Archief - An inconvenient Truth

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Nibblerken

Legacy Member
Eventjes iets rechtzetten...
De metingen van het ijs is niet 6000 jaar maar eerder 600 000 jaar.
Ik veronderstel dat je die rode grafiek uit de docu bedoeld toch?

multavici

Legacy Member
Tweak37 zei:

'Ook daarover wordt veel onzin verkondigd door de broeikas-sekte. Dat bij smeltende poolkappen het zeeniveau stijgt, is een onwaarheid die zelfs een middelbare scholier met een beetje natuurkunde-kennis kan doorzien. IJs heeft namelijk een groter volume dan water -- denk aan het jampotje dat knapt als het vriest. De ijsmassa's van de poolkappen bevinden zich grotendeels onder water. Als deze kappen gaan smelten, wordt het volume niet groter, maar juist kleiner en daalt de zeespiegel.

Right...
Als een drijvende ijsblok smelt dan blijft het volume van het water onveranderd (er kan mss een klein verschil in zitten doordat zeewater niet 100% dezelfde dichtheid heeft dan het ijs, maar dat weegt niet op tegen al het ijs op groenland en antarctica). Dat jampotje heeft daar niets mee te maken. Het grote gevaar is trouwens niet het smelten van de noordpool, alhoewel dat ook zware gevolgend kan hebben, maar het smelten van het ijs op Groenland en Antarctica. Als als het ijs op Groenland zou smelten zou de zeespiegel met ong 7 meter stijgen.

elDuderino

Legacy Member
Hellrabbit zei:
Ik kan nog net genoeg bijdragen om op te merken dat de stijging of daling van de zeespiegel hydrostatica is en geen thermodynamica

Mijn nederige excuses.

Defees

Legacy Member
kheb eens zitten denken,:

de aarde warmt op, sneeuw verdwijnt, ijs verdwijnt
=> meer drinkbaar water in principe?
=> als Siberië geen sneeuw meer heeft, en eindelijk leefbaar wordt kan je daar toch gerust eelder loofboombossen planten en zo CO2 etc zuiveren
=> als de zeespiegel 7 meter stijgt moeten we verhuizen, maar hoevaak is er al niet in de geschiedenis een volksverhuising geweest?
=> er sterven diersoorten uit... maar je kan andere wel redden door dat er meerdere gebieden leefbaar worden voor die dieren ...

samengevat = we komen er toch gewoon bovenop?

Cartek

Legacy Member
de mens evolueert te snel op dit ogenblik, op ongeveer 150 jaar hebben we de aarde verkloot. kheb het nu niet alleen over de opwarming en vervuiling maar bijvoorbeeld ook over kernwapens. als ge der effkes over nadenkt merkt ge eigenlijk hoe nutteloos kernwapens zijn en der eigenlijk gewoon zijn om stukken van de aarde kapot te helpen.

Doggiedog

Legacy Member
*DeFees* zei:
kheb eens zitten denken,:

de aarde warmt op, sneeuw verdwijnt, ijs verdwijnt
=> meer drinkbaar water in principe?
Geen drinkbaar water, wel meer zout water. Slechts 3% van het water op de aarde is zoet en dus drinkbaar. Regen, sneeuw en de ijskappen bestaan uit zout water, helaas.

=> als Siberië geen sneeuw meer heeft, en eindelijk leefbaar wordt kan je daar toch gerust eelder loofboombossen planten en zo CO2 etc zuiveren
ah zo, en hoeveel jaar denkt ge dat dat duurt vooraleer zo'n boom volgroeid is en zn maximale capaciteit bereikt heeft? En wie gaat die bomen daar allemaal aanplanten? Want de natuur dat zelf laten doen is ook geen oplossing, dan moogt ge nog een tiental jaar langer wachten vooraleer ook maar de eerste boom in dat gebied verschijnt! Eerst moet dat gebied nog de verschillende landschapsfases doorgaan (moeras, heide, e.d.). Daarbij gaan al die bossen in Siberië nog niet voldoende zijn om alleen maar die CO2 te zuiveren uit de lucht.

=> als de zeespiegel 7 meter stijgt moeten we verhuizen, maar hoevaak is er al niet in de geschiedenis een volksverhuising geweest?
De vraag is vooral: hoe vaak in de geschiedenis is er al een volksverhuizing geweest terwijl de wereld overbevolkt is met 6 miljard mensen? Ziet ge die miljoenen mensen al naar het noorden trekken? Daar komen oorlogen van, alleen al om leefbaar territorium. Dan spreken we nog niet eens over de oorlog om het drinkbaar water dat voorspeld wordt voor de toekomst. We hebben nu al zo'n last om immigranten in ons land toe te laten, wat gaat dat later wel niet worden?

=> er sterven diersoorten uit... maar je kan andere wel redden door dat er meerdere gebieden leefbaar worden voor die dieren ...
1) er worden niet meer gebieden leefbaar, de klimaatsgordels verschuiven zich gewoon naar het noorden. Ten eerste zullen daarbij alle diersoorten die nu al in de koudste klimaatsgordel leven daarbij sterven, en het grootste deel van het basisvoedsel van de zeedieren, het plankton, leeft daar => hele ecosystemen vallen in duigen, ten tweede zullen daarbij juist MINDER gebieden vrijkomen, want je hebt zo'n dingen als natuurlijke grenzen, bvb. bergmassieven, en dan heb je nog geen rekening gehouden met de mensensoort. Hele bevolkingen zullen willen verhuizen, met alle zever vandien (oorlogen etc.), en ik betwijfel het ten zeerste dat de mens op dat ogenblik rekening gaat houden met de landdieren, die hun mogelijke leefgebieden zullen allemaal ingepalmd of verwoest worden door de mens, als ze de diersoorten zelf al niet uitmoorden, omdat er zogezegd "teveel van die diersoort bestaan, en er iets moet gedaan worden aan hún overbevolking".
2) interessante link: http://www.ucsusa.org/global_warmin...al-warming-plant-and-animal-range-shifts.html


samengevat = we komen er toch gewoon bovenop?
Niet als de aarde BLIJFT opwarmen. Daarbij is het geen lineaire opwarming, maar een exponentiële opwarming, bvb. de ijskappen smelten af (daarin zit methaangas) => methaangas komt vrij => nóg meer broeikasgassen => snellere opwarming => enz.
(message is too short? :wtf: )

Exorikos

Legacy Member
Die metingen van dat ijs, bepalen toch niet hoe warm het was in onze streken?

PapaGanz

Legacy Member
Cartek zei:
de mens evolueert te snel op dit ogenblik, op ongeveer 150 jaar hebben we de aarde verkloot. kheb het nu niet alleen over de opwarming en vervuiling maar bijvoorbeeld ook over kernwapens. als ge der effkes over nadenkt merkt ge eigenlijk hoe nutteloos kernwapens zijn en der eigenlijk gewoon zijn om stukken van de aarde kapot te helpen.

Als je even nadenkt weet je dat de gedachte die achter kernwapens ziet niet nutteloos is.

bernardo

Legacy Member
De grotere hoeveelheid CO2 wordt door water opgenomen, water slaagt trouwens 30 keer zoveel CO2 op dan O2. Dit zal het hoofdprobleem wel niet zijn, zoals nog al gezegt is.

Netrem

Legacy Member
ferm overroepen die opwarming.
De huidige flora zal er onder lijden, er zullen andere mutaties/soorten te voorschijn komen. Onze natuur is nu eenmaal niet statisch, ze blijft veranderen. Ijstijden zijn er ook geweest, wat nefaster is voor de bloemetjes.

We komen nu in een warmere periode, wat volgens mij nog altijd doodnormaal is. Ik heb nog geen harde bewijzen gezien dat het extreem is, maar ik sta er voor open. Kom niet af van "ge ziet toch dat het warmer is". Ja ik zie dat, maar tis nog altijd niet ZO extreem. Nog allemaal normaal volgens mij. Onze natuur is complex, en ze kan tegen een stootje.

M1tch

Legacy Member
als die grafieken in de film kloppen dan kan je niet zeggen dat het nog normaal is

Blackend

Legacy Member
virtualdude zei:
->Alle opwarming van de aarde wordt ten onrecht op CO² gestoken. Elke wetenschapper in spe weet dat waterdamp en methaangas een sterker broeikasgas zijn dan arme CO².

Lol :) Het klopt dat CH4 en H2O sterke broeikassen zijn dan CO2.

maaaarrrrrr... Als er teveel H2O in de lucht is .. wat gebeurt er dan ? Juist ja, het regent gewoon naar beneden.

CH4? Als er ergens op aarde een CH4 lek is , zal de mens er als eerste bij zijn om die lek te "dichten" en te exploiteren. ;)

CO2 daar is niemand echter iets mee. (buiten de planten) Dus .. ja da zweeft er maar rond ...

Blackend

Legacy Member
Exorikos zei:
Die metingen van dat ijs, bepalen toch niet hoe warm het was in onze streken?


Héhé ;) In de film komt het er op neer dat ze kunnen zien aan de verhoudingen van de isotopen waarin O en C voorkomen, ze kunnen afleiden bij welke temperatuur die gevormd moeten zijn

Blackend

Legacy Member
*DeFees* zei:
kheb eens zitten denken,:

de aarde warmt op, sneeuw verdwijnt, ijs verdwijnt
=> meer drinkbaar water in principe?
=> als Siberië geen sneeuw meer heeft, en eindelijk leefbaar wordt kan je daar toch gerust eelder loofboombossen planten en zo CO2 etc zuiveren
=> als de zeespiegel 7 meter stijgt moeten we verhuizen, maar hoevaak is er al niet in de geschiedenis een volksverhuising geweest?
=> er sterven diersoorten uit... maar je kan andere wel redden door dat er meerdere gebieden leefbaar worden voor die dieren ...

samengevat = we komen er toch gewoon bovenop?

Samengevat valt dat inderdaad nog ergens mee. Verhuizen is nu niet zo erg etc.

Maar er zijn nog een heel aantal andere dingen die kunnen gebeuren, zoals het "in de war geraken" van de stromingen. Vb de golfstroom zou stilvallen ... minder warm in Europa... hier zou het praktisch onleefbaar worden.
Maar het stelsel van stromingen (van water dus :)) op aarde is zo complex dat ze totaal niet kunnen voorspellen wat een opwarming aan de Polen zou betekenen.

Blackend

Legacy Member
Btw, ik ben echt wel een 'believer' van het broeikaseffect. Dat zult ge miss al gemerkt hebben.

Maar hoe dan ook zullen alternatieve, schone energiebronnen noodzakelijk zijn, is het niet om het broeikaseffect te verminderen, dan wel omdat er gewoon niet genoeg 'recourses' zijn. (buiten steenkool, maar das dan weer vrij onhandig in gebruik en exploitatie)

Kernenergie (kernfissie & splitsing) lijken mij nog steeds de meeste aangewezen methodes hiervoor. Dmv. elektrische energie kan je immers ook stoffen 'opwarderen' en (propere) brandstoffen aanmaken (denk maar aan electrolyse van water) (die vb. enkel H2O als uitstoot hebben na verbranding).

1e maatregel die genomen zou moeten worden NU, en liefst zo snel mogelijk, is het indijken van het platbranden van bossen in Indonesië (?). Kben niet zeker of het daar was, maar het kwam er op neer dat het platbranden van dat gedeelte goed was voor 30% van onze jaarlijkse CO2 uitstoot op deze aardkloot. Gewoon dàt al stoppen en we zijn toch al een eind verder, zelfs met grove middelen als dat nodig zou zijn.

Netrem

Legacy Member
M1tch zei:
als die grafieken in de film kloppen dan kan je niet zeggen dat het nog normaal is

kheb de film niet gezien, staan die grafieken ergens online ofzo?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan