Archief - Berichtgeving in België

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

wxphe

Legacy Member
Ik wil nie ambetant doen wi, maar wij worden veel voorgelogen zunne. Enkele zaken die me nog altijd nie 100% duidelijk zijn:

-koersk
-spion met polonium
-invasie van amerika in irak
-Oosten met hun raketproeven
-...

En da allemaal om voor vrede te zorgen, natuurlijk ....

Quilombo

Legacy Member
lol

de media pikken er sowieso maar een paar willekeurige berichten uit hoor.
hoeveel oorlogen worden er op dit moment uitgevochten denk je? en over hoeveel krijg je berichtgeving? de berichten die er wél uitgepikt worden zijn hoe langer hoe absurder.

juist.

jodeman

Legacy Member
Waar kan je dan echt puur objectief correct nieuws halen of is dat onmogelijk?

onsmozes

Legacy Member
goh, in principe onmogelijk. maar er is naar mijn eigen zeer bescheiden mening wel een onderscheid te maken tussen "bewust" subjectief en "spontaan" subjectief. Bv Fox' programma's over het amerikaanse leger = bewust subjectief (check ook O'Reilly, dit is puur doordrukken van de eigen opinie) <---> onbewust of spontaan subjectief: eigenlijk alles; de vraagstelling, beeldmontage, keuze van onderwerp, keuze van invalshoek, van gesprekspersonen, ...

Volgens Hemingway kan je maar op 1 manier objectief zijn:

My aim is to put down on paper what I see and what I feel in the best and simplest way.

en daar zal het dan ook bij blijven denk ik :).

vloet

Legacy Member
wxphe zei:
Ik wil nie ambetant doen wi, maar wij worden veel voorgelogen zunne. Enkele zaken die me nog altijd nie 100% duidelijk zijn:

-koersk
-spion met polonium
-invasie van amerika in irak
-Oosten met hun raketproeven
-...

En da allemaal om voor vrede te zorgen, natuurlijk ....


De waarheid van de Koersk was bewust achtergehouden. Onderzoek had uitgewezen dat het een Amerikaanse duiboot was die op de Koersk een torpedo had afgevuurd ( door een samenloop van omstandigheden ).
Als dat toen uitgebruid in de media werd vermeld enzo zou een 2de koude oorlog of zelfs een 3de wereldoorlog geen onmogelijkheid zijn.

Het is wel waar dat berichtgevingen kunnen gemanipuleerd worden ( door bvb de CIA of andere organisaties ) En dat is zeker ook gebeurd tijdens Vietnam enzo. Maar dat gaan over algemene berichtgeving, daar kunnen ze in België weinig aandoen in feite ^^

( als het over berichtgevingen en media int algemeen gaat zouek de naam van de thread verandere )

spray-bunny

Legacy Member
jodeman zei:
Waar kan je dan echt puur objectief correct nieuws halen of is dat onmogelijk?
Volledig objectief kan nieuws nooit zijn. Wat volgens mij een goeie manier is om een redelijk correcte visie te verkrijgen is het combineren van een linkse binnenlandse en een rechtse buitenlandse krant (of omgekeerd). De waarheid ligt meestal ergens in het midden. Ook af en toe eens wat alternatieve onafhankelijke media zoals indymedia.be raadplegen.

Maar het belangrijkste is om kritisch te zijn.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan