Archief - Anorexia

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Suphafly

Legacy Member
Arifiene zei:
niet echt goed advies, srry meid, ma aantal kg is niet echt een goeie factor om zomaar te bepalen of alles ok is of niet
45 kilo als ge bvb 1.70m zijt is wel dramatisch
+ andere omstandigheden

direct naar instelling, allé, da gaat die ook ni doen e
+ instelling is hier niet het goede woord imo
in het gewone ziekenhuis kunde ook zo'n behandeling krijgen

sommige ouders zijn op dit vlak wél blind, geloof me vrij

Ook moet ge er rekening mee houden dat de vriendin wss niet zo lief zal reageren (aangezien ze niet altijd doorhebben dat het voor hun eigen goed is)
sommige niet
mijn oma paar zomers geleden had gewoon ff nie veel eetlust
en ik zeg 2x ofzo nee heb geen honger
en het was direct ge hebt toch geen "anorexie" :p
haha omdak skinny ben ma kan wel veel eten :p


juist "verhalen" mochten niet
excuseer

Plastic

Legacy Member
Maar ja, als iemand nie meer als 400 calorieën (voor 2000 aangeraden) per dag wil eten.. niemeer normaal é

^MystiQ

Legacy Member
Plastic zei:
Maar ja, als iemand nie meer als 400 calorieën (voor 2000 aangeraden) per dag wil eten.. niemeer normaal é

Maja, het feit da aar ouders niet echt ingrijpen is ook niet echt normaal, ze willen da waarschijnlijk niet inzien dat hun kind mogelijks anorexia heeft, kzou toch oppassen, een verwittigde vrouw is er 3 waard ;)

SweetEmmaRose

Legacy Member
Arifiene zei:
niet echt goed advies, srry meid, ma aantal kg is niet echt een goeie factor om zomaar te bepalen of alles ok is of niet
45 kilo als ge bvb 1.70m zijt is wel dramatisch
+ andere omstandigheden

direct naar instelling, allé, da gaat die ook ni doen e
+ instelling is hier niet het goede woord imo
in het gewone ziekenhuis kunde ook zo'n behandeling krijgen

sommige ouders zijn op dit vlak wél blind, geloof me vrij

Ook moet ge er rekening mee houden dat de vriendin wss niet zo lief zal reageren (aangezien ze niet altijd doorhebben dat het voor hun eigen goed is)

daarom het woordje *gemiddeld*. en ik denk da meneige +15cm en 5kilo wel ongeveer normaal zou zijn ze. (1m70-45k dan)

mja maar een ziekenhuis is vrijwillig, daar kunde niemand in forcere.

ja idd denial, maar als u kind uitgemergeld is en op sterven ligt, denk ik wel da ge da door uzlt hebben. da was geowon om aan te duide da da ws ni al te geavanceerde anorexia is.

ze wilt ws geowon aandacht, en als ge daarmee al begint, is da mss al goe genoeg.

w00tw00t

Legacy Member
Plastic zei:
Maar ja, als iemand nie meer als 400 calorieën (voor 2000 aangeraden) per dag wil eten.. niemeer normaal é

nietmeer normaal en nietmeer gezond.
Oorzaken van anorexia kunnen zijn:
1) Genetisch: heeft 1 van haar ouder anorexia gehad dan is er een kans dat ze hetzelfde zal krijgen. Bij sommige anorexia personen vindt men een afwijkende AgRP gen en zorgt voor een deel voor stimulatie van eetlust.
2) Sociale en psychologische: Zoals bv het nastreven van het beeld van een slanke model om zo aantrekkelijker te worden in de ogen van jongens. Uiteindelijk geraakt men in de situatie waarbij men verslaafd wordt aan dit doel en constant blijft denken dat het nog niet voldoende is.
Angst om de controlen over zichzelf te verliezen en bv toe te geven aan non stop consumptie van eten ==> verdikken en dan mss commentaar krijgen van de omgeving.
3) Aandacht: persoon in kwestie ziet dat ze gewardeerd worden als ze paar kilos afvallen en om dat gevoel terug te krijgen, herhalen ze dezelfde actie en kunnen daarna moeilijk stoppen.
4)....

2 en 3 komt het meeste voor denk ik maar er zijn natuurlijk nog meer oorzaken

SweetEmmaRose

Legacy Member
anyway threadstarter laat ons weten wat er gebeurt he :)
hoe ze reageert, en mischen zelfs haar lengte en gewicht? :)

Ali_

Legacy Member
Plastic zei:
Maar ja, als iemand nie meer als 400 calorieën (voor 2000 aangeraden) per dag wil eten.. niemeer normaal é

Das idd niemeer normaal, maar volgens mij moet voor wat je ook aan jezelf wil veranderen het besef van jezelf komen. Zolang zij niet zal beseffen dat er iets mankeert zal er ook niets aan kunnen veranderen => maar dit is makkelijker gezegd dan gedaan, de vraag is HOE moet ze tot dat besef komen? En ja, da weet ik natuurlijk nie...

GhO$T

Legacy Member
Toch iets enorm vreemd, kveronderstel dat veel meisjes daaraan beginnen omdat ze zichzelf te dik vinden en er willen uitzien zoals die supermodellen.
Maar eens ze daar dan zijn, hoe kunde dan gewoon zo ongezond blijven doordoen totdat iedereen u bekijkt als een freak of nature en toch ben je er nog trots op dat je nog steeds vermagert... valt echt niet te snappen :s .

Tha_nOn

Legacy Member
GhO$T zei:
Toch iets enorm vreemd, kveronderstel dat veel meisjes daaraan beginnen omdat ze zichzelf te dik vinden en er willen uitzien zoals die supermodellen.
Maar eens ze daar dan zijn, hoe kunde dan gewoon zo ongezond blijven doordoen totdat iedereen u bekijkt als een freak of nature en toch ben je er nog trots op dat je nog steeds vermagert... valt echt niet te snappen :s .

die beginnen daar nu niet direct daarom aan ze, da kan een factor zijn
maar overt algemeen willen die meisjes gewoon controle, ge merkt dan ook dat die enorm goeie resultaten op school beginnen te halen en perfectionistisch zijn in alles wat ze doen en da uit zich ook sterk in controle over eten

(en jongens kunnen ook anorexia krijgen, tkomt meer voor bij meisjes, misschien omdat meisjes emoties naar binnen richten en jongens naar buiten, misschien omdat meisjes ook meer beinvloed worden door voelen alsof ze moeten voldoen aan het schoonheidsideaal)

EverlastingHate

Legacy Member
typische moderne 'ziekte'.

Nog niet zo lang geleden, zou het gewoon dood en vergeten betekenen. Het zou ook niet getolereerd worden, of men kapte de pan varkensvet gloedheet in haar stroot. En de hele dag zou je 'stom wijf' mogen aanhoren.

multavici

Legacy Member
EverlastingHate zei:
typische moderne 'ziekte'.

Nog niet zo lang geleden, zou het gewoon dood en vergeten betekenen. Het zou ook niet getolereerd worden, of men kapte de pan varkensvet gloedheet in haar stroot. En de hele dag zou je 'stom wijf' mogen aanhoren.
Jep, gelukkig zijn we nu niet meer zo barbaars.

Zeker een psycholoog opzoeken, anorexia is een psychologische aandoening en je kan ze dan ook alleen psychologisch genezen. Volgens wat ik gelezen heb, geeft het voor mensen met een laag zelfbeeld en een nogal controlefreak-karakter, een soort voldoening om zo controle te hebben over je lichaam.

EverlastingHate

Legacy Member
Het wordt hoog tijd dat men nog eens wat barbaarser wordt. Emo-trutjes die tegenwoordig overal beginnen opduiken, ook iets om misselijk van te worden, doen meer kwaad dan goed.

ElBramo

Legacy Member
Voordat het slotje erop komt: Anorexia ontstaat niet uit de gedachte dat men lelijk is, of aan het schoonheidsmodel wil voldoen. In de meeste gevallen is het een uit de hand gelopen diëet.
Het komt doordat meisjes op een bepaald moment minder en minder gaan eten en daaruit vloeit dan anorexia uit. Men gaat een twist maken, men beseft dat men makkelijk zonder voedsel kan zonder drastische gevolgen (voorlopig) en men gaat dat patroon aanhouden. Het hongergevoel verdwijnt redelijk snel als ge geen eten hebt.
Het is dus FOUT om te zeggen dat ze stoppen met eten omdat ze aan anorexia lijden, eerder krijgt men anorexia door de stoppen met eten. Dan komt het verkeerde zelfbeeld.

Na een tijdje zijn er de drastische gevolgen, maar dan is de klik al gekomen en zit het denkbeeld volledig verkeerd en is het heel moeilijk om nog anorexiapatiënten volledig te genezen. Dus het nooit zover laten komen dat ze een onregelmatig eetpatroon ontwikkelen.

edit: ouders duidelijk maken dat hun dochter anna (anorexia zoals ze het zelf noemen) heeft en ik denk dat praten niet veel zal helpen, eens dat anna in haar hoofd zit, is die er moeilijk/niet uit te krijgen. aandacht is het niet ze, misschien wel de aanleiding van het minder eten in het begin,...
in principe is het zoals een verslaving, verslaafd zijn aan het 'niet eten'. ge moet ze gewoon weer leren eten.

edit2: idd controle is de grootste oorzaak van anorexia, meisjes hebben het gevoel controle te verliezen over de gebeurtenissen (stress, drastische veranderingen) en proberen op die manier controle te verwerven.

KoenDK

Legacy Member
ik heb 2jaar verkeerd met iemand die boulemia had

ik kon er niets aan doen
moeder ook niet
haar eigen zus idem


ik vrees dat het allemaal niet zo simpel is soms :x

ElBramo

Legacy Member
Jeez, 2 jaar man :s Dan had ze allicht een lichte vorm van boulemie, want ik kan mij niet voorstellen dat daar 2jaar mee te leven is :/

^MystiQ

Legacy Member
KoenDK zei:
ik heb 2jaar verkeerd met iemand die boulemia had

ik kon er niets aan doen
moeder ook niet
haar eigen zus idem


ik vrees dat het allemaal niet zo simpel is soms :x

Tuurlijk kan jij dat niet oplossen, noch die ouders, jullie zijn daar niet voor opgeleid om zoiets op te lossen, what were u thinking :wtf:
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan