Archief - banksys monopoly?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

(oLd$eVeN

Legacy Member
In de les economie hadden we het over marktvormen Nu werd er een voorbeeld aangehaald waar er wat onduidelijk over was, je hebt drie soorten monopolies:

- overheidsmonopolie (=wettelijk monopolie), Hierbij neemt de overheid met uitsluiting van particulieren de productie van zekere goederen of diensten ter hand bv. NMBS, beroep van notaris, BANKSYS WAT ELEKTRONISCH BETALINGSVERKEER BETREFT

- natuurlijk monopolie, een bedrijf beschikt bevoorbeeld als enige over een bepaalde grondstof

- Feitelijk monopolie, dit monopolie onstaat door het feit dat een ondernemer erin slaagt alle concurrenten uit de markt te dringen. Feitelijk monopolies onstaan door octrooien of technische suprematie.

Nu vond ik het voorbeeld van banksys wel erg vreemd omdat als ik het goed begrijp banksys dus de toelating heeft om als enige het betaalverkeer te regelen in België (overheidsmonopoly). Ik heb al een aantal dingen opgezocht maar kan hier geen bewijs van vinden, ik heb alleen volgend artikel gevonden artikel

hierin staat dat Banksys wel degelijk een feitelijk monopoly heeft en geen overheidsmonopoly. Wie heeftt het hier nu bij het rechte eind?

Epyon

Legacy Member
Banksys heeft een licentie voor het regelen van elektronisch betaalverkeer met terminals (automaten, kaartlezers etc), maar ze zijn niet de enige. Vroeger waren er twee bedrijven, maar die zijn in 1989 gefusioneerd tot Banksys. Ze hebben een tijdlang de markt voor zich alleen gehad en hebben zo een zeer groot en krachtig netwerk kunnen uitbouwen. Dat speelt natuurlijk in hun voordeel omdat ze nu een stap voor hebben op (nieuwe) concurrenten.
Die nieuwe concurrenten zijn er overigens al, al hebben ze het uiteraard niet makkelijk om tegen gigant Banksys in te gaan. De nieuwe spelers profileren zich dan ook meer naar nichemarkten, zoals bvb tankautomaten met speciale tankkaarten, pre-paid shopping services, etc ... Een voorbeeld van zo'n 'alternatieve' speler is Keyware.

PJDK

Legacy Member
Banksys zal eind 2006 overgenomen worden door het franse atos ( neemt overgens ook BCC over) het franse bedrijf atos is wel een grote speler voor elektronische betalingen, maar een monopolie bezit het niet.

markt van de elektronische betalingen is eerder een oligopolie.

angelus2002

Legacy Member
Denk niet dat er hier sprake is van een overheidsmomopolie aangezien de overheid geen participant is in Banksys. Denk dat het hier louter gaat over een licentiebedrijf.

Beroep van notaris lijkt me ook vreemd als overheidsmonopolie. Een notaris blijft nog altijd een zelfstandige, die uiteraard wel door de overheid goedgekeurt is... Kinesisten zouden dan ook een overheidsmonopolie zijn, wat volgens mij ook niet is.

Typische overheidsmonopolies zijn De Post, De vroegere RTT, NMBS, ...

Emu

Legacy Member
Nationale loterij is ook een soort overheidsmonopoli, ze betalen een bepaalde som, om het alleenrecht te hebben om krasspelen te verkopen en de lotto te organiseren enz.

GhO$T

Legacy Member
Het zal wel niet dankzij de overheid zijn dat Banksys een monopolie verkregen heeft; verschillende dure netwerken naast elkaar onderhouden terwijl die krak dezelfde functie hebben lijkt mij totaal niet efficiënt, waardoor grote spelers bijna onvermijdelijk gaan fusioneren, wat in dit geval dus blijkbaar gebeurd is.
Zou het dus niet over een natuurlijk monopolie gaan? :D
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan