ze het leven zelf nog niet genoeg vinden.
maar ik hoop voor hen dat velen beseffen dat dit evengoed een verzinsel kan zijn om in de middeleeuwen land en geld te krijgen van al die zondaars.

ik ga soms eens naart klooster om rust te vinden, ook al heb ik ADHD.
En door al die oude mensen om je heen voel je je nog zoveel keren jonger :D

Tha_nOn

Legacy Member
abdis:p

en de kerk hier is niet gelijk aan vaticaanstad en alles daarrond ze, denkt toch niet dat de kerken hier zo rijk zijn?
inderdaad die hangen vast aan elkaar en ze moeten zich schikken naar wat de paus en co wil, maar terzelfdertijd kunnen die ook veel meer nuanceren omdat zij maar een beperkte groep van mensen in hun kerk hebben (terwijl de paus goed moet doen voor christenen over de hele wereld, in alle culturen, probeer maar nekeer)
niet dat ik daarmee alles goedpraat natuurlijk ^^

anyway nen deftige pastoor zal u zelf wel zeggen van pak maar nen condoom (wat niet betekent doe maar losbandig:p)

(en tgrootste probleem met de kerk is dat ze niet strikt genoeg is voor diegnen die een harde hand nodig hebben, en niet los genoeg voor diegenen die inspraak willen hebben)

SoliD

Legacy Member
Doom Dragon zei:
njah, natuurlijk dat dit nu 1 grote geldklopperij is, waar hele bedrijven achter zitten en een hele merchadising.
die zoveel mogen willen verkopen.

maar goed ... bedoel niemand kan bewijzen dat het NIET zo is.
niemand kan dit verhaal met effectieve feiten aantonen dat dit NIET zo is.
daarmee dat er toch wel iets van waarheid moet inzitten, niet dat ik in die bullshit geloof, maarja, er moet iets, weet niet wat, maar iets van het verhaal moet waar zijn.

en natuurlijk, die verhalen gaan van mond op mond, en zoals we allemaal weten is het op de einde van de rit een heel ander verhaal dan waarmee het begonnen is.

ik zou zeggen, laat die oudjes maar, ze hebben dan nog iets te doen op hun oude dag dan hele dagen doelloos in een zetelke te zitten en te mijmeren over de oude tijd.
doet niemand kwaad.

En denkt ge dat er vroeger geen mensen waren die de commercie van zo'n dingen inzagen... Dus omdat er minder technologie was en minder onderwijs verschenen er nog wel dagdagelijks mirakels en hadden sommigen het voorrecht om de maagd maria te zien verschijnen. Raar dat zo'n dingen vandaag toch niet meer gebeuren ofwel wetenschappelijk worden weerlegd...

Wie zegt er dat vroeger in Lourdes geen ongelofelijke slimme handelaar zat, die inspeelde op de mensen hun noden. Die mensen zijn er nu en die waren er vroeger ook, alleen gebruiken ze nu niet meer het geloof als lokmiddel maar geld.

De Kerk is altijd al een grote commercie geweest, ze hebben nu zelfs nog gebouwen die menig wolkenkrabber doet verbleken. Want moet dat vroeger wel niet geweest zijn met die lemen huisjes....
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan