De reden dat je in een game beter een hogere framerate hebt is gewoon het feit dat games snelle actie hebben. Stel je voor dat je maar een FPS van 2 zou hebben. Dan kan je character in het begin van de seconde links op je beeld staan, terwijl op de volgende frame (render) uw character al rechts staat omdat die zo snel aan het lopen was. En zoiets merkt uw oog natuurlijk wel! Dat is zoals kijken naar 2 foto's die na mekaar getrokken zijn maar waar duidelijk veel tijd tussen zit.
Vanaf ~20 frames merken uw ogen al heel weinig van het verschil maar uw hersenen kunnen nog altijd beelden gaan filteren als uw game te traag rendert in verhouding met de snelheid van de actie. Stel je in een game zonder actie met een fps van 25 en een fps van 100, ik garandeer u da ge geen verschil merkt. Als er wel actie is dan kan je het verschil opmerken door 'na te denken' dat er iets fout gaat (zie uitleg alinea hierboven).
Om het wat 'wetenschappelijker' uit te leggen:
Een oog werkt nog altijd met een systeem van staafjes en kegeltjes die constant worden afgebroken bij lichtaanval en direct terug worden aangemaakt, dit vraagt tijd. De 'refreshrate' van de staafjes en kegeltjes ligt ongeveer bij 20 'verversingen' per seconde.