DevFred
Legacy Member
Ik hoop dat de titel een beetje er in past.
Ik heb het over hoe Belgacom draadloze routers op thuis netwerken installeerd, zonder paswoord op de router zelf en zonder paswoord op het draadloos network.
Ik reed gisteren rond en met mijn Samsung SGH-I600 scande ik rond voor netwerken. Deze smartphone kan alleen draadloze netwerken op pikken die hun SSID broadcasten.
Tot mijn grote verbazing vondt ik wel in elke straat een router zonder paswoord. De meest voorkomende "Phillips WiFi". Dit zijn de routers die Belgacom installeerd.
Ik stond ook een keer te wachten aan een bus station en nieuwschierig scande ik voor netwerken. Toen vondt ik ook een Phillips WiFi router, geen paswoord op het draadloze netwerk, geen paswoord op de router.
For self amusement, logde ik in op de router via de smartphone en had ik er een paswoord opgezet.
Hoe breng je zo'n gevaar tot het licht bij het publiek? Belgacom neemt hun verantwoordlijkheid niet door de routers te beveiligigen (draadloos netwerk paswoord en router paswoord er op zetten).
Probeert Belgacom geld uit te sparen door elke installateur geen extra 5 minuten te laten nemen voor er twee paswoorden op te zetten?
Of gaan ze gewoon wachten tot iemand die zwaar exploiteerd of tot het dag licht brengt?
Ik heb het over hoe Belgacom draadloze routers op thuis netwerken installeerd, zonder paswoord op de router zelf en zonder paswoord op het draadloos network.
Ik reed gisteren rond en met mijn Samsung SGH-I600 scande ik rond voor netwerken. Deze smartphone kan alleen draadloze netwerken op pikken die hun SSID broadcasten.
Tot mijn grote verbazing vondt ik wel in elke straat een router zonder paswoord. De meest voorkomende "Phillips WiFi". Dit zijn de routers die Belgacom installeerd.
Ik stond ook een keer te wachten aan een bus station en nieuwschierig scande ik voor netwerken. Toen vondt ik ook een Phillips WiFi router, geen paswoord op het draadloze netwerk, geen paswoord op de router.
For self amusement, logde ik in op de router via de smartphone en had ik er een paswoord opgezet.
Hoe breng je zo'n gevaar tot het licht bij het publiek? Belgacom neemt hun verantwoordlijkheid niet door de routers te beveiligigen (draadloos netwerk paswoord en router paswoord er op zetten).
Probeert Belgacom geld uit te sparen door elke installateur geen extra 5 minuten te laten nemen voor er twee paswoorden op te zetten?
Of gaan ze gewoon wachten tot iemand die zwaar exploiteerd of tot het dag licht brengt?
WPA-encryptie, MAC-adresfiltering, paswoord om op de router te kunnen inloggen, eigen SSID dat bovendien niet wordt gebroadcast, DHCP uitgeschakeld, ander subnet, ... Ongetwijfeld nog steeds "kraakbaar", maar waarschijnlijk de moeite niet waard als je 2 meter verder met een onbeveiligd netwerk kan verbinden 


