Archief - beeldjes per seconde

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Grayfox

Legacy Member
Phil zei:
Dat denken de meeste mensen ja :)

Speel Q3 eens op 24/25fps, 60fps, of op de ideale 125fps :)

Kom dan nog eens terug naar dit topic :)
Yup, games gebaseerd op de quake-engine zijn heel sterk fps-dependant, niet alleen de feel en de aim die anders zijn, maar bijvoorbeeld ook springhoogte etc...
Ook een andere game die ik vroeger speelde deed je bij 100fps meer damage dan bij 30fps, ook veel moeilijker of bijna onmogelijk om juist te timen op 1/100ste van een seconde met bijvoorbeeld 30 of 60fps. Bij first person shooters maakt dat veel uit, maar RTS of RPG games zoals WoW is dat helemaal anders, daar is het gewoon vervelend als je onder de 60 fps gaat want dan schokt da beeld meer, thats it.

Parnakra

Legacy Member
Phil zei:
Dat denken de meeste mensen ja :)

Speel Q3 eens op 24/25fps, 60fps, of op de ideale 125fps :)

Kom dan nog eens terug naar dit topic :)
Dat heeft niets met het menselijk oog te maken, maar met de engine van het spel.

Oldskooler

Legacy Member
Speel counterstrike maar eens op 30 fps :p

60 fps is toch wel een minimum in games.

Grayfox

Legacy Member
Parnakra zei:
Dat heeft niets met het menselijk oog te maken, maar met de engine van het spel.
Ja, maar dat was toch ook de vraag in de topic? Het ging niet persé over het menselijk oog, maar het ging over de invloed in games.

Hiapoe

Legacy Member
Grayfox zei:
Ja, maar dat was toch ook de vraag in de topic? Het ging niet persé over het menselijk oog, maar het ging over de invloed in games.

bwah, de invloed in games ken ik wel. Ik ben informaticus, dus weet genoeg over pc's en games om die zaken technisch te verklaren.
Voor mij was het eerder het oog dat van belang was voor dit topic :)
En de invloed van het oog op games, en het verband tussen de capaciteiten van het oog en fps...

PareGoriC

Legacy Member
vanaf 24fps merkt uw oog geen fouten meer, de kleine veranderingen die de pellicule bij elk shot teweegbrengt, worden niet meer door het oog geregistreerd. dat is het minimum, er is nog een groot verschil met het plafond van fps dat een oog aankan, ik dacht dat dit 70fps ofzo was.

je zou maar eens naar een film moeten kijken v 50 fps ipv 24fps,
of zet ingame u fps max op 24 en daarna eens op 100..


in games is dit v groot belang

jeroenvde

Legacy Member
wat ik soms opmerkt is dat als je recht naar een tl lamp kijkt fzo dat het dan is alsof ze constant brand

als ik dan een 2m naast de lamp kijk en ik zie de tl lamp nog net in men ooghoek dan zie ik ze idd flikkeren :)

heeft nog iemand dit reeds opgemerkt?

Preske

Legacy Member
gentille zei:
Ik dacht eens boven de 30 dat het niet meer uitmaakt. De Amerikaanse films draaien aan 23.976 fps en Europese aan 25 fps en ik merk wel het verschil. De camerabewegingen komen iets schokkender over imo. Maar op de lange duur wen je daar ook wel aan.

waar komen ze schokken over? bij de us, of de eu films?

Moto

Legacy Member
Dat zoveel mensen dit nog altijd niet weten, lol maar 24 fps :D

Die 24 fps van de TV is eerder een minimum dat uw oog nodig heeft aan frames ipv het maximum dat het kan zien.

PC game is het nog duidelijker dankzij gebrek aan motion blur, iemand die niet het verschil ziet tussen bv Q3 op 24 fps of 100 fps moet dringend naar de oogarts

Tests with Air force pilots have shown, that they could identify the plane on a flashed picture that was flashed only for 1/220th of a second.

Hier trouwens een artikel
http://www.100fps.com/how_many_frames_can_humans_see.htm

fragrag

Legacy Member
Vraag, maar ik denk dat ik een optische illusie heb gevonden. Als je een pen of potlood wuift voor een scherm (althans een CRT scherm) dan ziet het er anders uit dan als je het normaal wuift (dus niet voor een scherm.)

Het kan ook dus zijn dat mijn ogen verkloten zijn en alleen ik zie het. Maar het heeft waarschijnlijk iets te maken met de refreshrate van een CRT scherm.

metaphore

Legacy Member
fragrag zei:
Vraag, maar ik denk dat ik een optische illusie heb gevonden. Als je een pen of potlood wuift voor een scherm (althans een CRT scherm) dan ziet het er anders uit dan als je het normaal wuift (dus niet voor een scherm.)

Het kan ook dus zijn dat mijn ogen verkloten zijn en alleen ik zie het. Maar het heeft waarschijnlijk iets te maken met de refreshrate van een CRT scherm.

daar zit een flikkering achter hé.
Vergelijkbaar met ne stroboscoop dus.

boogje

Legacy Member
Veel consolegames ( toch de ps2/Xbox/gamecube games) draaiden op 30 FPS.

Jezeke

Legacy Member
jeroenvde zei:
wat ik soms opmerkt is dat als je recht naar een tl lamp kijkt fzo dat het dan is alsof ze constant brand

als ik dan een 2m naast de lamp kijk en ik zie de tl lamp nog net in men ooghoek dan zie ik ze idd flikkeren :)

heeft nog iemand dit reeds opgemerkt?

is da nie omda uw pupil kleiner wordt als ge recht naar het licht kijkt?
Als ge dan nie recht er hene kijkt, wordt uw pupil groter en gevoeliger voor licht,
dus ziede meer details,
denk ik:)

Mee

Legacy Member
jeroenvde zei:
heeft nog iemand dit reeds opgemerkt?
Tuurlijk da...
Is net hetzelfde als je naar een 60 Hz TV kijkt, of als je uw CRT-scherm op 60 Hz zet.
Er zijn veel mensen die dit niet zien trouwens, tot mijn frustratie :sop:.

Legendary d.C.

Legacy Member
een framerate van 15 tot 30 neemt het oog waar als een vloeiende beweging maar je hebt nog het gevoel dat het beeld flikkert

eens je daarboven zit merk je pracktisch geen verschil

Legendary d.C.

Legacy Member
gentille zei:
Ik dacht eens boven de 30 dat het niet meer uitmaakt. De Amerikaanse films draaien aan 23.976 fps en Europese aan 25 fps en ik merk wel het verschil. De camerabewegingen komen iets schokkender over imo. Maar op de lange duur wen je daar ook wel aan.

de amerikaanse films draaien op 29,97 fps dus eigelijk ongeveer 30. Dat komt omdat ze daar een netfrequentie hebben van 60 hz, wij 50hz dus 25 fps.

De reden dat je een game op 25fps schokkerig overkomt is omdat bij een tv elk beeld nog eens in 2 verdeeld word. Elk een helft op de netfrequentie. Waardoor je eigelijk kunstmatig op 50 fps komt:crazy:

GuntherDW

Legacy Member
Mee zei:
Tuurlijk da...
Is net hetzelfde als je naar een 60 Hz TV kijkt, of als je uw CRT-scherm op 60 Hz zet.
Er zijn veel mensen die dit niet zien trouwens, tot mijn frustratie :sop:.

idd ik krijg gewoon na nen tijd zere ogen van na 60Hz CRT's te kijke :p
ma de 24fps die hier aangehaald wordt door 'een film is toch ook zo opgenomen', moet es op een bepaalde plaats in de film bij beweging hem op stop zette
en dan hetzelfde bij een spel
ge zult rap het verschil zien :p ^^

SideShow

Legacy Member
ge begint een reeks beelden als vloeiend te zien vanaf ~15fps, wil dus zeggen dat je de afzonderlijke foto's niet meer gaat onderscheiden van elkaar

ik denk voor een perfect vloeiend beeld, samen met de technieken (blur, ...) die ze gebruiken op de tv, ge ongeveer 24-30 nodig hebt

er is een verschil tussen fps en het aantal hertz van uw monitor

er is nog nergens aangetoond dat het menselijk oog / brein het verschil niet ziet of aanvoelt tussen 100fps en 200fps, en ik ben ervan overtuigd dat je dat zeker zal zien. velen zegen dat ge het verschil niet meer ziet tussen bvb 60 en 100 maar dat komt natuurlijk door de monitor refresh rate

zonder in te gaan op welke fps ge best minimaal hebt voor een genre game, denk ik persoonlijk gewoon van hoe meer fps hoe beter en vloeiender het zal zijn voor uwen ogen. als ge nadenkt ziet uw oog, als ge naar de werkelijkheid kijkt, een quasi ononderbroken 'signaal' wat ge dus kunt gelijkstellen aan een fps van quasi oneindig, of met de frequentie van het licht, wat zowiezo veel zal zijn...

tenslotte nog, mensen die niet weten over wat het gaat en geen ervaring hebben met monitors, games, fps en hertz zien zogezegd inderdaad geen verschil, maar dit komt door onwetendheid / geen ervaring

jeroenvde

Legacy Member
wat ik ook opmerk is dat mijn ogen vermoeider zijn als ik een hele dag in TL licht moet werken :s

gewone gloeilampen blijven nagloeien op het moment dat de spanning 0 wordt dus hier zie je geen flikkeringen, als ik in dat licht werk worden men ogen niet zo snel vermoeid :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan