Archief - Berichtgeving in België

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

jodeman

Legacy Member
Hallo,

Wat ik me afvroeg is of dat jullie een voorbeeld kunnen geven van iets dat niet in onze kranten of niet op onze tv is gekomen, maar dat toch wel een redelijk belangrijke gebeurtenis is. Zelf heb ik nog maar van twee zo een gevallen gehoord.
Een keer van een militair die op school kwam en die zei dat ze enorm logen in België over het sneuvelen van militairen, de getallen werden serieus gereduceerd in ons nieuws.
De tweede keer was nu half december. Dat Franse Mirage jets buurlanden van Darfour hebben aangevallen. Ik kan mij vergissen maar ik denk niet dat het in een krant verschenen is. Ik kan natuurlijk niet elk nieuws en elke krant lezen maar niemand aan wie ik het vroeg wist er iets van.
Hier het artikel.

Nu is mijn vraag, wat zijn de feiten over de berichtgeving in België en weten jullie over nog redelijk belangrijke items die het nieuws niet gepasseerd zijn.

GTM

Legacy Member
Wat bedoel je met liegen over het sneuvelen van militairen? Zover ik weet zijn er al een hele tijd geen Belgische militairen meer gestorven hoor.

Oppassen wat je gelooft zou ik zeggen.

_DM_

Legacy Member
Denk dat hij het heeft over gesneuvelde militairen bij andere legers (snel voorbeeldje: de US-soldaten in Irak).
En daar haalt de Belgische media ook haar informatie alleen maar van de bevoegde instanties vandaan hoor...

Dees

Legacy Member
ach, er gebeurt zoveel dat niet in de media komt, je zou er nog versteld van staan.

enZiiime

Legacy Member
Idd er gebeuren zoveel x ergere dingens, dan sommige bullshit dat erinstaat, maarja :)

SuperstarDragon

Legacy Member
Er is zoveel nieuws in de wereld waardoor de einderedacteur keuzes moet gaan maken. Gevoelige materies dat de eigen staat of een gealieerde staat kan beledigen wordt natuurlijk niet in het nieuws gezet.

Maar het Belgische nieuws is zeker betrouwbaar ten opzichte van andere landen en redelijk objectief. Je moet eens kijken naar een gemiddelde Amerikaanse nieuwszender wat daar allemaal gezegd wordt.

ClayDavis

Legacy Member
Frankrijk dat een land in Afrika bombardeerd

(ergens in the independent gelezen)

Najade

Legacy Member
Tja, je leest evengoed in Australische en Amerikaanse kranten dat wij in een burgeroorlog zitten (Vl vs. Wall), dus je moet uiteindelijk het meeste nieuws met een korrel zout nemen, ook het onze soms.
Keuzes maken is al moeilijk voor een hoofdredacteur, en beslissingen nemen over buitenlands nieuws is nog moeilijker: ken het hele conflict maar eens grondig.

Blanco

Legacy Member
Maar het Belgische nieuws is zeker betrouwbaar ten opzichte van andere landen en redelijk objectief.

Mja, dat wordt gezegd en als ge dat dikwijls genoeg zegt gaat iedereen het nog geloven ook.

JeanPerrier

Legacy Member
ik vind het wel grappig bij sommige kranten

eerste 15 paginas ofzo zijn binnen en buitenland waarbij 1 dode valt of er is iemand overvallen en dan op gans het einde ergens weggestopt tegen de rand staat er dat er weer 1000 mensen omgekomen zijn in dat land, een massamoord hier en daar, noem maar op

Blanco

Legacy Member
JeanPerrier zei:
ik vind het wel grappig bij sommige kranten

eerste 15 paginas ofzo zijn binnen en buitenland waarbij 1 dode valt of er is iemand overvallen en dan op gans het einde ergens weggestopt tegen de rand staat er dat er weer 1000 mensen omgekomen zijn in dat land, een massamoord hier en daar, noem maar op

Kende die quote van Stalin dan niet?

Atrox

Legacy Member
GTM zei:
Wat bedoel je met liegen over het sneuvelen van militairen? Zover ik weet zijn er al een hele tijd geen Belgische militairen meer gestorven hoor.

Oppassen wat je gelooft zou ik zeggen.

Mijn oom zei da ter ne tijd geleden een aantal zijn omgekomen bij een mislukte bomontmanteling. Hij werkt voor het leger.

Blanco

Legacy Member
Dat is toch in't nieuws geweest?
Heel recent zelf... misschien nu pas uitgelekt?

spray-bunny

Legacy Member
Achja, da's moeilijk te vermijden he.

In persbureaus is het dikwijls aan 1 persoon ( de 'gatekeeper' of 'gatewatcher' of zoiets genoemd) om uit te maken of een bepaald feit 'nieuws' is of niet. Maar die ene persoon bekijkt alles vanuit een Westers oogpunt, aangevuld met eigen normen en waarden.

Ook is het zo dat in Afrika bijna geen reporters aanwezig. Belangrijke gebeurtenissen vallen er dan ook niet op. Zo is die bekende Ethiopische hongersnood uit 1984 bij toeval ontdekt, omdat er per ongeluk een reporter passeerde die naar een buurland moest. Had die man er niet geweest, men wist er nog altijd niet van.

onsmozes

Legacy Member
onderzoeksjournalistiek loont niet meer en bijna alles wat je ziet op het nieuws hier over 't buitenland wordt klakkeloos overgenomen van persagentschappen en grotere zenders...

en objectief kan je nooit zijn. altijd kritisch blijven dus tegenover de pers.

Blackend

Legacy Member
Mja ..... qua berichtgeving, als we actua-TV en alle kleinere zenders buiten beschouwing laten, schieten VRT en VTM toch tekort imo.

VTM véél te veel sensatienieuws.. buurtbewoners gaan interviewen die zeggen dat ze ene knal hebben gehoord en opgestaan zijn ... ;)

VRT, wilt zich voordoen als hoogstaand maar gaan dezelfde weg uit als VTM de laatste tijd.

Maarja, das het eeuwige verhaal hé. Een krant met enkel tekst gaat niemand kopen, ne krant met op de voorpagina een immens grote kleurenfoto van een of ander autowrak of bomaanslag... dat spreekt aan hé.

² ondmozes

vloet

Legacy Member
ik denk dat net in België een geel goede berichtgeving is. Als je populaire kranten gaat kopen ga je zoiezo veel meer foto's, citaten, sensatie, regio-nieuws ( der is weer is nen auto van de baan geraakt in "zet-hier-naam-van boeregat" ) vb : Het Laatste Nieuws, Het nieuwsblad , maar ook Het VTM-nieuws is zo.
Als je zoiets zo veel mogelijk wil vermijden ben je beter af met De standaard of De morgen ( desnoods De tijd ^^ )

Het is waar dat alles vanuit een Westerse hoek wordt verslagen, maar er zijn toch kanalen op internet waarvan je completere berichten krijgt vanuit bijvoorbeeld Afrika (http://ipsnews.be/afrika.php bvb )

^^pathfinder^^

Legacy Member
GTM zei:
Wat bedoel je met liegen over het sneuvelen van militairen? Zover ik weet zijn er al een hele tijd geen Belgische militairen meer gestorven hoor.

Oppassen wat je gelooft zou ik zeggen.

In een oorlogssituatie dan mss, want tijdens de opleiding kan er ook vanalles gebeuren.

spray-bunny

Legacy Member
Imo ben je in België qua media nog het beste af met de tijd & kanaal Z. Dat gecombineerd met de grote internationale kranten.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan