Archief - Beginnen als zelfstandige ?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

>P>Barney

Legacy Member
Mijn vrouw en ik spelen vaag met de gedachte om zelfstandige thuisverpleegkundigen te worden. We hebben nu alle twee vast werk en zouden dus loopbaan onderbreking nemen.

Maar wat komt er allemaal bij kijken om zelfstandig te worden ?
Zijn er hier eventueel goeie sites omtrent ?

SuperstarDragon

Legacy Member
Ik zal alvast eerst naar belgium.be gaan om informatie te zoeken. Er is ook iets als een speciale fonds voor startende zelfstandigen waar je geld krijgt van de staat om een zaak op te starten.

maxdevis

Legacy Member
unizo.be

maar is het geen optie dat één van beiden eerste zelfstandige wordt en nadien de andere ook?

>P>Barney

Legacy Member
Dat zouden we idd ook kunnen doen.
Merci alvast voor de links.

metaphore

Legacy Member
Volgens mij moet ge als zelfstandige in België een diploma bedrijfsbeheer hebben.
dus ge zult wss eerst nog 1 of 2 jaar avondschool moeten volgen.

mobman

Legacy Member
kdacht als men tegenwoordig een aso of tso richting afwerkt in het middelbaar, dat je automatisch een diploma bedrijfsbeheer krijgt...

Nuja, ik heb dit in mijn eerste hoger gekregen (na 1 semester les al...)

grungywout

Legacy Member
metaphore zei:
Volgens mij moet ge als zelfstandige in België een diploma bedrijfsbeheer hebben.
dus ge zult wss eerst nog 1 of 2 jaar avondschool moeten volgen.

2 jaar avondschool voor een attestje bedrijfsbeheer is toch wel een beetje teveel van het goede. Als ge een beetje verstandig zijt hebt ge die stof op een weekje doorgenomen (het is blijkbaar maar een beetje basis qua boekhouden en dergelijke) en kunt ge gewoon meedoen met dat examen. Als ge een diploma hebt van de middelbare school van een richting waar bedrijfsbeheer bijzat zijt ge ook al vrijgesteld daarvan. Zelfde gaat op voor ieder diploma hoger onderwijs.

^MystiQ

Legacy Member
mobman zei:
kdacht als men tegenwoordig een aso of tso richting afwerkt in het middelbaar, dat je automatisch een diploma bedrijfsbeheer krijgt...

Nuja, ik heb dit in mijn eerste hoger gekregen (na 1 semester les al...)

Ik krijg volgend jaar nen semester bedrijfsbeheer en dan hebbek ook da diploma.

Ik zit beetje met het idee om leraar te worden ( part time ) en dan ook part time zelfstandige.

Maarja, tzijn allemaal speculaties naar de toekomst en kweet het nog allemaal nie zo goed :)

Gromme

Legacy Member
grungywout zei:
2 jaar avondschool voor een attestje bedrijfsbeheer is toch wel een beetje teveel van het goede. Als ge een beetje verstandig zijt hebt ge die stof op een weekje doorgenomen (het is blijkbaar maar een beetje basis qua boekhouden en dergelijke) en kunt ge gewoon meedoen met dat examen. Als ge een diploma hebt van de middelbare school van een richting waar bedrijfsbeheer bijzat zijt ge ook al vrijgesteld daarvan. Zelfde gaat op voor ieder diploma hoger onderwijs.


Idd, ik heb mijn 7ste bedrijfsbeheer afgewerkt en hiermee dus ook het nodige diploma behaald. Maar ik dacht ergens te gelezen hebben dat dat behaald diploma voor een bepaald jaar moet zijn (2000?) want dat het nu niet meer geld ofzoiets. Al hoop ik van niet natuurlijk.

Godzilla*Akira

Legacy Member
Het is (maar) basis kennis van bedrijfsbeheer, dus moet niet zo uitgebreid zijn. Dus 2j lijkt me toch ietsje overdreven.


Hoe ?
Voor het bewijs van de basiskennis van het bedrijfsbeheer en de beroepsbekwaamheid bestaan volgende mogelijkheden:

a. een daarvoor aanvaardbaar diploma voorleggen
Als u bijvoorbeeld in het secundair onderwijs een getuigschrift over de basiskennis van het bedrijfsbeheer hebt behaald, of als u een diploma van het hoger onderwijs bezit, bewijst u de basiskennis van het bedrijfsbeheer.
Beroepsbekwaamheid wordt meestal bewezen met een opleiding in het technisch of beroepssecundair onderwijs of het middenstandsonderwijs.

b. of de juiste praktijkervaring hebben
U bezit geen diploma maar u heeft gewerkt gedurende een aantal jaren. Als u dat kunt aantonen, bewijst u de vereiste kennis.

c. of een examen afleggen bij de Federale Overheidsdienst Economie, KMO, Middenstand en Energie (Inschrijvingsformulier basiskennis van bedrijfsbeheer met toelichting).
Als u niet (helemaal) voldoet aan a. of b. kunt u een examen afleggen. Als u slaagt, krijgt u een getuigschrift.

d. een derde persoon bewijst de ondernemersvaardigheden

Onder bepaalde voorwaarden kunt u een beroep doen op een derde persoon, die daadwerkelijk zal instaan voor het dagelijks bestuur (basiskennis van het bedrijfsbeheer) en/of de dagelijks technische leiding (beroepsbekwaamheid). Die derde persoon kan uw echtgenoot, partner, zelfstandige helper of arbeider of bediende zijn.
Een vennootschap hangt trouwens altijd af van een derde, natuurlijke, persoon om te voldoen aan de ondernemersvaardigheden. In de meeste gevallen is dat de zaakvoerder (bvba) of de afgevaardigde bestuurder (nv).



http://mineco.fgov.be/ministry/formalities/detail_formalities_nl.asp?idformalite=147

sexymofo

Legacy Member
Ik zit op de avondschool en had de optie om bedrijfsbeheer te doen. Das 3 maand 1 avond per week. Kost u 80 €. 20€ als ge da samen volgt met ne andere cursus.

televetforum

Legacy Member
Veel succes met als zelfstandige te beginnen als je nog niet zelfstandig naar een antwoord op je vraag kan zoeken :)

Massis

Legacy Member
mobman zei:
kdacht als men tegenwoordig een aso of tso richting afwerkt in het middelbaar, dat je automatisch een diploma bedrijfsbeheer krijgt...

Nuja, ik heb dit in mijn eerste hoger gekregen (na 1 semester les al...)

enkel zij die boekhouden / economie gehad hebben zenne...

heb mijn middelbaar diploma wetenschappen wiskunde, heel mijn middelbaar NOOIT economie/boekhouden gehad, en ik heb ook géén diploma bedrijfsbeheer...

Zorba

Legacy Member
punkrockdude zei:
enkel zij die boekhouden / economie gehad hebben zenne...

heb mijn middelbaar diploma wetenschappen wiskunde, heel mijn middelbaar NOOIT economie/boekhouden gehad, en ik heb ook géén diploma bedrijfsbeheer...

Inderdaad, ik doe informaticabeheer en ik krijg er wel een :)

Gromme

Legacy Member
televetforum zei:
Veel succes met als zelfstandige te beginnen als je nog niet zelfstandig naar een antwoord op je vraag kan zoeken :)

Iedereen gebruikt de wegen die hem/haar het meeste geschikt lijkt op dat moment. En als de persoon in kwestie een vraag heeft op een moment dat hij internet voor zijn neus heeft dan kan een forum (welk dan ook) één van die bronnen zijn waaruit hij/zij de informatie put. En dan natuurlijk ook andere sites zoals hierboven vermeld, unizo, vlaamse overheid,...

>P>Barney

Legacy Member
Dank u Gromme en iedereen die al nuttige informatie gegeven heeft.

Block

Legacy Member
Over de administratieve kant zou ik gewoon eens langs de werkwinkel stappen en daar raad vragen, dit zal allemaal wel meevallen.

Het enige wat een probleem kan zijn is dat jullie enkel verzorging hebben gestudeerd of zijn jullie echt A2 of A1 verpleging. Ik denk dat je anders geen wondverzorging e.d. mag doen... Dat het economisch rendabel is, moet mogelijk zijn. Er zijn er genoeg die het doen, met succes.

Je kan zelf je uren beter indelen dan bijv. bij het wit/geel kruis e.d. Je zit dan natuurlijk wel met kosten zoals auto das dan weer terug voor eigen rekening.

Het kan zeker, maar licht je vooraf goed in bij werk-instanties wat de voor en nadelen zijn. Je zal er zelf al wel veel kunnen opnoemen (pensioen, ziekte...) maar het blijft toch interessant om alles eens op een rijtje te kunnen zetten.

russian

Legacy Member
Een zelfstandige moet voornamelijk zelfstandig kunnen werken. En dan lijkt mij zo'n vraag niet echt een voorbeeld van zelfstandig werken. Niet onmiddellijk een on-topic antwoord, maar denk er toch even over na.

Fergison

Legacy Member
metaphore zei:
Volgens mij moet ge als zelfstandige in België een diploma bedrijfsbeheer hebben.
dus ge zult wss eerst nog 1 of 2 jaar avondschool moeten volgen.

Een maand maar

http://www.bedrijfsbeheer.com/bedrijfsbeheer_bedrijfsbeheer.htm

mobman zei:
kdacht als men tegenwoordig een aso of tso richting afwerkt in het middelbaar, dat je automatisch een diploma bedrijfsbeheer krijgt...

Nuja, ik heb dit in mijn eerste hoger gekregen (na 1 semester les al...)

Is dit bij alle richtingen zo? Of doe je misschien een economische richting?

metaphore

Legacy Member
Ok een maand :)
kdacht dat dat gewoon een jaar avondschool was, kheb ne maat die vanalles aant doen is in de avondschool en ik wist dat daar bedrijfsbeheer bij hoorde, en hij moest 2 jaar volgen dus vandaar :p

sorry voor foute info enzo
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan