(oLd$eVeN
Legacy Member
In de les economie hadden we het over marktvormen Nu werd er een voorbeeld aangehaald waar er wat onduidelijk over was, je hebt drie soorten monopolies:
- overheidsmonopolie (=wettelijk monopolie), Hierbij neemt de overheid met uitsluiting van particulieren de productie van zekere goederen of diensten ter hand bv. NMBS, beroep van notaris, BANKSYS WAT ELEKTRONISCH BETALINGSVERKEER BETREFT
- natuurlijk monopolie, een bedrijf beschikt bevoorbeeld als enige over een bepaalde grondstof
- Feitelijk monopolie, dit monopolie onstaat door het feit dat een ondernemer erin slaagt alle concurrenten uit de markt te dringen. Feitelijk monopolies onstaan door octrooien of technische suprematie.
Nu vond ik het voorbeeld van banksys wel erg vreemd omdat als ik het goed begrijp banksys dus de toelating heeft om als enige het betaalverkeer te regelen in België (overheidsmonopoly). Ik heb al een aantal dingen opgezocht maar kan hier geen bewijs van vinden, ik heb alleen volgend artikel gevonden artikel
hierin staat dat Banksys wel degelijk een feitelijk monopoly heeft en geen overheidsmonopoly. Wie heeftt het hier nu bij het rechte eind?
- overheidsmonopolie (=wettelijk monopolie), Hierbij neemt de overheid met uitsluiting van particulieren de productie van zekere goederen of diensten ter hand bv. NMBS, beroep van notaris, BANKSYS WAT ELEKTRONISCH BETALINGSVERKEER BETREFT
- natuurlijk monopolie, een bedrijf beschikt bevoorbeeld als enige over een bepaalde grondstof
- Feitelijk monopolie, dit monopolie onstaat door het feit dat een ondernemer erin slaagt alle concurrenten uit de markt te dringen. Feitelijk monopolies onstaan door octrooien of technische suprematie.
Nu vond ik het voorbeeld van banksys wel erg vreemd omdat als ik het goed begrijp banksys dus de toelating heeft om als enige het betaalverkeer te regelen in België (overheidsmonopoly). Ik heb al een aantal dingen opgezocht maar kan hier geen bewijs van vinden, ik heb alleen volgend artikel gevonden artikel
hierin staat dat Banksys wel degelijk een feitelijk monopoly heeft en geen overheidsmonopoly. Wie heeftt het hier nu bij het rechte eind?
